Vad är det med rosa?

Nebraska

Trådstartare
Finns väl ingen annan färg som väcker lika mycket känslor och uppmärksamhet? Jag har inte riktigt fått ihop hur och varför. Är det någon som kan ge mig en historielektion?

• T
    Finns väl ingen annan färg som väcker lika mycket känslor och uppmärksamhet? Jag har inte riktigt fått ihop hur och varför. Är det någon som kan ge mig en historielektion?
En av de få saker jag minns från en föreläsning om kläder och könsroller genom tiderna är att rosa blev en "tjejfärg" först kring mellankrigstiden.

Finns en kulör till, olivgrön som nästan alla asocierar till militär och krig. Sen går vissa igång på att "det där är minsann inte rätt kulör för det minns jag från lumpen" men se då har dom fel för det finns ingen rätt eller fel kulör i spektrat då flera fabriker levererade färgen till försvarsmakten. Ganska stora skiftningar förekommer faktiskt, allt grån ganska ljusa till den nya "Nato-standarden" som är bra mycket mörkare.

@Nebraska jag vet faktiskt inte, men jag delar din åsikt. De jag har frågat har givit luft åt två alternativa tolkningar:

a) rosa är en "tjejfärg" som understryker och manifesterar könsroller
b) rosa är en feministfärg

Eftersom jag älskar rosa, klär bra i rosa och (faktiskt:angel:) tycker om att provocera på sätt som rimligen inte borde tas för provocerande, exempelvis att ha målade naglar i vissa kontexter, så har jag jättemycket rosa! Jag skulle inte bära färgen om jag inte tyckte om den eller tyckte jag passade i den, men när jag nu gör det ska inga jäkla fördomar om en färg hindra mig att ha på mig vad jag vill. De som hajjar till först lär märka vem de har att göra med när jag börjar prata:devil:.

Rosa brukade väl vara en färg för små pojkar?

Men vad som är "grejen" med rosa är väl från början var den finns i naturen: på vackra blommor (framförallt rosor) och slemhinnor.

Sen så är den väl inte helt enkel att åstadkomma med naturliga färgämnen, så även om det inte är lika dyrt som blodrött så är det ändå en kostsam färg. Jämför med ljusblå-mörkblå.

Och sen var det något "geni" till reklammakare som kom på att det vore bra om det fanns en "tjej-färg". Fort var det gjort.

Lustigt - för jag har på senare haft liknande funderingar kring lila. Varför är den färgen ett slags statement (utan att jag fattar för vad)? Rosa förknippas åtminstone med feminint, lila kan jag inte förknippa med något alls.

Lila är på något vis en avvikande färg, man råkar inte bara köpa något lila. Själv valde jag nyligen bort en fin klänning i provrummet för den var lilarandig (en av dem jag köpte var rosarutig istället :D).

De som gillar lila, däremot, har det ofta i allt. Från kläder till hår och inredning.

Så vad är grejen med lila?

Sällsynt i naturen och en kombination av två dyra färger!

En färg för fint folk ;-).

Själv älskar jag mörklila för att det är roligare än blått, mindre laddat än rött och matchar mina hudtoner. Och jag har faktiskt en del varmlila i sovrumsinredningen... Och jag har haft lila hår vid flera tillfällen...

Sällsynt i naturen och en kombination av två dyra färger!

En färg för fint folk ;-).

Själv älskar jag mörklila för att det är roligare än blått, mindre laddat än rött och matchar mina hudtoner. Och jag har faktiskt en del varmlila i sovrumsinredningen... Och jag har haft lila hår vid flera tillfällen...

@mandalaki Lila är bara bäst, sen är det inte så mkt mer med det!

Så det så!

Haha, det är exakt sådant jag menar. :D Lila väcker starkare känslor. Inte många skulle säga "Jag älskar mörkblått" och ännu färre "Blått är bara bäst".

Alltså skulle jag inte säga att lila är mindre laddat än rött. Hur tänker du där, skiesabove? :)

Om rosa tycker jag för övrigt ungefär som Myrten. Jag gillar det på mig själv, då helst en rätt stark rosa. Fast jag är inte helt bekväm med när barn ser mig i rosa för jag hatar det där könandet. Och jag köper inte rosa kläder till barn.

En till här som älskar lila :-) Använder det mycket i kläder och heminredning, samt är min balkong fylld med mörklila petunior nu och det är sååå vackert :-) . Jag tycker om lila för att färgen är vacker, den är inte så "mesig" och flickaktig som rosa och inte heller så skrikig som om man går till neonrosa eller chockrosa. Lila är mer harmonisk och skön färg.

Gillar också lila, men för mig signalerar det lite "kulturtant" ;) Kan tycka rosa är fint på andra, men har det sällan själv för jag passar/trivs inte i det. Orange, det gillar jag!

@makarontanten Jag tror inte att du är ensam om det där med harmonisk och skön! En alternativbehandlare som jag var hos hade lila väggar och kristaller i taket. Hm.

@Tajger Ja, kulturtant - det har du rätt i. Men också lite hippievarning, tror jag?

@Nebraska Hoppas att du inte tycker att lila kapade din tråd! I värsta fall får vi kanske hoppas på en delning för rosa är också intressant.

Vi har lila i sovrummet. Väldigt behagligt att somna i!
Jag skulle hellre dö än ha lila hemma! Fast jag vet bannemej inte varför. Det finns ingen annan färg jag lika spontant skulle säga det om. Jo, rosa. Rosa kläder gillar jag men skulle aldrig ha rosa inredning.

Haha, det är exakt sådant jag menar. :D Lila väcker starkare känslor. Inte många skulle säga "Jag älskar mörkblått" och ännu färre "Blått är bara bäst".

Alltså skulle jag inte säga att lila är mindre laddat än rött. Hur tänker du där, skiesabove? :)

Rött är kärlek och julafton! Haha. Kvinna i röd klänning vs kvinna i lila klänning, inte riktig samma sak.

@mandalaki Det är lite märkligt ändå. Jag älskar lila, men jag gillar marinblått precis lika mkt egentligen, men ändå så sätter jag olika ord framför dem, what's up with that?! :confused:

Jag undrar mest över logiken i att använda färger som statement, då det är ganska subjektiva såna som skapas. Rosa är en färg som alla andra för mig, jag kan inte påstå att den väcker några större känslor alls mer än att den traditionelt förknippas med något lite naivt.
Jag förknippar dock regnbågsförgerna i kombinaion som ett starkare typ av statement än andra enskilda färger som ju sagt är upp till individuell tolkning. Min mamma tex ser svartklädda människor som sörjande, och har de det i kombination med exv en 40cm upprättstående tuppkam så är de troligen inte bara revolterande utan även deprimerade. ;)

Liknande trådar

Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 569
Senast: Twihard
·
Skola & Jobb Hjälp. Har examinerande redovisning och ska då även ge respons på någon annans arbete. Texten jag har fått är tyvärr inte så bra...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 758
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 107
Senast: Thaliaste
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
703
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama