Vad är detta för rem?

Sv: Vad är detta för rem?

ska den inte hindra skackeln från att lyfta då?

Jaså? Jo, det är väl kanske möjligt. Det sitter ju en skackelrem på själva däckeln, men kanske är den här en extra. isåfall, behövs den?

ja det vet jag inte faktiskt.. jag kan inte så mycket om körning. :angel:

den kan väl vara bra att ha utifall vagnen tippar bakåt och skacklarna åker upp? lite extra stöd kanske?

ja, nu fick med jag se underverket!

jag tror de har valt att sätta den runt skakeln underifrån, istället för att leda ner en rem som sitter fast i skakelremmen. och fästs i maggjorden.

Vet ej om det blir någon fördel, men kul med nya seldetaljer!

/jenny

Jag tror du har fått en "springrem" till din sele. Finns det inte en liten ögla fram på bröstan? om det är så så sska remmen sitta från gjorden fram mellan frambenen och fästas i ringen på bröstan och vola: din brösta åker inte upp./Gunilla

Det ska undersökas, men jag tror mig inte har sett någon ögla.

Jag är ganska positivt säker på att den ska kopplas på bröstan som tidigare beskrivits. För hade den haft med skakeln att göra så skulle det vara dubbeluppsättning.

Nej, det är två! Så den ska nog inte till bröstan. De är riktade åt sidorna, så är nog till skacklarna. tack för tipsen!

Okey, det framgick inte att det var två remmar. Nåt nytt som jag inte heller sett innan då?

jag har nämligen precis fått hem en ny sele som har samma remmar och jag undrade därför också över dessa, jag kan slänga in lite bilder senare...

Blev lite nyfiken, var kommer selen ifrån? Modell, namn etc??:)

Den är inte till bakselen, för bakselen är tunnare med mindre spännen. Den här remmen passar alltså inte i bakselens spännen. tror nog att det är till skacklarna.

Selen är köpt från USA, märke vet jag inte.

Rock.jpg

Senast ändrad:

På min sele så ska man spänna fast skaklarna i remmen underifrån, den får den att sitta på plats, och den övre remmen är oftast bara en säkerhetsrem. men jag vet inte kanske annorlunda på din sele..
är det en "trav"sele?

nej, hon har ingen travsele utan en bröstsele med giggskakelhållare.

Om du vågar släppa lös dina skaklar skulle du kunna använda din travsele som en riktig sele där hästen får full frihet i bogen o frambenen och kan gå på böjda spår...det kräver förstås en svängel eller linor/trissor på din rockard, men det är ju klart värt för dig o din häst att fundera på. Blir en helt annan körning när hästen är fri i selen och inte fastbunden mellan två skaklar. Kontakta en körförening om ditt intresse för körning blossar upp :) De kan hjälpa dig anpassa din sele. I skellefteå finns det en jättebra förening! Kågedalens!

Om du vågar släppa lös dina skaklar skulle du kunna använda din travsele som en riktig sele
Att inte kalla travselen för en riktig sele är ganska onödigt, det beror ju på vad man ska dra för något. Om man vill ägna sig åt trav så är det nog lämpligast att använda en travsele på det sätt den är konstruerad för...

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 654
Hemmet Jag vill ha ett stort sovloft i min nya lägenhet och har hittat en handfull hantverkare som kan komma hem och bygga ett åt mig, efter...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
20 439
Senast: kittin
·
Utrustning Har ganska nyligen fått hem ett fullblod som ännu är lite för smal ska få upp lite mer i hull och få mer ryggmuskler. Tanken är att ta...
Svar
3
· Visningar
657
Övr. Hund Squid, den lilla Border terriern ... behover jag verkligen honom? En kille? Jag som ville ha en tjej till. Han fungerar fantastiskt med...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 257
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025