Vad är det med rosa?

tycker rosa är en så fruktansvärt ful färg :yuck: fulaste färgen som finns. kan godta den om den är i kombination med andra färger. blå i alla dess former och svart är favoriterna. är även svag för grön kamouflage. lila är ganska fint åxå, gärna åt det mörka hållet

Finns väl ingen annan färg som väcker lika mycket känslor och uppmärksamhet? Jag har inte riktigt fått ihop hur och varför. Är det någon som kan ge mig en historielektion?

Det är en gammal tråd, men jag väcker liv i den hellre än att skapa en ny. Själv har jag funderat mycket över rosa. Färger har vad jag vill kalla såväl absoluta som konventionella värden. Till de se senare hör, att rosa förr var maskulint men numera anses feminint, även om det nog har ändrats något på senare år.

Till det absoluta hör hur en färg syns och upplevs. I inredning skapar dovare färger som brunt och grönt ofta lugn och harmoni, medan rött och orange inte gör det. Det är ingen tillfällighet, att rött betyder "stopp" och grönt "kör" i signaler. Rött syns bättre och man reagerar direkt på den färgen.

Rosa är inget entydigt begrepp. Det är egentligen ljusrött, och grunden kan vara såväl rött med gult i, enbart rött eller rött med blått i. Det är en färg som ofta sticker ut, men inte behöver göra det. Diskreta rosa nyanser har länge använts i heminredning.

Som lokförare och tidigare anställd vid en säkerhetsavdelning har jag funderat mycket över färger. Dagens varselkläder är vanligen gula eller orange. EU godkänner även en röd varselfärg, men den används sällan och godkänns inte av alla företag. Tyvärr kan även gult och orange lätt smälta samman med naturens färger. Det gör däremot inte kraftiga rosa nyanser. Personligen skulle jag önska att banarbetare hade neonrosa arbetskläder. Det finns nog inget plagg som är mer iögonfallande än Hööks neonrosa ridjacka.

För att svara på frågan tror jag, att det är kombinationen av hög synbarhet och sociala konventioner som är förklaringen.

Jag märker inte så mycket reaktioner på rosa.
Bor i en rosa lägenhet och de flesta tycker det är fint eller coolt.
Är varken feminist eller flickig.

Jag tycker det är väldigt intressant hur rosa har kopplats till kön. Från wikipedia;
"I den västerländska kulturen blev rosa tillskrivet till ett enskilt kön på 1920-talet eller tidigare. Från då till 1940-talet ansågs rosa vara lämpligt för pojkar eftersom färgen var relaterad till rött och därför mer maskulin,, medan blått betraktades som lämpligt för flickor eftersom det var en mer känslig och prydlig färg. Sedan 1940-talet var den samhälleliga normen omvänd; rosa var lämpligare för flickor och blå för pojkar, en vana som har fortsatt in på 2000-talet."

Det var också intressant att läsa att " män anklagade för homosexualitet tvingades att bära en rosa triangel under nazisternas styre."

Sen är det ju intressant att det blev populärt bland män att bära rosa skjortor för några år sedan.

Rosa brukade väl vara en färg för små pojkar?

Men vad som är "grejen" med rosa är väl från början var den finns i naturen: på vackra blommor (framförallt rosor) och slemhinnor.

Sen så är den väl inte helt enkel att åstadkomma med naturliga färgämnen, så även om det inte är lika dyrt som blodrött så är det ändå en kostsam färg. Jämför med ljusblå-mörkblå.

Och sen var det något "geni" till reklammakare som kom på att det vore bra om det fanns en "tjej-färg". Fort var det gjort.
Det har också varit fördelat på tex mörkhåriga barn har rosa men ljushåriga har ljusblått, för det passar de i.

Lustigt - för jag har på senare haft liknande funderingar kring lila. Varför är den färgen ett slags statement (utan att jag fattar för vad)? Rosa förknippas åtminstone med feminint, lila kan jag inte förknippa med något alls.

Lila är på något vis en avvikande färg, man råkar inte bara köpa något lila. Själv valde jag nyligen bort en fin klänning i provrummet för den var lilarandig (en av dem jag köpte var rosarutig istället :D).

De som gillar lila, däremot, har det ofta i allt. Från kläder till hår och inredning.

Så vad är grejen med lila?
Jo begravningar och sorg är lila, enligt släktingar. Påskfärgen i kyrkoåret och diverse.

(Är inte så förtjust i lila själv.)

Sedan har jag för mig att länge kallades den en nyans av brunt? Och den har haft olika namn som violett, gredelint osv.

Liknande trådar

Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 569
Senast: Twihard
·
Skola & Jobb Hjälp. Har examinerande redovisning och ska då även ge respons på någon annans arbete. Texten jag har fått är tyvärr inte så bra...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 758
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 107
Senast: Thaliaste
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
703
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama