Sv: vad är detför kryp?
löss behöver inte alls sprida sig till andra hästar, det hänger lite på om dom andra hästarna är en optimal miljö, hästar i träning och hästar med kort päls drabbas sällan trots att dom går tillsammans med en lusangripen häst, medans hästar med lång tät päls och man/unghästar/hästar med nedsatt kondition brukar vara dom som trillar dit.
mitt tips är att använda switch, funkate superbra på en unghäst jag hade som hade löss (mycket). Först testade jag så att hästen tålde preparatet(alla gör inte det) sedan hälde jag en riklig mängd från öron till svans, upprepade behandlingen efter någon vecka. Redan dagen efter första behandlingen "löt" lössen upp till ytan, och jag hittade inga levande löss. Toppenenkelt!
det är dock inte säkert att det funkar lika bra på alla men helt klart värt att testa då det är en enkel metod att bli av med dem.
Täcken kan man hänga ut ett par dagar, borstar kan man bada i stark jodopaxlösning och boxen byter man spånet i(man behöver inte stortvätta)
eftersom switch finns i kroppen så länge så kan eventuella löss som funnits i täcken osv inte överleva än om dom kryper upp på hästen dagen efter behandlingen.. dock är det viktigt att behandla två ggr för att vara säker på att äggen inte kläcks.