Vad är det som låter?

Elina8

Trådstartare
En häst i stallet låter konstigt, det är ett grumlande läte, jättesvårt att beskriva. Låter lite som när det kurrar i magen, fast mycket dovare och det verkar komma från munnen/strupen/näsan, ja nånstans framtill helt enkelt. Det låter med jämna mellanrum, kanske 10-20 sekunder mellan, ibland mer.

Hästen i fråga har fång och står inne, jag har bara hört det när han stått i boxen och ätit. Enda kontakten jag har med honom utanför boxen är när benen ska spolas och då har jag inte märkt av ljudet, men jag kanske inte lagt märke till det.

När det började så trodde jag att han började få problem med magen för att han ätit för mycket halm, men det har fortsatt att låta nu efteråt med. Han har munkorg på sig några timmar om dagen för att inte äta konstant (vilket han gärna gör annars) och han verkar inte ha några direkta problem med magen, bajset är som det ska och han låter inte konstigt i magen heller, utan bara detta ljudet som kommer från munnen någonstans (låter det som iaf)

Någon som känner igen det eller har någon idé om vad det kan vara?
(jag har meddelat ägaren och tycker att det är upp till henne att kolla med veterinären, vet inte om hon gjort det än men har inte hört något så troligtvis inte)

Sv: Vad är det som låter?

Jag skulle tippa på att han börjat luftsnappa.
Särskilt med tanke på att han har boxvila och antagligen har tråkigt.
Luftsnappning utlöser endorfiner i hästens kropp som skapar ett lyckorus, jag vill minnas att detta också kan vara smärtlindrande och kanske är det en delorsak till att han gör det.
Hästar med magont/magkatarr kan också börja luftsnappa, har han fått mycket smärtstillande kan det hända att han fått problem i magen och då finns det säkert hjälp att få av veterinären. Kanske finns det receptfritt också.
Det är inte farligt för honom, men ett tecken på att han mår dåligt på ena eller andra sättet.

Det kan vara smart att ringa veterinären, om detta är ett tecken på att magen håller på att kajka ihop lär han behöva hjälp.

I övrigt kan man om möjligt ställa honom i annan box så han ser kompisar, kanske kan olika kompisar turas om att stå inne dagar och nätter så han har lite sällskap. Det skulle nog vara trevligt om han och kompisen kan komma åt att klia varann osv över boxväggen, sånt är viktigt för hästar.

Håller tummarna att han snart blir bättre!

Det kan vara så att hästen rapar :D! Det har jag haft en häst som gjorde när han hade ätit mycket. Det fanns även en annan häst i stallet som också rapade ibland. Sen om det är något tecken på nåt vet jag inte, den andra hästen lever
i alla fall ännu och är hur pigg som helst!

Fast nu handlade det ju inte om ibland, utan med jämna mellanrum med 20-30 sek intervaller.
Är det rapar mår han nog riktigt, riktigt dåligt... Dessutom är jag osäker på om huruvida hästar verkligen KAN rapa? Är väl för att de INTE kan det som de kan få kolik?

Luftsnappa hade vi en annan häst som gjorde för något år sen (den stod hos oss tillfälligt) och det lät inte lika dant, men han kanske har en annan "teknik" på snappandet.
Den som var hos oss innan lät ju mer som ett sugande ljud följt av ett litet klopp när läpparna slog ihop.
Detta är mer som gurglande, om man tänker sig hur det hade låtit om man hade lyssnat på magkurr genom ett rör, lite ekande och dovt alltså.

Själva kurret varar i en sekund eller två, ibland är det flera kurr på varandra, men oftast kommer de med lite mellanrum.

Talade med ägaren idag och de verkar tyvärr inte vara så intresserade av att ringa och fråga vet när det gällde en så gammal häst.

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 394
Senast: Blyger
·
Hästvård Imorgon ska jag ringa Husaby för utredning. Igår fick distriktarn komma ut akut. Min häst fick ngt anfall. Förra helgen trampade hon...
2
Svar
26
· Visningar
5 510
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I april ställde jag ut en regnmätare i min trädgård. Fram till och med Valborgsmässoafton regnade det en del, men från första maj blev...
Svar
4
· Visningar
1 687
Senast: MJLee
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Igår var det fettisdagen och det bjöds på minisemlor på mitt jobb. Jag är alldeles galen i semlor – de innehåller väl typ alla triggers...
Svar
6
· Visningar
2 038
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka