Vad är det som gäller?

fjordtokan

Trådstartare
Jag har ett ganska jobbigt problem. Jag har en kisserunda som jag går flera gånger om dagen året runt. Problemet är dock att det är en kvinna som har börjat åka dit och rasta sin hund på samma ställe, vilket innebär att hon sitter i bilen och läser en tidning medan hunden jagar allt som rör sig. Problemet är att denna hund har upprepade gånger sprungit emot oss och "mopsat" sig mot min hund (som självklart är kopplad) som då blir förbannad. Jag har tyvärr eggat detta beteende genom att vråla i åt den andra hunden att dra åt h*vete. Nu börjar hennes hund bli katigare och katigare och det är inte långt kvar tills det händer något allvarligt.

Jag går inte den rundan om jag ser hennes bil men idag körde hon förbi när jag var ute med min hund och sen efter en stund kom hennes hund i rasande fart så hon hade antagligen stannat och släppt sin hund utan uppsikt igen.

Jag har sagt till henne att hon borde ha bättre koll på sin hund för hundens skull men hon lyssnar inte. Hon skrattade o sa att han var halt efter att en annan hund hade bitit honom.

Ska väl tillägga att hennes hund är av mindre variant (gissar dvärgpincherkorsning) och min är en stor och grov schäferkorsning.

Om min hund skulle bita hennes, vad är det som gäller då?

Enklast är ju att inte gå den rundan alls men problemet i sig finns fortfarande kvar då denna hund även sprungit in på min tomt bla.

Sv: Vad är det som gäller?

Om din hund biter hennes är du ansvarig för skadorna som din hund vållar enligt det "strikta ägaransvaret". Om hon brister i tillsyn över sin hund kan du å andra sidan anmäla henne för den skada det orsakat dig. Jag skulle undvika platsen och välja en annan runda, vissa människor går inte att prata med.

Jag om jag kunde undvika människan helt men det skulle i så fall innebära att min hund inte fick gå ut alls. Som sagt hunden har även varit inne på min tomt och sprungit.

Jag blir så less på folk som inte kan respektera andra.

Anmäl henne för bristande tillsyn av hund varje gång du kommer på henne. Du kan ju få fram hennes namn med hjälp av bilnumret. När det blir ett antal anmälningar måste det ju kollas upp kan man tycka. Uppmana även andra som rastar i området att anmäla när de kommer på henne, så är det inte endast du som anmäler.

Och tyvärr så har Lejonelle rätt.

vad jobbigt!

vet inte hur det är i sverige, men här vart jag bor får man böter om en council ranger kommer på en utan koppel.
kan du inte ringa till kommunen och säga till någon att komma och ge henne böter för att hon har hunden utan koppel?

kan du inte säga till henne att din hund har en obotlig jätte dyr i drift hud sjukdom som smittar andra hundar så hon borde hålla sin hund på koppel så att den inte blir sjuk?

Nu råder dessutom koppeltvång så hunden får enligt lag inte springa lös på det viset att den skrämmer eller jagar vilt.

Om den lille går att fånga in: ta med dig en kompis som fångar in den lille hunden och tar med den till polisstationen. Säg att ni hittat hunden och inte har en aning om vem ägaren är.

Om den lille inte går att fånga in (och du verkligen tror att din hund kan gå till angrepp mot den): Ta med dig något tillhygge (vatten, påse med burkar, ridspö eller varför inte en såndär elektrisk flugsmälla) och förklarar för ägaren att du tänkt använda detta på hennes hund om den inte lämnar er ifred. Ett bett från en stor hund kan sluta mycket illa och kan bli dyrt för dig. Då är det bättre för båda parter om den lille lär sig att hålla sig undan.

Jag om jag kunde undvika människan helt men det skulle i så fall innebära att min hund inte fick gå ut alls.

Du kan undvika den platsen där hon ställer upp sin bil och släpper ut hunden själv. Jag skulle också informera henne om att din hund kommer in lös på er tomt och be henne skriva under ett papper på att hon fritar dig från ansvar om din hund biter hennes inne på er tomt. Jag vet inte om det skulle hålla i domstol men det kanske kan ha en avskräckande effekt i alla fall. :devil:

Jag är också lite inne på den linjen. Köp en dog-defence spray och förklara kort för tanten att du självklart tänkter använd den på hennes hund om den inte försvinner. Eftersom du inte är intresserad av efterdyningarna om din hund skulle bita hennes.

Eller så sprayar du först och förklarar sedan.

Det är bara hon och jag som går på det området så där kan jag ju skippa att gå men kan ju som sagt inte undvika henne helt.

+ alla

Men jag tror jag kommer upplysa henne om koppeltvånget och säga att jag kommer anmäla henne nästa gång jag ser att hunden är lös + köpa dog-defence-spray. Det är ju hennes hund jag är rädd om inte min...

Jag tror knappast det kommer avskräcka henne eftersom jag redan sagt att min hund kommer bita hennes om den kommer i närheten. + Att hon skratta åt att han blivit illa biten förut.

Om den lille går att fånga in: ta med dig en kompis som fångar in den lille hunden och tar med den till polisstationen. Säg att ni hittat hunden och inte har en aning om vem ägaren är.

Om den lille inte går att fånga in (och du verkligen tror att din hund kan gå till angrepp mot den): Ta med dig något tillhygge (vatten, påse med burkar, ridspö eller varför inte en såndär elektrisk flugsmälla) och förklarar för ägaren att du tänkt använda detta på hennes hund om den inte lämnar er ifred. Ett bett från en stor hund kan sluta mycket illa och kan bli dyrt för dig. Då är det bättre för båda parter om den lille lär sig att hålla sig undan.

Exakt så hade jag gjort.

Med tillägg att du ska ringa o anmäla kärringen, hundar får inte springa runt lösa och speciellt inte den här årstiden.

Jag tycker du ska få rasta din hund vart du vill. Du ska inte behöva ändra ditt beteende för att någon annan inte tar sitt ägaransvar. Prata med henne och tala om att hon får hålla uppsikt/ha kontroll på sin hund, annars vidtar du åtgärder. (anmäl) Sånt här är INTE ok.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 729
Senast: fixi
·
Övr. Hund Vet inte om det går att göra åt åt, men nån kanske har nån ide om nåt som kan hjälpa... Jag jobbar skift och har av naturen begåvats...
2 3
Svar
56
· Visningar
9 128
Senast: _Taggis_
·
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
23 442
Senast: Sel
·
Hundhälsa Hej! En släkting har en hund av sällskapstyp, han är snart 1 år. Han har uppvisat beteenden sedan ganska ung ålder, som inte direkt är...
Svar
9
· Visningar
1 351
Senast: nowayout
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Hjälp!
  • Uppdateringstråd 31