Vad är det här? *Bilder*

SkorpSmulan

Trådstartare
Tjocka vita rugor på båda bak, på samma ställe.
Inget synligt sår.

*Vad är det?
*Vad ger det hästen för obehag?
*Vad gör man åt det?

Ursäkta att jag inte orkat vända på bilderna:
19053361.jpg

19053360.jpg

Sv: Vad är det här? *Bilder*

Jag vill bara säga att nu syns bilderna men har ingen aning om vad det skulle kunna vara.. Det är inte nån form av svamp eller??

Hästen ser ut att ha mycket hovskägg?

Kliar sig hästen (benen), stampar med fötterna?
Jag tycker mig tyda det där till skabb.

Brukar du linda hästen? För det kan uppstå ett liknande stöv efter tryckskada, men det brukar inte riktigt se ut så.

Om inte så gissar jag också på svamp.

Jag skulle gissa på svamp.
Med så mkt hovskägg kan det säkert bli tätt och fuktigt längst in vid huden (svampparadis)
Skabb ser inte ut sådär, då blir det hårlösa fläckar, men som det ser ut är det hår överallt och det sitter inne vid huden...

Senast ändrad:

Tar min egen knapp.

När min häst hade svamp, lossnade pälsen (nej det var inte ringorm).
Men det finns säkert en uppsjö av svamp.

Han har jättehåriga ben ja. Men jag har aldrig sett honom klia sig eller stampa.

Saigon: Nej, förra vinterna körde jag mycket med BoT på honom men denna vinter har han varit helt utan lindor.

Skabb eller rasp? Det liknar rasp.
Min häst har liknande (har haft kanske, i år har hon bara jättelite) och det är rasp. Hon kliar sig inte alls.

Jag tvättar med såpa eller lactacyd, låter "blöta" en stund och kammar sedan bort skorvorna ur pälsen, torkar ordentligt med handduk/lufttorka och sen smörj med Salsyvase salva (finns på apoteket). Det hade jag provat, det är ju inte farligt, hjälper det inte så får man gå en annan väg.

Skabb är väl små djur?
Om det är samma som jag tänker på tex rävskabb.

Det är ett relativt litet område på båda bakbenen med stora tjocka rugor.

Ja jag tror skabb är "små djur", typ insekter. Men kliar dom sig inte tror jag inte det är skabb. Man kan be veternären ta ett prov.

Funderade på om jag ska försöka ta bort den värsta pälsen så det får luftas?

Vad är rasp? Har aldrig haft det på nån häst förr. Om det nu är det det är.

Ser ut som det som ridskolans tinkerkorsning får, det han har är i alla fall skorv.

Jag vet inte riktigt vilka obehag det medför, men han brukar stampa och jag antar att han gör det för att det kliar och hunden är irriterad (svider?).
Klubben har försökt behandla honom men det kommer bara tillbaka hela tiden, så dom rakar hans ben med jämna mellanrum och blir då problemfri.

Rasp är samma som mugg fast det har gått upp på benet.

Jag brukar klippa bort pälsen på det stället där krustorna sitter på min häst, som du säger lättare att hålla rent/torrt.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 604
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 405
Senast: Stergo
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 412
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka