vad är det för vårtor?

D

DuploBit

Har tidigare postat den här tråden i Avelsforumet.. men kom på att den antagligen passar bättre här...

Mitt sto har fått två stycken vårtor under slidan.. vad kan det vara för något? de är ca 0.5 cm i diameter och ungefär lika långa.
Kan det ha något att göra att hon var på betäckning för 2 veckor sedan? kan hästarna få inkar där?

snälla svara?! :bow:

Sv: vad är det för vårtor?

Skulle vara roligt att veta för mig med! Min stallkompis valack har liknande vårtor i skapet han med....

Skulle vara roligt att veta för mig med! Min stallkompis valack har liknande vårtor i skapet han med....

Ja, verkligen.
Men jag har hört att om det är en valack, som inte har betäckt... :P
så brukar det vara inkar eller i värsta fall canser.. :crazy:
Men jag tror att det kan vara beskällarsjuka eller som en annan har sagt till mig här på buke.. Kondylom?! :crazy: menmen
hade ingen aning om att hästar kunde få det, men tydligen..

// Madde

vad kan det vara för något? de är ca 0.5 cm i diameter och ungefär lika långa.
Kan det ha något att göra att hon var på betäckning för 2 veckor sedan? kan hästarna få inkar där?
:bow:

Låter som inkar, enligt mig... Min häst hade ink under magen, men veterinären kollade också där bak på henne, men där hade hon ingen. Det är vanligt med ink där bak!!

Låter som inkar, enligt mig... Min häst hade ink under magen, men veterinären kollade också där bak på henne, men där hade hon ingen. Det är vanligt med ink där bak!!
vad ska man göra åt dem?

vad ska man göra åt dem?

Oftast är de inte farliga. Det är liksom en slags ofarlig hudcancer, som kan sitta överallt på hästen, den orsakas av ett virus.
Kontakta veterinär om du är orolig. Det är vanligt att inken kan komma tillbaka om den har blivit behandlad.
Just veterinären som undersökte min häst, behandlade inte hennes ink.
Sök t.ex. på agria om frågor och svar om inkar. Till exempel om vad man kan göra åt dom!

Lycka till med allt!!:bow:

Kram

Oftast är de inte farliga. Det är liksom en slags ofarlig hudcancer, som kan sitta överallt på hästen, den orsakas av ett virus.
Kontakta veterinär om du är orolig. Det är vanligt att inken kan komma tillbaka om den har blivit behandlad.
Just veterinären som undersökte min häst, behandlade inte hennes ink.
Sök t.ex. på agria om frågor och svar om inkar. Till exempel om vad man kan göra åt dom!

Lycka till med allt!!:bow:

Kram

Hon har nämligen undermagen mittemot låret eller vad vi ska kalla det. Har smörjt in med helosan osv. verkar faktiskt funka ganska bra iofs :)

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 543
Senast: Sassy
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
839
Senast: ryujaneiro
·
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
839
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka