Vad är det i hundens mun?

lady_vip

Trådstartare
Har hittat nåt konstigt i munnen på gamla hunden. Det sitter i ovankäken, under läppen, ganska långt framme. Det blöder inte, varar inte, verkar inte växa i storlek. Hunden är lite öm tycker jag, eller så tycker hon bara det är obehagligt när jag pillar en massa i munnen.

ADA1C609-59A1-4F36-B579-32BACE3618BE_zpsfeduobli.jpg

Enligt min sambo har hon haft detta i ca 1 månad, vad vi vet. Hon kan ju ha haft det länge. Han kom på att berätta det för mig i helgen, så jag har missat det. För övrigt märks inget, hon äter allt precis som vanligt;)

Sv: Vad är det i hundens mun?

Skumt - ser ut som en hudfärgad hjärna. Håller hunden på att bli för smart;)

Nä jag skulle nog få det kollat om jag vore dig, för att vara på den säkra sidan för helt normalt ser det inte ut.

Det är inte så att tanden (eller nåt annat) skavt? Min har små gropar med liknande "räfflad" kant där hörntänderna rör i underläppens insida (Boxer...)

Men visst, jag hade kollat upp det ändå.

Jag misstänker att det faktiskt är hjärnan, hade förklarat en del ;)

Ingen tand som kommer åt där, och hade det varit en reaktion på något (hon äter ju allsköns skit om hon får tillfälle) så borde det ju läkt...

Jag tänkte kolla upp det, var mest nyfiken på om någon sett nåt liknande innan. Inte alls otänkbart att det är något åldersrelaterat, hon är ändå över 10 år nu.

Svågerns hund har precis blivit behandlad för blåsor i munnen. De kunde bli som fickor ibland. Hunden hade ont av det och luktade illa ur munnen.
De blåsorna satt på insidan framtänderna i överkäken.

Hunden är 10 och haft problemen av och till ett tag.

Vet du hur hunden behandlades? Jag tycker ju själv att det är blåsliknande, men hon har bara en och den verkar ju då ha suttit där ett tag.

Den fick någon typ av medicin. Han berättade att han höll på och kämpade med korvbitar ;)

Hade varit väldigt intressant om du visste med vad :) Hunden äter nämligen redan lite mediciner, kunde varit intressant att se hur det ev. samverkar.

Frågade tyvärr inte och svågern bor 42 mil bort....träffade honom på sportlovet bara. Men jag kan fråga honom på Fb om du vill...vet dock inte hur ofta han kollar av sin Fb ;)

Har PMat svågern.
Återstår å se om han svarar detta århundrande :)

Loke hade exakt likadana på två ställen på insidan av läppen, det var godartade tumörer i hans fall. Jag hade plockat bort dem för säkerhets skull. Loke började plötsligt dregla massor, det var så de upptäcktes (satt lite otillgängligt).

Hur gammal var Loke när ni tog bort dem? HUr tar de bort dem? Full narkos och hela det köret?

Många frågor, men jag vill boka in allt på en gång och inte behöva åka dubbelt till veterinären. Tumörer var nog ungefär det jag misstänkte.

Hmm kan han ha varit 10-11 år? Något sådant i alla fall. Ja full narkos och så skickades knölarna in på analys. Jag vet inte om de skar med kniv eller om de på något sätt lyckades bränna bort dem, kvar var i alla fall en ganska stor grop i kinden. Men det blödde inte eller så. Be att de kollar igenom munnen så det inte finns fler! De hittade en annan på Loke när han skulle opereras och tog första bästa. Bara det att den hade varken jag eller den vet som undersökte honom sett, och eftersom de bara skulle ta bort en knöl så missade de den som var längre in i munnen… Så han fick åka in igen någon vecka senare.

Jag har bokat en tid nu för nästa vecka, med operationstid, så om det ska tas bort så tar vi allt vid samma tid. Himla skönt, jag vill inte skicka iväg hunden med någon annan, samtidigt som jag har svårt att vara borta mycket från jobbet..

Håller tummarna för att det är något simpelt och ofarligt som helst slipper op.

Det är inte så att tanden (eller nåt annat) skavt? Min har små gropar med liknande "räfflad" kant där hörntänderna rör i underläppens insida (Boxer...)

Men visst, jag hade kollat upp det ändå.

Min vet tror du hade rätt, så hon är just nu på väg in för en slipning på en av tänderna :) och lite helrenovering med öronrens och annat otrevligt.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 078
Senast: Snurrfian
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 870
Senast: lizzie
·
Övr. Hund Börjar med en varning för långt inlägg, behöver dels råd och dels skriva av mig lite och Buke är ju klokt, det vet man ju. Jag och min...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 063
Senast: Piaff
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 389

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Uppdateringstråd #2
  • Hur ska jag rida het häst
  • Hård nacke