Vad är det sjukaste du vet?

C

ChristinA

Som föregår inom "hund" just nu?

Själv satt jag och tittade i hundsport, på BIR från Stora Stockholm. Ni vet där de visar bilder på BIR vinnaren från ett stort antal raser.

Där kunde man se en Basset där magen faktiskt vilade på marken...
Och sedan fanns det både Gordon Setter och även Cocker som hade så mycket päls att man knappt såg benen.

Nu är jag inte expert på någon av dessa raser, men mitt intellekt säger mig att det är inte bra.

Så jag säger att det sjukaste just nu är att avlen är till för utställningarna och inte utsällningarna för avlen.

Sv: Vad är det sjukaste du vet?

Ja vad säger man... Jag måste säga att mitt avståndstagande från den där organisationen bara växer och växer...

SKK är konstigt uppbyggt, de andra organisationerna har mycket svårt för att samarbeta med dem generellt, så det är inte så konstigt att det ser ut som det gör. Hur Sveriges Hundungdom ses från SKKs perspektiv ska vi ju inte ens gå in på...

Kan ju rent krasst dra upp vad som hände mig i vintras. Min hund blev SV-05 och kvalade då till Cruft's, jätteroligt!!! Det är bara det att EU-bestämmelser och Jordbruksverket då har bestämt (Englands motsvarighet till Jordbruksverket är självklart extra hårda) att rabiesvaccinering är obligatoriskt.
Eftersom min hund bara är 2 år och inte fått någon vinnartitel innan så har jag inte rabiesvaccinerat. Cruft's är i mars, rabiesvaccineringen tar 7 månader efter första sprutan innan jag kan åka utomlands.

Alltså ingen Cruft's, trots att vi är kvalade. Då ringde jag och frågade om man inte kunde få kvalning till nästkommande år också, som man brukar få, men så var inte fallet. Det gick absolut inte... Där gör ju bara SKK skit för sig själva då alla unghundar och nya bra hundar inte kan åka utomlands och visa upp sig eftersom SKK inte ger tillräckliga tidsramar...

Jag är för utställningar, en hund ska kunna vara både snygg och funktionell, MEN för jakthundsraser har SKK stjälpt mer än hjälpt...

//E

Ingen mer än jag som reagerade på schäfern på framsidan? Är inte överdrivet insatt i rasen, men det där såg bara läbbigt ut...

Det verkar som om "det sjukaste just nu" är SKK.
Själv har jag inte haft personlig anledning att ta avstånd, men era historier låter inte kul.

Nja, dvärgpinscher är ju inte särskilt extrema på det sättet... Det skulle vara de stackarna med kuperade svansar och öron... Tyvärr ser jag en hel del med för långa klor, eftersom de ofta är rädda om tassarna...

Men en sak måste jag vädra: Dvärgpinscher döms ju i samma klass oavsett om de är svarta eller röd, oavsett om de är kuperade eller ej.

Varför döms tex dvärgschnauser efter färg? Det är ju ganska stor skillnad på en svart/röd dp och en helt röd...

Sen gillar jag inte att kuperade hundar får ställas i Sverige, eftersom det inte är tillåtet att kupera hundar här. Varför ska de då tillåtas på utställnignar? Borde det inte ses som ett skönhetsingrepp?

MÅNGA domare föredrar en färg, och framförallt amerikanska domare föredrar kuperade hundar. Vart finns rättvisan??

Senast ändrad:

Det sjukaste inom hundvärlden just nu är alla oseriösa hunduppfödare som producerar valpar enligt "löpande band"principen och säljer dessa "modehundar" för hutlösa summor till vem som helst som har pengar..

innom chinese crested döms både nakna och puffar tillsammans, det är sjukt!
puffarna har generellt mindre chans att slå en nakenhund.

Bättre än "min" ras Perro sin Pelo del Perú, där de pälsade nakenhundarna inte får ställas ut alls...

För övrigt reagerade även jag starkt på just Basset-hunden. Usch!!! :mad: :mad: :mad:

Senast ändrad:

ChristinA skrev:
Som föregår inom "hund" just nu?

Själv satt jag och tittade i hundsport, på BIR från Stora Stockholm. Ni vet där de visar bilder på BIR vinnaren från ett stort antal raser.

Där kunde man se en Basset där magen faktiskt vilade på marken...
Och sedan fanns det både Gordon Setter och även Cocker som hade så mycket päls att man knappt såg benen.

Nu är jag inte expert på någon av dessa raser, men mitt intellekt säger mig att det är inte bra.

Så jag säger att det sjukaste just nu är att avlen är till för utställningarna och inte utsällningarna för avlen.
Att schäfrarna blir mer stukade för vart år, hemskt att se och ännu hemskare med folk som anser det vara normalt.

Just kuperingen håller jag med om, det syns ju att det är importer och genast kommer de ett snäpp upp... Sen att jag tycker vissa raser är snyggare kuperade, det har ju inte med att göra att det faktiskt är förbjudet i Sverige.

Jag har ju också en ras som ska kuperas egentligen, och jag vet att det är en hel del som klämmer svansar i bildörren...

//E

Ni har redan skrivit en del vridna saker. Men jag som bruksmänniska är riktigt upprörd över alla idioter som tävlar och tränar för SIN skull. De kör sina överstressade hundar, som piper i fria följet, stissar med blicken, dålig i magen, sedan åker de iväg på en tävling och kör skiten ur hunden, för att efter tävlingens misslyckande åka iväg och hårdträna på det som inte fungerade.

Vad hände med att ha kul med sin hund? Jag skulle aldrig ens tänka tanken på att tävla för att visa andra hur duktiga vi är, eller för att jag måste ha ett till 1:a pris oavsett vad. Jag föredrar att tävla och träna ihop med min hund.

Måste bara pika in att de vinnande Wna är min hunds farbror och hennes mamma *stolt*

Och helt fel tråd att poängtera det i ;)

//E

Det där är en sak som SBK håller i och det är helt stört... Säger samma sak, ofta ser man hundarna som är så kuvade och stressade och gör ALLT för att göra rätt. Blir det fel så hittar man dem på nån undangömd plats efter klassen...

Vad hände med att ha roligt vad hände med att känna sin hund?

//E

Eh, jag känner mig träffad :o

En arbetsnarkoman...mitt kungarike för en arbetsnarkoman

escodobe skrev:
Jag hålelr med - den där stackars basset såg ju för tusan vanskapt ut!

Jag håller faktiskt med er när det gäller Basseten, eftersom det är "min" ras,
Basset Hound är en drivande ras och måste kunna röra sig fritt i skog och mark, vilket inte dessa bassar gör från den här uppfödaren.
Jag vet också varför xx´s hundar vinner som dom gör. :angel:

Nää.tacka vet jag en Basset med markfrigång som den här.
http://i26.photobucket.com/albums/c144/Fernstrom77/hubert.jpg

Jag vill ha en basset som kan röra sig! :bump:

Gnist skrev:
Det sjukaste inom hundvärlden just nu är alla oseriösa hunduppfödare som producerar valpar enligt "löpande band"principen och säljer dessa "modehundar" för hutlösa summor till vem som helst som har pengar..
En dålig sak ursäktar inte en annan.
PL

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har gått och blivit sjuk, tror jag. Har fått bland annat utmattningssyndrom och dom har hittat nånting avvikande i min hjärna. Under...
Svar
13
· Visningar
1 972
Senast: Guldaskig
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 193
Senast: LaMagia
·
Hundavel & Ras Min älskade hund blev akut sjuk i tisdags natt och det fanns ingen annan lösning än att åka och ta bort honom. Nu känns det bara tomt...
2
Svar
37
· Visningar
4 003
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Tråden för spår