Vad är det sjukaste du vet?

Sv: Vad är det sjukaste du vet?

Måste man visa en schäfer på det sättet? Skämmer man ut sig om man har hunden vid sidan och ej har någon som skriker utanför?

Jag har en schäfer som jag tänkte ställa ut i vår och sommar. Han tyckte ej om att springa så där framför med någon skrikandes runt ringen uppfödaren ställde honom

Vi var på en inoff. i vintras. Då visade jag honom vid sidan. Han tyckte det var riktigt roligt.
Är det inte det som är det viktigaste? Att det ska vara roligt.

Jag måste hålla med om att det är sjukt att ursprungsanvändningen inte längre behövs för att ställas ut. Tråkigt men sant!

Men det andra som jag tycker är sjukt är allt daltande och utspökande som börjat komma..
Folk köper små handväskor för att bära sina 2kg hundar i...
Har inte hundarna egna ben som de kan gå med?!
Såg till o med att det finns små barnvagnar för hundar.. HOJJA så hemskt!

Och det här med kläder har jag aldrig riktigt heller förstått..
Små jackor med pälskragar i rosa.

Varför skaffar sig ens dom människorna en hund när det är ett litet barn dom vill ha. Och kan man inte få barn kan man ju alltid adoptera.

Barn växer upp. En liten hund är liten hela livet. Jag håller med dig.

Det finns ju barbie-dockor och my little pony om man nu måste ha något att klä på och snofsa med.

Det är en normalhullad basset, men med så mkt lösskinn att det tar i marken..

Jag menar det.

/Kimz0r, gillar stora hundar.

Oki, för när jag läste tråden trodde jag först att magen tog i marken eller något likande. Tack för att du gav mig en hint om hur det var:)

Sjukt och sjukt. Men den där blandrasaveln är lång över styr sedan länge.. :cool: Alla olika raser korsas hit och dit, utan någon som helst eftertanke (eller ska man säga förtanke?).

Är inte det förbjudet på utställning med kuperad hund? Jag vet att det är förbjudet att kupera i Sverige men jag trodde det gällde på utställningar också...

Sara skrev:
Vi var på en inoff. i vintras. Då visade jag honom vid sidan. Han tyckte det var riktigt roligt.
Är det inte det som är det viktigaste? Att det ska vara roligt.

Nja, egentligen inte. Poängen med en utställning är att avgöra om hunden är ett bra avelsresultat eller inte, och att ge en fingervisning om hund extriört kan tänkas duga i avel i sin tur.
Att det är roligt är egenligen bara en bieffekt;)
Att visa hunden framför sig kan ju vara bra, och den modellen mer och mer i ett par andra ringar tycker jag mig har märkt(men mina utsälnningbesök de senaste åren är mycket lätträknade:o ) Du kanske kan träna på det?

Däremot skulle jag peronligen aldrig nedlåta mig till dubbelhandling - schäfer utställare eller inte.
Faktum med att jag egentlgen tycker det är VÄRRE med dubbelhandling på bruksraser än tex knähundar:mad: som sagt, en brukshund SKA kunna springa en ganska bra bit utan att tappa formen/orken/gnistan. utan pepp.

ChristinA skrev:
och även Cocker som hade så mycket päls att man knappt såg benen.
.[/B]
Nu är det så att cockern SKA ha mkt mag päls och jag tycker inte att denna cocker har nå mer päls än någon annan...

Importerade hundar, eller hundar från utlandet som ställs ut, får ha det, men inte svenskuppfödda hundar.

Gnist skrev:
Importerade hundar, eller hundar från utlandet som ställs ut, får ha det, men inte svenskuppfödda hundar.

Men här finns en dubbelmoral som jag har svårt att acceptera. Tyskland införde kuperingsförbud senare än Sverige och där får man inte ställa ut kuperad hund, utlandsfödd eller ej. Detsamma gäller i Norge, där man var först med kuperingsförbudet.

Detta har gjort att flera andra länder som får lov att kupera avstår, därför att de vill kunna meritera sin hund i Tyskland eller kunna exportera den till länder det råder kuperingsförbud.

Jag kan inte låta bli att undra varför Sverige gör både ock? :crazy: Å ena sidan skall hundarna inte kuperas, å andra sidan så premieras många gånger utlandsfödda hundar då de (ofta, inte alltid, så klart) ser mer proportionerliga ut utan svans och kanske tom kuperade öron. Helhetsintrycket på en helkuperad dobermann eller boxer är ett helt annat än en hund med svans och hängöron.

Jag önskar att svenskarna var mer konsekventa, för bortsett dubbelmoralen som sådan, så får hundsporten ett löjets skimmer över sig. Skall hundar av samma ras (förvisso) men med helt olika utseende verkligen jämföras med varandra?

-------
I övrigt håller jag med er andra om basseten. Likaså en av taxarna hade otroligt välvinklade bakben. 90 graders vinklar på bakbenen satta bakom hunden ser groteskt ut på en i övrigt så lågställd hundras.

Flinisen skrev:
Är inte det förbjudet på utställning med kuperad hund? Jag vet att det är förbjudet att kupera i Sverige men jag trodde det gällde på utställningar också...

Det borde vara så, eller hur? Allt annat är ologiskt tycker jag... :crazy: (se ovan till Gnist)

Håller fullständigt med och stör mig otroligt på det...

Zmulan skrev:
Nu är det så att cockern SKA ha mkt mag päls och jag tycker inte att denna cocker har nå mer päls än någon annan...

Ja som jag sa så kan jag inte någon utav raserna jag tog som exempel.
Men jag tyckte att många utav fågelhundarna på dessa bilderna hade väldigt mycket päls och jag undrar helt enkelt hur det går till bland pinnar och annat i skogen.
Men visst, skall de se ut så så ska de väl. Mitt fel.

Gnist skrev:

Synd att delar av svenska veterinärkåren inte står på sig och säger nej när ägarna vill knipsa svansen bara....

Har ett lysande exempel på en ägare av samma hundras som jag har som har en, vad man kan säga, mindre lyckad hund. Hon får bara tvåor när hon ställs och vi andra hade nog tagit det med ro...??

Iaf, denna hunden har några gånger slagit upp svanstippen (verkligen svanstippen, det handlar om ca 2 centimeter upp), och ägaren har väl inte skött det fläckfritt. Området dog och de skulle amputera en liten bit.
Fast det gjorde dem inte, utan de tog efter kuperingsstandarden på rasen (dvs 2/3 av svansen) eftersom ägaren önskade det.

Hon får fortfarande bara tvåor på hunden, men en vacker dag kommer väl domaren som tror att hunden är nåt extra.:crazy:

//E

Om der verkligen stämmer så är det både oetiskt o olagligt men jag har amputerat ett antal sådana här svansar o vet att man kan bli tvungen att ta mer än man tänkt sig för att med vettig marginal komma ovanför förändrad vävnad o dessutom få frisk hud att täcka över med. Om det nu verkligen bara är en liten bit som är skadad gör man inte mkt nytta genom att bara ta den, då får man istället en nykapad bit som hunden viftar sönder.
När jag kom hem med dotterns nykapade pointer fick jag skällning för att jag tagit för mkt men hunden var glad o nöjd att slippa sin döende svans som jag velat ta länge!
PL

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har gått och blivit sjuk, tror jag. Har fått bland annat utmattningssyndrom och dom har hittat nånting avvikande i min hjärna. Under...
Svar
13
· Visningar
1 972
Senast: Guldaskig
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 193
Senast: LaMagia
·
Hundavel & Ras Min älskade hund blev akut sjuk i tisdags natt och det fanns ingen annan lösning än att åka och ta bort honom. Nu känns det bara tomt...
2
Svar
37
· Visningar
4 003
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30