Vad är detta för glas?

cili

Trådstartare
Är på jakt efter glas som jag inte vet tillverkas längre (skulle inte tro det), men kanske någon här kan hjälpa mig att ta reda på vad dom heter eller vem som tillverkade dom

Jag tycker att dom ser ut mer som värmeljushållare än glas. Väldigt små alltså.
Fanns i lila och blått vad jag vet, kanske fler färger.

Ritade en bild för att visa hur jag minns dom. Det är alltså tjockt glas i botten och mycket pigment. Sen blir färgen ljusare uppåt toppen.
glas.jpg

Sv: Vad är detta för glas?

Nepp. Botten ser ut som på bilden jag ritat, att det tjocka glaset är mindre i diameter än själva kupan.
Dom är nog ganska gamla. Mormor och morfar hade sånna i början av 90-talet och då hade dom bara tre kvar, så förmodligen köptes dom in ett bra tag innan.

Fick en bild från mormor och morfar nu. Tydligen finns det inga märkningar på glasen och de är inköpta runt 1960
D5F95B01-4546-4EC5-99AA-0ABD03A6C54C-7827-00000BAB2F11CB6B.jpg

Antar att det bara är att börja dammsuga loppisar och secondhandbutiker nu då :crazy:

Ja! det är samma fast en annan nyans! :D
Nu gäller det bara att hitta någon som är villig att sälja sina lila :devil:

Liknande trådar

L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 278
Senast: LiviaFilippa
·
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 043
Senast: TinyWiny
·
L
  • Låst
Hundavel & Ras Jag har sett i valp 2024 tråden att några har vizslor men jag tänkte att det kanske är bättre att göra en egen tråd motför att fråga...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
10 144
Senast: Fetaost
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
2 006
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar