vad är det här

tanten

Trådstartare
Förra våren var rabatten en lång bred remsa av kvickrot. Jag rensade och förra sommaren kom en hel del upp. I år har det blivit ännu mer.

Behöver hjälp att känna igen några.
Treflikiga blad. Ser ut att komma att blomma.
IMAG0215_zpsc86abf60.jpg

Trodde först det var knölklocka men bladen sitter parvis så det är något annat. Vad?
IMAG0216_zps627bb5f1.jpg

Det här torde vara ett ogräs - men vilket? Bladen är lite som hos en fetbladsväxt och den finns i två varianter, en med kort tjock blomställning och en med lång dito.
IMAG0218_zpse2c031bc.jpg

Sv: vad är det här

Angående den översta får jag en känsla av att det är någon typ av sallat. Min tanke var skogssallat men bladen stämmer inte helt.

Den mellersta ger mig en association till sköldpaddsblomma. Det är dock en växt jag endast sett 1 eller 2 ggr så....

okänd växt

Hittade inte min gamla tråd...
Nu har växten börjat blomma. Det är små vitaktiga blommor med ståndare och pistiller väl synliga och inte så mycket till kronblad. Ingen direkt doft.
Alltihop är runt 120 högt och bladen vackert limegröna.
IMAG0250_zps0e62cef9.jpg

IMAG0248_zps998c369a.jpg

Någon idé vad det kan vara?

Sv: okänd växt

Med sådär små, oansenliga blommor skulle jag kalla det för ogräs... Men det heter säkert något finare som någon annan kan ;)

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
476
Senast: tanten
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
428
Senast: Unafraid
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar