Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
ghost skrev:Att vissa hästar blir linjegångare, en del nästan linjegångare och en del breddar hur mycket som helst?
Själv har jag mest haft hästar som breddat normalt för att nu på slutet haft en "nästan" linjegångare och en som utan tvekan är det.
Djurjouren skrev:Att bredda=låsa bakbenets leder inkl. bäcken
att inte bredda=vara mjuk i lederna och låta dessa arbeta
Det finns nackdelar med bägge delarna.
Du får väldigt gärna utveckla i evigheter, fa vad gäller linjegångare, för vi har en som jag sliter mitt hår över just nu.Djurjouren skrev:Ja det finns ju olika sätt de kan utvecklas beroende på hur man tränar dem.
en breddare som tränas i sin ungdom hårt i tungsand blir en trashank medan en linjegångare som tränas på hårt underlag i mesfart inte utvecklas.
Kan utveckla detta ämne i evigheter eftersomd et är ett hyperintressant ämne för mig.
Rikkan skrev:*KL*
Jag tror att det handlar om att kunna se om hästen är i balans i sin kropp när den rör sig. Detta förutsätter att hästen är någolunda fri från låsningarna som gör att den naturliga aktionen är hämmad.
Stark OCH smidig!
Ser man när hästen blir för framtung eller tappar ryggen, ett eller båda bakbenen, så vet man också vad det är som saknas i träningen.
Hur ser hästen ut i hagen när den rör sig fritt?
Ser hästen likadan ut i vagnen eller med ryttare?
Vad är skillnaden för just den hästen?
Där ligger svaret till var arbetet ska börja för att få en balanserad häst! Det är något som jag tycker är mycket intressant att se på.
Men jag tror att det är jätteviktigt att förstå hur fysiken påverkar, så att man inte går runt och tror att en häst som har svårt för sig på grund av sin byggnad (eller tidigare skador eller kroniska belastnings problem) ska kunna bli en supertravare bara den tränas hårdare, fortare eller mer.
ghost skrev:Rikkan: Vilken muskel är det du syftar på från has till bäcken? Jag har inte tillräckligt välsorterat för att komma på vilken du menar?
Rikkan skrev:Hade jag svarat Semitendionosus, hade ni då brytt er om att kolla på andra ställen...?
Rikkan skrev:Du får helt enkelt känna på din häst och själv upptäcka ifall det är några muskler som blir extra mycket ansträngda vid träning.
Det är det bästa svaret jag kan ge. Känna, titta och förstå.