Vad är det optimala? *Fodertillskott*

Mish

Trådstartare
Nu har jag läst runt bland de flesta trådar som finns om ämnet, men då det finns så många olika saker så vill jag blanda allt i samma tråd för att enklare kunna utväga vad som är det bästa.

Vad är det bästa för en häst som behöver "smörja" lederna, kanske en häst med lite knakiga ben osv.

• Glukosamin
  • Nyponpulver
  • Gurkmeja
  • Bioglucosamin

Har någon testat någon av dessa? för- och nackdelar?
Varför ger ni det till eran häst?

Sv: Vad är det optimala? *Fodertillskott*

Nyponpulver funkade bättre än glukosamin på min häst, och är mycket billigare dessutom! Det måste vara rätt sorts nypon bara.

Gurkmeja är väl mer utrensande. Om man tror att det finns massa slaggprodukter, som man ju kan bli stel av... Ska även kunna ta kol på tarmparasiter. Men ta aldrig den man köper som krydda! Den är strålbehandlad och funkar ej!

Har något erfarenhet av tillskott av koppar?

vilken sorts nypon är rätt och vart får du tag på det?:)

Vad menas med lite knakiga ben o vad talar för att de skulle behöva "smörjas"????
PL

Jag använde de ord jag funnit i de övriga trådarna.
Vissa har hästar som det knakar om benen när hästen rör sig och vissa vill mest bara ha rörligare leder.

Och ordet smörja lederna används på försäljarnas sidor för dessa tillskott.

Själv så använder jag Glukosamin för mina knän, det fungerar bra för mig. När det gäller hästars leder så är det ju så att om man tar en häst som har stått still en längre stund så är ledvätskan som vatten. När den har skrittat i 20 minuter så tjocknar ledvätskan och blir som ett smörjmedel. Undrar om man via tillskott kan få fram den effekten? Det tror jag inte på, däremot så kan det säkert vara bra med nyponpulver och dylikt ur andra aspekter. Antiinflammatoriskt och säkert andra positiva egenskaper men en tjockare ledvätska? Hmmm...

Jag kan rek gurkmeja.

Min har fått det kont i ett par år nu och det har gjort skillnad.

Jag har själv dåliga leder, artros och annat skit som kommer med ålder och slit. Jag har provat nyponpulvet, glucosamin och en hel drös med tillskott till mig själv. Jag känner ingen som helst skillnad, den stora skillnaden kommer om jag äter Ipren 400, undrar vad som händer om man ger det till hästar?

Jag har själv dåliga leder, artros och annat skit som kommer med ålder och slit. Jag har provat nyponpulvet, glucosamin och en hel drös med tillskott till mig själv. Jag känner ingen som helst skillnad, den stora skillnaden kommer om jag äter Ipren 400, undrar vad som händer om man ger det till hästar?

Jag är inte insatt i detta med ledvärk osv annat än att jag har trott att glucosamin hjälper men har ingen aning egentligen.

Men ipren är ju ett NSAID preparat. Det finns ju sådana till hästar också - butta tex. Detta är bara ett inlägg i diskussionen jag menar definitivt inte att vi ska ge NSAID till hästar hur som helst, det är inte bra för dem. Utan i så fall menar jag nog att det inte är bra med ipren.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
866
Senast: MiniLi
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 031
Senast: Sasse
·
Hästvård Hej, vet att det finns en del trådar om detta men de senaste är över fem år gamla och folk kan ju ha fått nya erfarenheter och nya...
Svar
6
· Visningar
1 364
Senast: Oknytt
·
Hundträning Det får bli en tråd till på en gång. Vi roar oss alltså med lydnadsmoment utan tävlingsambitioner. Den svåraste nöten är apport. Det som...
Svar
8
· Visningar
988
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025
  • Olja till häst ?