vad är detta för sadel?

L

Lauri

Tänkte bara kolla om någon vet vad detta är för sadel.
Det är en distans sadel, så mycket vet jag och enligt ägaren så är det en Willab, men har ni sett en sådan förut?
Sadelgjords fästet påminner om en Montsegur, men det är inte en M.
Jag försöker hitta en hemsida eller någon info, Willab verkar inte ha sådana sadlar, sååå, någon....?
6535753449kopia.jpg

Sv: vad är detta för sadel?

Det står inget märke på den?
Syna ordentligt om du inte gjort det!

Nä, jag har inte fått hem den ännu, men den ska komma i veckan. Jag är bara såååå nyfiken på vad det kan vara. Jag fick den så billigt så jag bara var tvungen att köpa den :o :smirk: .

Jag har precis den här sadeln till mitt haflingersto. Jag köpte den som en Mexikansk långfärdssadel från Mauds Sadelmakeri i Åmål. Den kostade 4.000:- 2001 (ny).
Min man som är nybörjare älskar den här sadeln och den är också utmärkt när man rider in unghäst eftersom man sitter djupt och stadigt men inte brett.

jaha nu har jag sadeln, men fattar inget av sadeljordsfästet :crazy: . Helt klart en budget sadel, men den duger nog för det jag ska ha den till.
Jag har knåpat ihop sadeljorden som på bilden, tror ni det fungerar eller finns det ett annat sätt?
Fästet i den bakre ringen ska sitta där, men den långa läder flärpen(tie strap?) går att flytta till den främre ringen vilket jag gjorde då jag funderade hur jag skulle gå tillväga.
Kameran är sönder, men man ser det väsentliga.
P6110013.jpg

jaha nu har jag sadeln, men fattar inget av sadeljordsfästet :crazy: . Helt klart en budget sadel, men den duger nog för det jag ska ha den till.
Jag har knåpat ihop sadeljorden som på bilden, tror ni det fungerar eller finns det ett annat sätt?
Fästet i den bakre ringen ska sitta där, men den långa läder flärpen(tie strap?) går att flytta till den främre ringen vilket jag gjorde då jag funderade hur jag skulle gå tillväga.
Kameran är sönder, men man ser det väsentliga.
P6110013.jpg

Sadelgrordsfästet ser ut som på min montsugur longe distanse.Och i så fall har du trätt det fel.
Jag börjar med att ta remmen från den bakre ringen ner och genom sadelgjordens ring ,sedan upp och genom sadelns främre ring och sedan ner ingen för att fästa i sadelgjordens spänne.Jag brukar gå med strapen under,över,under.
Det gäller att ha tungan rätt i munnen de första gångerna....
FPL

Jag fick hjälp av "Haflinger" med beskrivning och även bilder :bow:. Jag jämförde med en Montsegur trappeur som jag hade och det var ju inte alls samma sak, men däremot funderar jag skarpt på att ändra riggingen till en liknande Trappeur eftersom jag ska använda sadeln som en Westernsadel och tycker att det blev en väldans massa tåtar under fendern på detta sätt :crazy: .

Jag gick in på Montsegur sidan och såg att det faktist verkar vara samma rigging som denna :D, sååå jag Tackar för svaren :D nu ska jag "bara" banta ponnyn,kapa bommen fram och bak några cm, ändra riggingen, kapa fendrarna några cm, sedan ska vi tävla i september :angel: :) .

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
774
Senast: Lisen82
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 090
Senast: super
·
Fritid Hej Om en vecka ska jag och mannen flyga till Storbrittanien och ingen av oss är särskilt vana vid att resa, så jag tänkte kolla om det...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 396
Senast: KesoNeso
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 579
Senast: Claraclara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar