Vad är det här för konstigt?

M

Miloni

Sånna här annonser, jag blir så lessen när ser dom. Vad är det för människa som köper en valp och kommer på att man inte har tid för den efter en dag? Är det möjligt att den är stulen kanske? Nåt måste det väl vara? Eller finns det vettiga människor som gör såhär? Och vad är det för konstig uppfödare som varken chippar eller vaccinerar hunden innan den säljs? Jag mejlade för skoj skull och frågade men har inte fått något svar än, hade väl varit bättre att ringa antar jag men jag är feg.

http://www.blocket.se/halland/HanValp_9_veckor_40671606.htm?ca=20&w=1

Sv: Vad är det här för konstigt?

Hon har nog efter noggrant övervägande kommit fram till att det inte var så roligt. ;)

Älskar slutet på annonsen också, att ingen oseriös behöver höra av sig. Själv framstår hon verkligen som seriös.

Jag hoppas att det bara är ett dåligt skämt.

Sånt händer säkert oftare än man tror. Nu verkar det vara en blandras och då är det ingen uppfödare som följer SKK:s regler om att ta tillbaka/betala tillbaka viss del av inköpspris. Renrasiga går oftast tillbaks till uppfödaren och då syns det inte. En f d arbetskamrat gjorde lämnade tillbaks till uppfödaren, en som köpte valp efter en av mina hanar likaså. Bättre att de gör något med en gång, innan det går överstyr tycker jag. Men visst är det helt galet att man inte tänker över sitt hund/valpköp bättre och tar reda på vad det innebär i förväg.

Man måste nog ha valp hemma i många fall för att fatta hur jobbigt det är.

Tyvärr, för hundarna :(

jag blev så arg så jag mailade ett mycket elakt mail till dom !!!
Hatar sånt där !!!
Tesora

Jag kan förstå om man efter ett par veckor/månader förstår att dom kräver mer än vad man klarade av, men efter en/någon dag? Hinner man ens märka av hur jobbig en valp kan vara då? Jag kan inte låta bli att tycka att det verkar väldigt skumt och oseriöst.

Senast ändrad av en moderator:

Jamen den kissade väl på golvet och så kom hon på att det var jobbigt :crazy:

Man blir förvånad hela tiden över hur folk är. Visst är det apjobbigt med valpar. Jag vet att jag var helt slut när Winston var liten. Trots att jag var påläst hade jag inte fattat hur tufft det skulle vara att passa en valp som försöker äta allt den hittar etc. Men inte fasen lämnade vi tillbaka honom för att han var jobbig. Det är ju bäbisar också.

Men vi vet ju faktiskt inte varför hon säljer den. Någon nära anhörig kanske har gått bort? Hennes sambo/man/fru till exempel, och nu finns det ingen möjlighet att ge valpen en bra uppväxt länge, för det finns ingen som kan vara hemma med den på dagarna? Allt vill man ju inte skriva i annonsen kanske?

Visst är annonsen lite skumt, men allt kan faktiskt hända. Och är det nåt riktigt hemskt som hänt är det inte jättekul att få en massa elaka mail från (nyfikna) människor som inte har en aning.

Vet själv hur ledsen jag blev när jag fick ett elakt mail när jag omplacerade en hund för några år sedan. Som att det inte räcker med sorgen efter hunden?

Jag ser att annonsen är borta nu. Var det den som var 4 månader och blandning Riesen/Schäfer men såg ut som en Tollare? Och där ägarna plötsligt "jobbade för mycket" för att kunna ha den kvar? Kanske nåt man skulle tänkt på innan man köpte valp..............................

Nej, det var inte den. Raserna stod inte i annonsen och ägaren gav ingen anledning till varför hon sålde den. Det stod bara att hon haft den i någon dag och att den var 9 veckor.

Men de hade ju bara haft hunden 1dag? Vad är sannolikheten att någon gått bort samma dag de fick hunden? Lämna den tillbaka till uppfödaren isf? Eller strunta i att köpa den.

Hundkörkort vore onekligen grymt om det var lagstadgat. Samma med all form av hundavel, uppfödarutbildning även för blandraser och krav på att de ska vara reggade någonstans förutom jbv.

Sannolikheten kanske inte är så stor, men möjligheten finns att något hänt. Konstigare saker har skett. Det är lite svårt att strunta i att köpa valpen om något hänt EFTER att de hämtat den.

Och detta var väl en blandras och antagligen vill inte uppfödaren ha den tillbaka. Och vad vinner folk på att döma i förväg och skicka elaka mail? Kan annonsören göra hela saken ogjord om hon får ett gäng hatmail?

För övrigt håller jag med dig.

Senast ändrad:

KL

Inget kul att plöja igenom annonserna på Blocket...... Hittar alldeles för många unghundar, blandisar, där man plötsligt inte har tid....... En schäfer/collie/huskey/dobbermann/rottweiler som är 8 månader, "nästan rumsren" och nafsar/hotar barnet när hon går förbi.......

Man blir ledsen.

Ja, visst blir man :( Man önskar att folk kunde tänka igenom sitt hundköp ordentligt. Och att människor slutade avla på omöjliga blandningar ...

Klart det KAN ha hänt något, men det känns onekligen osannolikt, och hade man inte skrivit en anledning då, just för att slippa bli dömd? Dessutom hade en seriös uppfödare alla dagar i veckan tagit tillbaka valpen omgående, vilket kan tyckas vara en anledning att just välja en seriös uppfödare och förslagsvis då renrasigt då många blandrasuppfödare verkar väldigt oseriösa.

Jag tror att vi skulle behöva upplysa folk bättre om vad det innebär att ha hund, jag tror att många glorifierar bilden av valpperiod och hundägare något så fruktansvärt mycket. Att vara hundägare ÄR stundtals jobbigt, att ha valp är fruktansvärt jobbigt, särskilt om man har en brukshund och brukshundsblandisar med typ husky inkorsat måste ju vara 1000 gånger värre. Hundkörkort för hundägare och licens för avel vore som sagt något.

BTW: läste ni i senaste brukshunden att If försäkring gjort en undersökning som visat att en genomsnittlig hund i Sverige får gå ut ca 63 min om dagen, och 17% av hundarna får vara ute mindre än en halvtimme. Är inte detta sjukt? Nu vet vi förvisso ingenting om deras stickprov och huruvida det är representabelt för populationen eller ej, men ändå...

Senast ändrad:

kan tala om att dessa människor har gjort exakt likadant för för ca 3 månader sedan ,men då med en liten blandras valp !!!
Så där av att jag skrev ett mail ..............

vänta ett tag så ska ni se att det kommer snart ut en ny annons på en annan hund som dom införskaffat :crazy:

tesora

kan tala om att dessa människor har gjort exakt likadant för för ca 3 månader sedan ,men då med en liten blandras valp !!!
Så där av att jag skrev ett mail ..............

vänta ett tag så ska ni se att det kommer snart ut en ny annons på en annan hund som dom införskaffat :crazy:

tesora

Är det sant??? :eek::mad: Jag saknar ord just nu................................... Är det nån i familjen som utan förvarning kommer hem med en hundvalp i väskan, eller?

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 441
Senast: Ragdoll
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 515
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 711
Senast: machafuko
·
Hästmänniskan Kan börja med att säga att jag är ingen hundmänniska. Hälsar dock gärna på väluppfostrade hundar på mina villkor dvs jag själv vill och...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
11 658
Senast: cello
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka