vad är det med henne??

H

Hopphopp

jag har en dotter på 4 månader som har börjat bli väldigt jobbig..
hon vägrar sova.. hon somnar i mitt knä men så fort jag ska lägga henne i sängen vaknar hon, spelar ingen roll om jag sitter med henne tills hon har somnat in.. innan vaknade hon aldrig när man skulle lägga ner henne.. det går inte ha henne i sängen så hon somnar där för det vägrar hon..

och varje gång hon vaknar skriker hon, och jag menar skriker, går knappt trösta henne..och hon sover högst en halvtimme åt gången.. gjort så här ett tag nu..

vad är det med henne?

hon har inte ont i magen eller nått sånt..

detta börjar bli väldigt jobbigt nu..

Sv: vad är det med henne??

Min okvalificerade (?) gissning är att hon är i en utvecklingsfas. Precis i den åldern du beskriver började vår son också att bli svår att lägga ner; *bling* så öppnades ögonen och han vaknade.

Vi fick problem att natta honom; det tog upp till en timme varje kväll att få honom att sova (med buffningar i rumpan, sång mm). Till slut fick jag (ja, det var jag som tyckte det var jobbigast som var den som var hemma och lade honom typ 3-4 ggr per dag/dygn) nog och började införa en rutin som innebar att vi la honom i spjälsängen, nattade, sjöng och gick ut ur rummet. När han skrek gick vi in igen, lugnade/tröstade, sa "godnatt" och gick ut. Det är lite tidigt att införa någon slags tuff "metod" i den åldern, men för oss (mig) var det ändå värt att prova. Och vi körde ju en mer mjuk lite "egenskapad" metod. Och vet du vad? Det fungerade prima! Vi lät honom aldrig ligga och gråta eller bli förtvivlad, men vi sprang heller inte in vid minsta pip på en gång.

Nu säger jag inte att du måste göra just så och ej heller att det kommer att fungera för dig/er. Kanske vill du prova om det är ett sätt att komma förbi det här jobbiga? Annars tror jag mest det handlar om att härda ut - det BLIR bättre. LOVAR!!

innan har hon legat i knät och ätit(ger ersättning) och när hon har ätit färdigt har hon somnat till lite och då har jag gått och lagt henne i hennes säng så har hon somnat med en gång..

men nu somnar hon också.. men så fort jag reser mej upp vaknar hon, och det går inte ge henne maten när hon redan ligger i sängen för man måste typ gunga med kroppen samtidigt.. och när man håller henne i famnen och ska få henne att somna, så måste man stå upp.. sätter man sej bara börjar hon skrika.och jag får nästan panik när hon skriker.. gör ont i hjärtat:(:p

och när man håller henne i famnen och ska få henne att somna, så måste man stå upp.. sätter man sej bara börjar hon skrika.och jag får nästan panik när hon skriker.. gör ont i hjärtat:(:p

Jag förstår att det gör ont i hjärtat. Det är jobbigt när de små är ledsna och man får jobba hårt för att trösta dem. Jag tror att just att veta att det handlar om hennes utveckling kan hjälpa dig att "stå ut". Det händer MASSOR i hennes lilla kropp och hjärna nu och det är klart att det påverkar henne.

Bära, trösta och försöka härda ut är vad som gäller under dessa perioder. Och eventuellt prova de knep man läser sig till som man själv tycker låter vettiga. Det blir bättre. Det håller INTE i sig i evigheter.

Tipsar om att läsa "Växa och upptäcka världen"

Jag har fått många aha upplevelser genom att läsa i den.

Jag håller helt med dig. Vi hade precis samma problem, som började vid 3,5 månad, och löste det exakt som ni :) Vi har samma metod fortfarande, det funkar i 99% av fallen helt smärtfritt, och när hon ligger och uppmärksamhetstjatar ignorerar jag det en stund, håller hon på länge går jag in och stryker lite i pannan och ger nappen eventuellt. Annars går jag in så fort hon SKRIKER. Hon får aldrig ligga lessen.

Jag håller helt med dig. Vi hade precis samma problem, som började vid 3,5 månad, och löste det exakt som ni :) Vi har samma metod fortfarande,

Och vi återgick till nattning med oss liggande bredvid vid ca 7 månader... :o Det blev så av bekvämlighetsskäl eftersom sambon skulle vara föräldraledig då och han fick inte sonen att somna utan att ligga bredvid. Så nu går vi bara och drar ut på att återinföra nattningen i egen säng igen. Vi vet väl båda att det kommer bli lite "kamp" och skjuter helt enkelt på det.... men vi SKA ta tag i det, snart.
(sonen är snart 10 månader).

Vi drog in vaggorna i vardagsrummet och la dem där när de ammat färdigt och vaggade med en hand på deras kropp. Det fungerade oftast utmärkt och det blev ingen chock att de somnat på en viss plats och sedan vaknar upp och befinner sig på en annan.
Efterhand kunde vi sedan skjuta vaggorna längre och längre bort tills de somnade i vårt sovrum.

Kolla in http://annawahlgren.com/index.php/view/svenska/sova-hela-natten

Jag kurade min dotter i början av sommaren när hon var 7 månader och önskar att jag hittat detta tidigare.
Det var som att få ett nytt barn, en go och glad tös istället för den sura och griniga dotter jag hade innan. För att inte tala om att jag var konstant trött och grinig.

Jag rekomenderar det, min dotter sover i sin säng 12 timmar i sträck varje natt. Och metoden går INTE ut på att låta sitt barn skrika sig till sömns. 4 månader är dessutom en bra ålder att börja kuren.

Är inte sova hela natten kuren något för er, så hoppas jag iaf att det löser sig och att ni alla får er behövliga sömn.
Jag vet hur jobbigt det är att inte få sova.

Lycka till!

De brukar ha en sån fas vid 3-4 mån (utveckling och/eller växtfas). Man kan inte göra så mkt mer än att finnas där för barnet, lyssna på barnet och finnas nära nära.

Liknande trådar

Övr. Katt För mig har det alltid varit självklart att katten får vara i sovrummet och sova i min säng. Tyvärr lider jag av värk i kroppen...
2
Svar
23
· Visningar
1 858
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 047
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Hej Bukedoktorn Kvinna. ålder 42 år Normal kroppsbyggnad, ingen tidigare sjukdomshistorik värt att nämna. Gymmar inte, men är mycket...
2
Svar
20
· Visningar
1 381
Senast: tott
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 252
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel