Vad är det sjukaste du vet?

Sv: Vad är det sjukaste du vet?

I "min" ring blev det för ett tag sedan liv om kritning, något som förekommit flitigt under lång tid, men som ingen vågat/velat säga något om. Flera av de stora uppfödarna och utställarna gjorde ju det.... Till sist togs det upp i rasklubbens tidning, framförallt av en vanlig hundägare som var modig, :bow: och sedan dess tror jag inte någon vågar krita längre!

Aliide skrev:
Är det bara jag som tycker det är fult med kupering? :o

Jag tycker inte att det är fint.
Har själv en ras som tidigare kuperats men föredrar GD med öron!

Grana skrev:
Jag har försökt tänka mig hunden att stå normalt, och tittar man på vinklarna så tror jag den hunden inte har så mycket räkstjärt när den står som vanligt.
Det hoppas jag verkligen. Men tyvärr finns det ju exemplar som är betydligt mer illa däran. :(

Jag vet inte vad jag tycker om kupering, mer än att det är fel mot djuren. Speciellt om man måste skada dem för att få ex. svansen kuperad...:eek:

Jag tycker det ser "fel" ut, eftersom jag är mer van att se "hela" hundar, än stympade.

I vilket fall borde domaren inte döma efter kupering eller ej, eftersom det inte är det som är det viktiga, utan, päls,färg, vinklar osv.
Om ngt är det sämre med kupering, eftersom det kan vara en stympad kroksvans, eller defekta/felaktiga öron som skurits av, och de normalt inte skulle sett ut så. Det finns ju inte en chans att se det...

I vilket fall orättvist...

Men samtidigt... Äh vad f*n spelar det för roll? Låt de hålla på...

Jag reagerade också på bassetten :eek: Hur i hela fridens namn kan den gå på promenad utan att riva upp magen :confused: :crazy:

Kanske landningsställ under.
Visst är det skrämmande att en SKK-domare kan dömma en sån hund som bäst i rasen!
Vid besiktningen på en internationell utställning en gång i tiden la jag märke till att alla chow chow utom en kunde andas normalt, gissa vilken som blev BIR?
PL

Jag försvarar inte dubbelhanteringen alls, men skulle vara intressant att se hur det skulle gå för övriga raser om de ska ligga framför sin förare med sträckt koppel. :smirk: Skulle nog bli lika mkt tjoande i de ringarna också.

När man visar schäfrarna (under fotgående utan koppel) så är det tyst och lugnt utanför ringen.

Man kan ju lära hundar det mesta. Så varför inte lära dom dra i kopplet när man ger "tecken" för det.

Nåt annat.. Jag har funderat många ggr och skriva en insändare till SKK ang alla dessa raser som bara blir värre och värre. Men när man ser svaren de ger till insändarna så blir jag bara irriterad. De försvarar sig hela tiden och har svårt att ta kritik.
Men jag ska allt försöka tänka igenom något bra att skriva..

Visst lär man dem att dra i kopplet i ringen, men är det en stor, lång utställning så tröttnar hundarna lite (tex Schäfer SM där hundarna kan gå riktigt länge i ringen i sommarvärme). Man vill ju dessutom att de ska ha bra resning med spetsade öron så lite dubbelhandling behövs ofta. Sedan ska det ju inte överdrivas.
Märks det att jag är gammal schäferägare? ;)

Å andra sidan så vore det ju lika för alla om dubbelhandlingen försvann. Och jag har då aldrig sett "lite" dubbelhandling runt nån schäferring.... ;)

Men ärligt talat så är det oerhört jobbigt att ha ringen bredvid. Min ras är lugn och fridsam, och våra utställningar är alltid lågmälda och mysiga tillställningar. Om man då inte hamnar bredvid schäfrarna, vilket kan vara väldigt stressande för både folk och fä....

Jo, jag förstår det blir jobbigt i längden. Men jag förstår inte varför schäfer måste visas på det sättet. Jag frågade en domare en gång varför de måste springa som tokar mm. Det är en brukshund fick jag till svar.
Men alla andra brukshundar då? Och dessa utställningshundar är ju ofta inte så mycket bruksarbetande (bara till viss nivå, sen finns det självklart undantag)
Och alla andra raser vill man ju också ha bra resning på. Och det klarar vi ändå ;)

Jo, du har rätt, visst skulle det vara lika för alla. Men man kan undvika att synas vid dubbelhandling och ändå "fuska sig till det", tex genom visselpipa, min uppfödares ena tyskimport gick på en sådan och han fick mkt beröm på SKKs utställningar för att han inte behövde handler utanför ringen, men han hade två! ;)

Kan förstå att det är kaos att vara vid ringen bredvid, inget drömläge alls.
Vi själva ställde nästan bara ut på schäferklubbens egna utställningar pga (oftast) bättre schäferdomare så vi slapp problemet med trängsel med andra ringar.

Att de får gå så länge i ringen är nog för att se att de orkar hålla sin kroppsbyggnad även när de blir trötta (tur de inte bedömmer ägarna ;) ).
Och visst ska de ha rätt kroppshållning utan att handlern håller upp dem i kopplet, därför visas de oftast ( i alla fall när jag höll på) i fritt följ i trav också i ringen.
(vilket jag har ett mardrömsminne av på Nordiska mästerskapet, vi skulle visa fritt följ i grupper om 5 och min tik skulle gå först i sin grupp, jag skulle visa fria följet och fick instruktioner om att "se till att han bakom inte tar sig förbi, den går som tåget".
jag tittar bakåt och ser en vältränad 2 meter lång norrman med hund, PUST!!!. Jag sprang som jag aldrig gjort ETT varv sen höll jag på att dö av andnöd, men det räckte sån tur var)
Varför det tvunget skulle gå SÅ fort har jag inte fattat vitsen med...

ChristinA skrev:
Som föregår inom "hund" just nu?

Själv satt jag och tittade i hundsport, på BIR från Stora Stockholm. Ni vet där de visar bilder på BIR vinnaren från ett stort antal raser.

Där kunde man se en Basset där magen faktiskt vilade på marken...
Och sedan fanns det både Gordon Setter och även Cocker som hade så mycket päls att man knappt såg benen.

Nu är jag inte expert på någon av dessa raser, men mitt intellekt säger mig att det är inte bra.

Så jag säger att det sjukaste just nu är att avlen är till för utställningarna och inte utsällningarna för avlen.

just det där satt jag och min sambo oxå å pekade på,hur f*n kan avla så att en hund ser ut sådär?den kan ju inte må bra! den kan ju inte röra sig ordentligt?den får väl mest troligt sår på magen när skinnet hänger i backen lr vadå spänner man upp det på nått sätt? *skrattar tills jag gråter*

Många fler än jag som reagerat på Bassethunden. Borde det inte rymmas inom ramen för djurplågeri?

Grana skrev:
Jo, jag förstår det blir jobbigt i längden. Men jag förstår inte varför schäfer måste visas på det sättet. Jag frågade en domare en gång varför de måste springa som tokar mm. Det är en brukshund fick jag till svar.
Men alla andra brukshundar då? Och dessa utställningshundar är ju ofta inte så mycket bruksarbetande (bara till viss nivå, sen finns det självklart undantag)
Och alla andra raser vill man ju också ha bra resning på. Och det klarar vi ändå ;)
Det svaret har jag åxså fått - men vafan, en BRUKShund bör ju DEFETNITVT kunna springa rut en ring utan draghjälp:crazy:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har gått och blivit sjuk, tror jag. Har fått bland annat utmattningssyndrom och dom har hittat nånting avvikande i min hjärna. Under...
Svar
13
· Visningar
1 972
Senast: Guldaskig
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 193
Senast: LaMagia
·
Hundavel & Ras Min älskade hund blev akut sjuk i tisdags natt och det fanns ingen annan lösning än att åka och ta bort honom. Nu känns det bara tomt...
2
Svar
37
· Visningar
4 003
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Tråden för spår