Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
@mandalaki Det är lite märkligt ändå. Jag älskar lila, men jag gillar marinblått precis lika mkt egentligen, men ändå så sätter jag olika ord framför dem, what's up with that?!
Min mamma tex ser svartklädda människor som sörjande, och har de det i kombination med exv en 40cm upprättstående tuppkam så är de troligen inte bara revolterande utan även deprimerade.
Finns väl ingen annan färg som väcker lika mycket känslor och uppmärksamhet? Jag har inte riktigt fått ihop hur och varför. Är det någon som kan ge mig en historielektion?
Inte alla män!!Sen är det ju intressant att det blev populärt bland män att bära rosa skjortor för några år sedan.
Ja vissa anser sig förstås vara för "manliga" för att bära rosa.Inte alla män!!
Det måste jag ha missat. Men jag är dålig på att följa mode trender .Sen är det ju intressant att det blev populärt bland män att bära rosa skjortor för några år sedan.
Nej, mest stekarkillarna tror jag?Inte alla män!!
Inte alla män!!
Det har också varit fördelat på tex mörkhåriga barn har rosa men ljushåriga har ljusblått, för det passar de i.Rosa brukade väl vara en färg för små pojkar?
Men vad som är "grejen" med rosa är väl från början var den finns i naturen: på vackra blommor (framförallt rosor) och slemhinnor.
Sen så är den väl inte helt enkel att åstadkomma med naturliga färgämnen, så även om det inte är lika dyrt som blodrött så är det ändå en kostsam färg. Jämför med ljusblå-mörkblå.
Och sen var det något "geni" till reklammakare som kom på att det vore bra om det fanns en "tjej-färg". Fort var det gjort.
Jo begravningar och sorg är lila, enligt släktingar. Påskfärgen i kyrkoåret och diverse.Lustigt - för jag har på senare haft liknande funderingar kring lila. Varför är den färgen ett slags statement (utan att jag fattar för vad)? Rosa förknippas åtminstone med feminint, lila kan jag inte förknippa med något alls.
Lila är på något vis en avvikande färg, man råkar inte bara köpa något lila. Själv valde jag nyligen bort en fin klänning i provrummet för den var lilarandig (en av dem jag köpte var rosarutig istället ).
De som gillar lila, däremot, har det ofta i allt. Från kläder till hår och inredning.
Så vad är grejen med lila?
Poppis bland golfare i byn jag växte upp. Hur man visste att det var golfare? De hade lite solblekt hår och ganska mycket bränna, fick jag höraNej, mest stekarkillarna tror jag?
Låter som seglarna här i Gbg. De spelar säkert golf också.Poppis bland golfare i byn jag växte upp. Hur man visste att det var golfare? De hade lite solblekt hår och ganska mycket bränna, fick jag höra
/Noll koll på mode!
säkert!Låter som seglarna här i Gbg. De spelar säkert golf också.
Ja vissa anser sig förstås vara för "manliga" för att bära rosa.