Vad är det här för ras? (stam)

Sv: Vad är det här för ras? (stam)

Blä de ante mig :angel: Kanske pappan är något liknande? Asarat heter han, vet ingen vidare stam på honom.

Dock är ponnyn svenskfödd vad jag vet, f.1985, och är misstänksamt islandshästlik

Jag har varit i Estland flera gånger och satt mig in lite i aveln, ska se om jag hittar något skojigt i mina samlingar!

Har sett estniska ponnyer som har drag av islandshästar så det kan komma därifrån.

http://www.haststam.com/raser/hast.asp?hast_id=28757

Här är det jag vet om honom, kanske rent av är estländsk import. Har ju faktiskt aldrig träffat på någon etnisk ponny. Estländsk varmblod har jag sett.

iom att han är så pass gammal kanske inte det togs med i hans tävlingslicens, när bilden togs var han 19 år

hej görel :)
http://www.esthorse.ee/new/ här är en länk med stamtavlor till den estniska hästen som den egentligen heter. inhemsk ras inte mkt förändrad sen länge. ponny finns inte i estnisk vokabulär ursprungligen.
den hade samma bruksvärde för bönder som new forest, connemara, fell mfl hade för britter och irer och gotlandsrusset för sverige. bara det att de kallades ponies i gb och irland.
man uttalar estniskt u=o så astur blir som astor. islänningar finns inte i estland vad jag vet.
man har man börjat skapa ponnier på samma sätt som man gör i andra länder o använder förstås den ursprungliga hästen som byggsten oftast och då blir det i förlängningen en modern variant av ponny. men det är en ny blandning än den renodlade estniska hästen som funnits o f.f finns på dagö och ösel f.a:bump:.

krångligt värre.

raderat-...

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
520
Senast: Nikan
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 634
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 593
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 547
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka