Vad är det med pållen? (rätt långt)

Sv: Vad är det med pållen? (rätt långt)

I Söndags var vi ute i skogen tillsammans med en annan häst, då var han som han brukade vara, skyggade inte och hade inget emot att gå hemmifrån och hade inte bråttom hem.
Han bryr sig inte om han går först eller sist. Annars får han alltid gå först eftersom han är hingst och vi inte vill riskera några olyckor... Hästen vi rider med nu är valack och de går tillsammans i hagen. Så ordningen spelar ingen större roll. Kreles får oftast gå först ändå, för Arne är rätt feg, men han skrittar mycket fortare än Kreles (13 cm högre och låååånga ben) så ibland hamnar han först och kan gå där rätt länge.
Men han krullade ihop halsen på hemvägen, det kan ju blivit en dum ovana, fast jag försöker vara koncekvent och säga till honom att sluta med det. Händer att han gör så på banan också i halterna :crazy:

(svar på någons fråga, han blir 10 i år)

När du red ut nu i söndags, gick han först eller sist?

Om han nu skulle se dåligt (spinner vidare på det) så kan det ju vara så att han förlitar sig på kompisen om denne går före och då blir lugn.

Hur mycket har han gått på sista tiden? Min häst blir lätt "upptiltad" om han har haft en lugnare period, och måste sprätta av sig energin.
Har de mindre att göra i hagen, snön kanske gör att de inte kan gå o pilla i gräset utan står sysslolösa?
Hur beter han sig när du leder honom?

Det var lite olika. Både för och efter beroende på hur modig Arne var :p Arne går rätt mycket fortare så han har svårt att gå bakom Kreles som går rätt sakta.

Märkte ingen skillnad på honom om han gick först eller sist.

Vi red ut idag också. Samma runda och i stort sett bara skritt, men lite trav på hemvägen. Båda pållarna var pigga, men Kreles var spänd.

Han går knappt något, 1-2 gånger i veckan bara :crazy:

Han står mest och hänger i hagen pga snön.
Han har gått själv några veckor pga dåligt underlag och att han kan vara lite elak mot Arne ibland, och då kommer inte stackars A. undan om han inte får något fotfäste...
Nu när de går tillsammans igen rör de lite mer på sig.

Att leda är han som vanligt, dvs jättesnäll. Jag går före och håller i änden på grimskaftet och han lunkar på bakom (Jag går före mest pga att han går rätt sakta... det är hans stil helt enkelt)
Andra tider på året när han är mer hingstig brukar jag dock hålla lite mer koll på honom

Har du också en sådan där häst som gillar att gå långsamt, bakom ryggen på en när man leder? :p Brukar han vara lugnare när du rider på långa tyglar också så har han likheter med min. :bump:

Hm. Men han kanske bara är överenergisk då? Hur brukar han vara vid den här tiden på året annars? Något speciellt?

(Han är inte min)
Han går bakom när vi går ut till hagen, in brukar jag försöka ha lite mer koll på honom (han är ju hingst).
Han är lugnare på långa tyglar. Han tycker att korta tyglar = springa fort :p Iaf när man är själv ute, men är det sällskap med så spelar det ingen roll.

I söndags var det helt klart överskotsenergi som spökade :D Han var jättepigg, men samtidigt väldigt spänd.

Haha! Ja min häst är också sådär, bråttom in ibland men annars går han bakom mig som en hund. Om han är stressad eller pigg när jag rider är bästa medicinen att ge långa tyglar :p man kan gallopera på långa tyglar med honom på hans stressigaste dagar, men han är lugn som en filbunke!

Okej, men snön kommer väl försvinna snart hoppas man så om det är överskottsenergi kanske han blir lugnare sedan. :crazy:

Jaa du. Det kan nog finnas ganska många logiska förklaringar till detta... :smirk:

Trodde att det kunder bero på samma sak som med min häst, som har börjat så, att hästen testar och då blir du spänd och sen blir det som du säger en "ond cirkel"
Min höll på just sådär (har inte slutat helt än..) och då tog jag bort havren.. (tänk vad mycket 2½ dl havre kan göra.. :crazy: )
Hon blev mkt bättre, men ändå inte helt lugn, så nu har ja gjort ngt åt sadeln samt höjt grovfodret och börjat "bestämma" mer över henne så hon inte får övertaget.
(jag blev ju ganska rädd när hon hoppade mitt framför bilarna.. :crazy: )

Lorelie skrev:
Sadeln har vi haft problem med, och jag har funderat på om det är den som orsakar beteendet
Har ni kollat det på senare tid? Eftersom du tydligen inte rider så mycket så kn den ju ha ändrats rätt rejält. Kolla hos en ordentlig sadelutpassare (vaddetnuheter..) så att det blir RÄTT!

Lorelie skrev:
Har funderat på om han har ont i ryggen, men han reagerar inte när man trycker på honom, och har inget emot att bli sadlad, inte problem att spänna sadelgjorden osv.
Det är inte alla hästar som gör.

Lorelie skrev:
Han går knappt något, 1-2 gånger i veckan bara
Då är det ju absolut inte konstigt att den är pigg.. :smirk: :smirk:
Det är inte alla hästar som brukar va lugna efter att ha stått flera dagar..
Ni ger väl honom inte lika mycket kraftfoder de dagar han inte rids?? :eek:
Och ja hoppas att ni inte galopperar runt med den när ni rider??
Ska man rida hästen lite "hårdare" (då menar ja inte att rida den en timme i skogen skritt trav o galopp, utan ännu lugnare...)
Så BÖR man rida fler dagar.!!!!
Hmm... :smirk:

jag skulle tro att han testar dig... men du kan kolla att det inte är utrustningen det är fel på, om du är osäker..
mitt råd till dig är att ha tålamod..
min medryttarhäst däremot kan vara sådär ibland.. vissa dagar kan han få ryck på hemvägen liksom.. takta, studsa runt m.m.
han går efter vädret.. om det är fint och vindstilla är han lite seg hehe :p

Min häst är också spänd när jag inte har ridit henne på ett tag och har bråttom hem. Annars när vi rider nästan varje dag är hon lugn och mer avslappnad. Blir han inte lugnare om ni rider lite oftare? Typ 5-6 dagar i veckan? Kan han inte vara låst nån stans så han får ont?

Liknande trådar

Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 260
J
Träning Jag köpte en ny häst i september -11, han är jättemysig och världens snällaste att hålla på med. Han är en 9årig halvblodsvalack. Han är...
Svar
13
· Visningar
10 241
Senast: Speedway
·
Ridning Jobbar hos en travtränare som har 2 hästar som skrittas under sadel minst en gång i veckan. En av hästarna är hur snäll som helst att...
Svar
8
· Visningar
1 554
Senast: IrishDraft
·
R
Hästhantering Jag har ett äldre sto, pigg och fräch och som i hela sitt liv varit känd för sin dominans. Hon har ständigt varit ledaren i de flockar...
Svar
11
· Visningar
1 750
Senast: Qosack
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama