Vad är detta för märkning?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare skw
  • Startdatum Startdatum
Sv: Vad är detta för märkning?

Svarar trots att jag säkert är ute och cyklar, men är det inte en Holsteinermärkning?

106px-Fer_holstein.jpg

trodde det var denna? Lika men ändå inte.

Har oxå vart inne på det. Men ringen runt "H" på min är rund medans de bilder jag sett på holsteiner är "sköldformade" om du förstår min beskrivning ;) Sen "taggarna" runt ringen är fler än vad holsteiners har.
Inte alls säker, bara vad som gjort mig osäker ;)

Hannoveraner är ju två hästhuvud som bildar ett h. Hemmasnickeri är ju mindre kul. Hade gärna luskat ut var han kommer ifrån...

Måste erkänna att jag inte har någon aning... Har du provat att sökt på brännmärkning här under avel?

Har för mig att det funnits "kartor" på olika förbunds i tidigare trådar...

Har den pass, (kolla där då), har du någon känd stam, vilket land kommer ponnyn (?) ifrån?

Blir lättare för de som har koll att kika med så mycket svar som möjligt! ;)

Ser ju verkligen ut som holsteiner's märke men det finns väl mängder av andra, framförallt tyska, brännmärken, stuteribrännmärkningar?

Ridskolan hade en liten tysk ponny utan stam som var märkt med någon slags rund ring, tyvärr var den otydlig.

Han är okänd så märkningen är allt jag har att gå efter. Har sökt i timmar och kollat böcker efter hans stämpel men inget har vart helt bra (haflinger liknade mest men det kan jag utesluta ;) han är häst, bara jag som kallar honom ponnyn...) vart helt insnöad på att han skulle vara tysk men dansk holsteiner gav mig hopp!
Helt underbart att kunna få hjälp här ska ni veta!

Snacka lite man kan!
Det är defenitivt inte en vanlig Holsteiner märkning (märket ovanför är samma men det är allt), och jag trodde i min enfald att Danska Holst. hade samma märkning som "vanliga", men märkningen ser faktiskt identisk ut med danska Holsteinermärket i länken!

För inte är det bara jag som kan tyda ett D och K på sidan av ringen...?

Jo jag tycker man ser D och K, eller vill jag bara se det ;) ska ta bättre bilder i morgon så kanske
siffrorna under syns tydligare.

OM du kan tyda sifforna (och vet vilket år han är född) skall det inte vara något problem att hitta hans ev stam!

Vänd dig till DHK då!

Alla brännmärkta finns ju "bokförda".

jag trodde i min enfald att Danska Holst. hade samma märkning som "vanliga", men märkningen ser faktiskt identisk ut med danska Holsteinermärket i länken!

Det gör den numera,dom hade en egen märkning innan dom flyttade in under vingarna på modersförbundet.

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 722
Senast: Amha
·
R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
1 016
Senast: Gunnar
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
358
Senast: Malva1978
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 409

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka