vad är detför kryp?

Sv: vad är detför kryp?

Det gör dom om det blir en större mängd. Bada med Dermocan och så får man pudra med ett pulver för illrar, kommer tyvärr inte ihåg namnet på medlet. Någon som gör det??
 
Sv: vad är detför kryp?

Ja det heter Etotalpuder o finns på granngården. Tänk på att använda skyddshandskar o gärna munskydd när man pudrar Etotal
 
Sv: vad är detför kryp?

löss behöver inte alls sprida sig till andra hästar, det hänger lite på om dom andra hästarna är en optimal miljö, hästar i träning och hästar med kort päls drabbas sällan trots att dom går tillsammans med en lusangripen häst, medans hästar med lång tät päls och man/unghästar/hästar med nedsatt kondition brukar vara dom som trillar dit.

mitt tips är att använda switch, funkate superbra på en unghäst jag hade som hade löss (mycket). Först testade jag så att hästen tålde preparatet(alla gör inte det) sedan hälde jag en riklig mängd från öron till svans, upprepade behandlingen efter någon vecka. Redan dagen efter första behandlingen "löt" lössen upp till ytan, och jag hittade inga levande löss. Toppenenkelt!

det är dock inte säkert att det funkar lika bra på alla men helt klart värt att testa då det är en enkel metod att bli av med dem.

Täcken kan man hänga ut ett par dagar, borstar kan man bada i stark jodopaxlösning och boxen byter man spånet i(man behöver inte stortvätta)

eftersom switch finns i kroppen så länge så kan eventuella löss som funnits i täcken osv inte överleva än om dom kryper upp på hästen dagen efter behandlingen.. dock är det viktigt att behandla två ggr för att vara säker på att äggen inte kläcks.
 
Sv: vad är detför kryp?

Jag fick ett bra tips här tidigare på buke.
Om inte mitt tidigare länktips fungerade...:p
Först bada med Dermocan, schampo för hundar. En eller två gånger med ca 10 dagar mellan.
Efter två veckor, avmaska med ett Ivermectinpreparat, som har viss effekt på blodsugande löss.
Efter två veckor kan man börja med sommarens insektsbekämpning.

Avmaskning och lusbehandling ska inte göras samtidigt, varför vet jag inte, men preparaten fungerar tydligen dåligt ihop.
Någon som vet??
 
Sv: vad är detför kryp?

*knapplån* Klipper in mitt svar från en annan tråd.. kan detta vara nått..

Åhh nu har jag hittat lite info om "busen" eller Boven i dramat.. kolla in denna länk!! Sånna har en häst i mitt stall problem med!

http://www.entomologi.se/cgi-bin/enter.cgi?iljwhat=3010

Notera:

Det vetenskapliga namnet på familjen lusflugor - HiPPOBOSCiDAE - kommer från grekiskans:

'ippos (hippos) = häst
boskå = att äta
 
Sv: vad är detför kryp?

DOM BITS!!!
:devil: :devil: :devil: :devil:

Jag blev biten av en sån för ett par år sen, jag fick borrelia av bettet.
Jag blev dock bra efter en penicillinkur.

Jag var på lingonplockpromenad och blev attackerad.:eek: Hade säkert ett hundratal krypandes överallt på mig, fick panik, slet av kläderna, satte mig i bilen och körde skrikandes hem till duschen och försökte dränka dom :devil: -arna.

Såg säkert roligt ut, men det var det inte. Fick tre-fyra bett, det ena fick den klassiska borreliaringen runt. *ryyyyys*
 
Sv: vad är detför kryp?

Dom enda "vilda" djuren som finns här nere är grannens fâr!(min hâst är lika rädd för dom varje âr dom kommer ut) Älgar finns bara i djurparker. Pratade med stallmanager idag. Ingen fara tyckte han, vi häller pâ den lite DDT!!!:eek: :eek: (ja det är han som limmar ihop fâglarna ocksâ)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
518
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
2 041
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 159
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Oväntade saker ni finner läskiga
  • Hiss och diss del 5
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp