Vad är det här för nåt?!? HJÄLP!

malumbub

Trådstartare
Min ettåring har saker på sina hovar/ben som jag inte sett förut. Se bilderna nedan:

22891548.jpg

22891547.jpg

Nu är det lite dåliga bilder kanske, men kameran la av sen.
Det jag syftar på är de "ringar"/cirklar/hudhål, eller vad man nu ska kalla dem, på den mjuka delen.

Är det svamp som gör att huden öppnar sig så där?
Vad ska jag göra?

Sv: Vad är det här för nåt?!? HJÄLP!

Det kan inte vara trampskador?

Att hästen har trampat sig?

Vår arab är duktig på att göra sådant:crazy:

Jag tycker det ser ut som att han kan ha skrapat sig på någon sten eller så bara... Men det är väl svårt att se på själva bilden..

Det kan inte vara trampskador?

Att hästen har trampat sig?

Vår arab är duktig på att göra sådant:crazy:

Jag tycker det ser ut som att han kan ha skrapat sig på någon sten eller så bara... Men det är väl svårt att se på själva bilden..

Min första tanke med, men när de dök upp på även bak...blev jag väldigt tveksam.
(Det kom först en på ena framhoven, sen kom resten.)

Ja, det är svårt att se. Ska försöka ta bättre bilder idag, när kamerabatteriet är laddat och jag förhoppningsvis har med mig hjälp ut till stallet.

Luktade lite på hoven igår och det luktar väl inte som det brukar (dvs inte alls), men inte heller som "riktig" röta/svamp. Sen är det ju väldigt blött i hagarna nu. Kan det vara så att det "bara" är det, alltså fuktskador/röta/svamp?

Min första tanke med, men när de dök upp på även bak...blev jag väldigt tveksam.
(Det kom först en på ena framhoven, sen kom resten.)

Ja, det är svårt att se. Ska försöka ta bättre bilder idag, när kamerabatteriet är laddat och jag förhoppningsvis har med mig hjälp ut till stallet.

Luktade lite på hoven igår och det luktar väl inte som det brukar (dvs inte alls), men inte heller som "riktig" röta/svamp. Sen är det ju väldigt blött i hagarna nu. Kan det vara så att det "bara" är det, alltså fuktskador/röta/svamp?

Kanske kan det ha börjat som en skada som det sedan blivit svamp/infektion/fuktskada i?
Även bak kan de ju skrapa sig mot stenar eller vassa pinnar.

Kan du ställa in honom så att det torkar upp?
Kanske ser det annorlunda ut då?!

Varför jag tänkte på trampskada först är för att vår arab ser ut precis så på ena fram nu, avskrapat skinn, men min dotter upptäckte det på en gång så det har inte blivit infekterat.

Tankarna går i de banorna att ta in henne och låta henne stå inne en stund dagligen.

Vad gör ni med trampskadan? Tvättar den? Smörjer in den på nåt sätt?

Det är omöjligt att säga vad det är men man kan anta att det antingen är någon form av svamp, bakterie (mugg) eller våtexem.

Lite olika behandlingar men i första hand hade jag tvättat med äppelcidervinäger och ev smörjt emellanåt med tjärsalva, möjligtvis ibland också med ringblomssalva eller liknande.

Tror personligen inte på tramp då det kommit på alla (?) hovarna? Snarare vätan... Ska kolla på det närmare sedan.

Jag tycker det ser ut som svamp, jag har haft det på en av mina hästar, fast längst bak på kotan... prövade olika saker, men det klart bästa är ju aloe vera. Smörj in & lägg på en gasbinda. :)

Gasbinda är inte aktuellt, då hon går ute i blöta hagar på bete.

Jag ska testa dina tips - tack!

Och som sagt, tramp känns väääldigt konstigt.

Tankarna går i de banorna att ta in henne och låta henne stå inne en stund dagligen.

Vad gör ni med trampskadan? Tvättar den? Smörjer in den på nåt sätt?

På vår så var det ju färskt så vi tvättade med lactacyd och vatten, det var en lös flik först som hon sedan klippte bort när den "dog" sedan blåspray på och sedan galoppbandage för att förhindra svullnad.
Nu när det har gått några dagar så tvättar hon om det behövs och sprayar på ny blåspray och sedan skavsårs plåster på sprayburk, jag vet egentligen inte om det är bra att använda:crazy: men i det här läget med valet att stå inne och sedan ut en stund med silver tejp ovanpå bandaget och ovanpå det en boots så kändes det som om det var värt att testa, det har fungerat mycket bra, såret är rent och fint och flugorna biter inte igenom.
Han slipper stå inne och vi slipper störa sårläkningen genom ideliga tvättar eftersom det håller sig rent.

Om häste gått i blöta hagar så kommer det av det. Då blir behandlingen att den få gå på torr mark någon/några veckor och torka. Inte helt ovanligt att mjukdelar i hoven reagerar på fukt.

Prova med Virkon! Minhäst har dragits med märkliga eksem i huvudet i flera månader och ingen veterinär har klurat ut vad det var - efter många andra preparat så testade jag Virkonlösning för tre dagar sedan och 50% av eksemet är redan borta! Tänk om jag hade provat det på en gång:(

Hur har det gått?
Min hade nåt liknande, det visade sig vara svamp.

Det på ballarna är typ helt borta nu, bara strålen på varje hov som är lite påverkad fortfarande. Byte till torra hagar och hovtjära gjorde sitt. Hon är även installad på halm på nätterna nu, så hon håller sig mkt finare.

Sånne høver har vi hatt på et par hester også, og fant ikke ut hva det var. Ballene var hullete, og strålene var også veldig stygge og hullete. Det så ut som noe av hornet var "spist" opp, og noen steder var det bare tråder igjen av hornet.
Hadde bilder av dette, men dessverre er de blitt borte, det er 4 år siden nå tenker jeg.

Må også si at hestene det gjaldt, på det tidspunktet gikk mye ute og hadde det fuktig.

Skönt att det är bättre.
Min lilla tjej har liknande detta på ena framhoven. Det började liksom släppa vid ballen och så släppte det mer och mer in mot hoven strålen.
Hovslagaren kikade på det och sa att det är ingen fara alls, vanligt att det blir så när det är blött ute. Han skar bort det trasiga vid strålen så det skulle torka upp lite lättare och sa att det där kommer bli bra.
Inget att pyssla och dutta med med andra ord, nu är våra hagar torra igen och för hoppningsvis så växer det ut nytt fint nu.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 380
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 818
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 180
Senast: Anna-Bella
·
Kropp & Själ Trigger varning om psykisk ohälsa. Kort fattat historia, så har jag sen redan som barn mått dåligt till och från. Problem med skolgång...
Svar
18
· Visningar
1 052
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka