Vad är det som gör...

ghost

Trådstartare
Att vissa hästar blir linjegångare, en del nästan linjegångare och en del breddar hur mycket som helst?

Själv har jag mest haft hästar som breddat normalt för att nu på slutet haft en "nästan" linjegångare och en som utan tvekan är det.

Sv: Vad är det som gör...

Jag har hört att det är mer ekonomiskt att gå på linje och tycker att detta kan verka logiskt. Och om man ser i andra grenar så uppnår hästen en bättre balans ifall den söker sig mot mittenpunkten, dvs rakt under sig.

Kan se på min "linje- märr", som har ENORMT brett mellan frambenen, som gick på linje. "Alla" sa: Den där kan _bara_ gå på linje.
Och efter ett visst antal snabbjobb så breddade hon. Det var inte bra för henne, eftersom hon saknade styrka musklerna i det läget och omöjligt kan springa i full fart med bakbenen så brett.
Jag tror själv att hon breddade eftersom hon inte orkade hålla i hop när hon blev trött, varken framåt eller till sidorna, men det är bara min rena spekulation. Hur som helst så var hennes "breddar" muskler, (dom långa smala som går från has och upp till bäcken på insidan bakbenen) fruktansvärt överansträngda, som fiolsträngar....
Teorin om att hon skulle vara försvag bak kan också anpassas på henne eftersom hon hade varit skadad och var svag bak. Så kanske breddade hon för att bära upp frampartiet för att hon saknade styrkan i bakdelen i den farten. (ren spekulation, givetvis.)
Hon breddar inte i dag. :)

ghost skrev:
Att vissa hästar blir linjegångare, en del nästan linjegångare och en del breddar hur mycket som helst?

Själv har jag mest haft hästar som breddat normalt för att nu på slutet haft en "nästan" linjegångare och en som utan tvekan är det.

Ingen aning:confused:

Vet bara att de flesta tränare "over there" anser att linjegångare håller bättre och är att föredra... kan vara för att dom tar dom hårt och tidigt....

Med andra ord tror jag att dom inte behöver vara lika "vältränade" som en som breddar. Som är mer "krävande"

Mina egna teorier/spekulationer baserade på mkt läsning...

Kan det ha någonting med vinklarna mellan skelettbenen att göra?

Min häst som hela tiden haft svag motor och lagt all last på ryggen har aldrig gjort en tendens till att bredda. Hon är ju krokhasig som få också och det kanske spelar in?

Rikkan: Vilken muskel är det du syftar på från has till bäcken? Jag har inte tillräckligt välsorterat för att komma på vilken du menar?

Det man känner är väl att en linjegångare inte behöver ta i så förskräckligt för att komma upp i fart och att det är ett väldigt ekonomiskt sätt att springa när aktionen stämmer. :idea:

Att bredda=låsa bakbenets leder inkl. bäcken
att inte bredda=vara mjuk i lederna och låta dessa arbeta

Det finns nackdelar med bägge delarna.

Linjegångare är mest "ekonomiska" ur energisynpunkt.

Jag tror arvet är avgörande för om hästen är linjegångare eller breddar.

Djurjouren skrev:
Att bredda=låsa bakbenets leder inkl. bäcken
att inte bredda=vara mjuk i lederna och låta dessa arbeta

Det finns nackdelar med bägge delarna.

Det där känns bakvänt när jag ser det i text, vad jag upplevt på mina så är det linjegångaren som låst lederna? :confused:

Men det kanske beror på att hon är världens trashank?

Men det känns verkligen som att hon låser bäckenet och haserna och bara "paddlar" på under kroppen.

Den andra linjegångaren jag körde var mycket mer "vaggig" och hon som var "nästan linje" kändes som de flesta andra travhästar.

Ja det finns ju olika sätt de kan utvecklas beroende på hur man tränar dem.
en breddare som tränas i sin ungdom hårt i tungsand blir en trashank medan en linjegångare som tränas på hårt underlag i mesfart inte utvecklas.
Kan utveckla detta ämne i evigheter eftersomd et är ett hyperintressant ämne för mig.

MItt kallblod är linjegångare pch han är hopplös han trampar sig överallt. Är det ingen som har något råd om hur man kan gör för att få honom att bredda? Han är 8år och jag vat att han blev hårt inkörd som liten.

Alla hästproblem har samma svar:
Lär den slappna av i ryggen, våga sänka huvudet, arbeta bakifrån och framåt så att bakdelen börjar bära hästen framåt istället för att putta den ner på frambenen. Då kommer hästen att orka/hinna lyfta frambenen lättare/fortare.
Kavalettis, skogspromenader, massage, dressyr etc.

Djurjouren skrev:
Ja det finns ju olika sätt de kan utvecklas beroende på hur man tränar dem.
en breddare som tränas i sin ungdom hårt i tungsand blir en trashank medan en linjegångare som tränas på hårt underlag i mesfart inte utvecklas.
Kan utveckla detta ämne i evigheter eftersomd et är ett hyperintressant ämne för mig.
Du får väldigt gärna utveckla i evigheter, fa vad gäller linjegångare, för vi har en som jag sliter mitt hår över just nu.

*KL*
Jag tror att det handlar om att kunna se om hästen är i balans i sin kropp när den rör sig. Detta förutsätter att hästen är någolunda fri från låsningarna som gör att den naturliga aktionen är hämmad.
Stark OCH smidig!
Ser man när hästen blir för framtung eller tappar ryggen, ett eller båda bakbenen, så vet man också vad det är som saknas i träningen.

Hur ser hästen ut i hagen när den rör sig fritt?
Ser hästen likadan ut i vagnen eller med ryttare?
Vad är skillnaden för just den hästen?
Där ligger svaret till var arbetet ska börja för att få en balanserad häst! Det är något som jag tycker är mycket intressant att se på.
Men jag tror att det är jätteviktigt att förstå hur fysiken påverkar, så att man inte går runt och tror att en häst som har svårt för sig på grund av sin byggnad (eller tidigare skador eller kroniska belastnings problem) ska kunna bli en supertravare bara den tränas hårdare, fortare eller mer.

:)

Är din häst rak i hasen?
Att bredda är inte alltid det bästa.
Mitt råd är att du hittar balansen i hästens kropp, och precis som
Djurjouren säger, se vad som händer när du börjar träna hästens bakdel smidig och stark. :smirk:

Du får helt enkelt känna på din häst och själv upptäcka ifall det är några muskler som blir extra mycket ansträngda vid träning.
Det är det bästa svaret jag kan ge. Känna, titta och förstå. :)

Rikkan skrev:
*KL*
Jag tror att det handlar om att kunna se om hästen är i balans i sin kropp när den rör sig. Detta förutsätter att hästen är någolunda fri från låsningarna som gör att den naturliga aktionen är hämmad.
Stark OCH smidig!
Ser man när hästen blir för framtung eller tappar ryggen, ett eller båda bakbenen, så vet man också vad det är som saknas i träningen.
Hur ser hästen ut i hagen när den rör sig fritt?
Ser hästen likadan ut i vagnen eller med ryttare?
Vad är skillnaden för just den hästen?
Där ligger svaret till var arbetet ska börja för att få en balanserad häst! Det är något som jag tycker är mycket intressant att se på.
Men jag tror att det är jätteviktigt att förstå hur fysiken påverkar, så att man inte går runt och tror att en häst som har svårt för sig på grund av sin byggnad (eller tidigare skador eller kroniska belastnings problem) ska kunna bli en supertravare bara den tränas hårdare, fortare eller mer.

:)

Härligt Rikkan .....vid är överrens....nästan :banana:
Förutom att jag inte håller med att man helt säkert vet vad som saknas i träningen om hästen tappar ryggen , bakbenen, blir framtung osv. Fanns det något givet svar på vad som saknas skulle vi tränare inte ha så svårt att komma tillrätta med problemen.
(Å andra sidan kanske du menade att hästen redan är kollad från nos till svanstipp så att man verkligen vet att det inte är något annat än själva träningen som spökar.)

Ex. Har hästen problem med tänderna och tappar ryggen blir den inte hjälpt av att bygga upp bakdelsmuskulaturen.
Många rörelsestörningar kan likna varandra och visa sig i samma muskler men att hitta roten till det onda är en gåta som inte är lätt att lösa alla gånger.

ghost skrev:
Rikkan: Vilken muskel är det du syftar på från has till bäcken? Jag har inte tillräckligt välsorterat för att komma på vilken du menar?

Jag undrar också ?....min första tanke var semitendinosus :idea: eftersom det är den som blir jättespänd om min "superbreddare" går lite för krävande jobb ....speciellt på djupa banor, men den ligger ju inte innanför benen så det stämmer inte :crazy:

Ja, jag förstår vad du menar, men det jag egentligen säger är: :D
Se på hästen. Den lär dig allt du behöver veta.

Är den i balans, rör sig i balans, så märker man det.
Det märks på hela hästens väsen.

Tandproblem och annat det är en annan femma, med det märker du ifall du jämför din häst i rörlese lös och full med utrustning, eller hur?

Att varje dag ställa samma fråga, (gärna högt och rakt ut i luften): Hur är det i dag då?
En bra början för att kunna anpassa sig efter dagsformen....
Och då menar jag inte att man ska se på sitt eget humör eller tänka på sina egna brister utan uteslutande se på hästen. ;)

Hade jag svarat Semitendionosus, hade ni då brytt er om att kolla på andra ställen...?
:D
Det varierar givetvis från häst till häst beroende på hur dom rör sig och var det är svagheter m.m.

Jag har aldrig haft typiska "travhästproblem" med mina hästar, eftersom jag inte tränar på det viset.
Men jag har sett andra hästar som har muskelproblem som följer dom, trots detta så är det individuellt. Bra svar va...;)

Det jag tycker är intressant är att lära sig se vilken muskel som avlastar den svaga leden eller den svaga punkten och gör att hästen blir överansträngd. Att hitta mönster.

Rikkan skrev:
Hade jag svarat Semitendionosus, hade ni då brytt er om att kolla på andra ställen...?
:D

Men du skrev ju "breddarmuskeln" och då måste du väl själv mena en specifik muskel ????

Eftersom jag har en häst som breddar mycket, en häst som breddar pyttelite och en häst som är linjegångare tänkte jag efter hur min "breddarhäst" använder musklerna jämfört med de övriga.
I hennes fall har det varit Semitendinosus som varit spänd vid enstaka tillfällen efter ansträngande jobb i djupare underlag .

Självklart försöker man att variera träningen och inte passera gränsen till överansträngning och just därför var jag tvungen att plocka fram muskeln ur "minnet".

Förstår inte alls vad du menar att vi hitta på "andra ställen" eftersom jag troligen inte skulle känna någon alls av en överansträngd breddarmuskel just nu.
För dagen är hon mjuk och fin och några gamla spända strängar finns inte.

Rikkan skrev:
Du får helt enkelt känna på din häst och själv upptäcka ifall det är några muskler som blir extra mycket ansträngda vid träning.
Det är det bästa svaret jag kan ge. Känna, titta och förstå. :)

Iofs var det inte meningen att diskutera min häst i den här tråden. Men hennes problem:
Hon har svårt att muskla upp Gluteus (muskeln uppe på rumpan för de som inte har latinet), är uppdragen i ländryggen på vänster sidan (kommer och går), spänd Longissimus och Latissimus Dorsi på höger sida (ryggfiléerna) och har problem med Rhomboideus/Trapezius (skuldran) vänster. Till och från har hon även problem med Biceps Femoris (stora lårmuskeln) eller Gracilis/Adductorerna (insida lår) på höger.

Detta har ändå inte något med hennes linjegång att göra, det har med andra problem att göra som det krävts ett tag för att hitta.

Menar du att en rakhasig häst skulle vara mer eller mindre linjegångare?

Liknande trådar

Tjatter Det är med viss tvekan jag startar denna tråd, för den skulle kunna uppfattas som mer än lovligt flummig. Jag vet dock, att jag inte är...
Svar
12
· Visningar
752
Senast: Malin_L
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
514
Senast: MiniLi
·
Juridik & Ekonomi Hej på er! Jag undrar om ni kunde hjälpa mig angående vilket mobilabonnemang som är mest prisvärd och fungerar bra? I dagsläget har...
2 3
Svar
46
· Visningar
1 041
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
678
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack nummer 18