Vad är det för skillnad på...

Behati

Trådstartare
...en dressyrsadel jämnfört med en islandssadel?

Är det så himla stor skillnad egentligen?
Jag vet ett par stycken i min bekantskap som tex rider i Luc Childeric island istället för det "vanliga" dessyr sadlen. Har frågat dem varför de rider i just denna, men de vet själva inte riktigt svaret.... en sa att det hade med att Islandsadlar är rakare än andra dressyr sadlar(kan det stämma?) och en annan sa att det var för att hon som ryttare tyckte bättre om den.

Jag kan ju tänka mig att anläggningsytan är kortare på en islandssadel, men annars borde det väl inte vara så stor skillnad?

Sv: Vad är det för skillnad på...

Jag har faktiskt ingen aning och är ingen expert på sadlar.....men....
Många Islandsryttare väljer dressyrsadlar före Islandssadlar.
Jag antar att det är för att det helt enkelt är bättre sadlar som inte bara tar fram gångarterna utan ger bättre sits och bättre ridning.
Vill du tölta och passa som vinden i storm så går nog dressyrsadlarna bort.
:)

Jag tycker att den största skillnaden är att en islandssadel inte är så djup som en dressyrsadel att sitta i.
Islandssadeln har alltså något flatare säte.

För min del som inte har en renrasig islänning har det bara blivit så att jag och hästen har trivts bäst med islandssadlar, jag tycker att dressyrsadlarna har gjort att jag sitter fast för mycket.

De är rätt lika. Håller med dig. Den stora skillnaden är att Islandssadlar har mycket flatare säte. De har också mycket mindre knästöd. (som äldre dressyrsadlar har) Annars är de lika i och med att man får en rak sits i båda.

Jag skulle gissa att det finns ganska många isis-childericar att få tag på förhållandevis eftersom de har varit populära hos isis-folk ett tag. De ser ut som en flatseat dressyrsadel och är väl det egentligen också. Många vill ju gärna ha en childeric;) och då är det kanske lättare att hitta till isis, jag vet inte, gissar bara.

Det finns ju även andra märken som har korta dressyrsadlar med flatare säte, och det är pga bla att vissa hästar inte ska ha djupa säten och att vissa ryttare inte vill ha det, känner sej låsta tex. Och det finns många hästar som dessutom behöver en kort anläggningsyta.

Men det vanliga är djupare säte och vill/kan man då inte ha det och behöver kort anläggningsyta är väl isis-sadel ett bra alternativ, dvs dressyrsadel för isis.

tar sista knappen...

Ok, så då är det egentligen ingen större skillnad mer än i sätet....

Så det där att de isis sadlarna skulle vara rakare i bommen är bara ett rykte?

Funderade lite på om jag skulle prova en isis sadel på min dam, då det är väldigt svårt att hitta en dressyr (hopp för den delen också) sadel till henne som ligger still på hennes korta och raka sadelläge....

tar sista knappen...

Ok, så då är det egentligen ingen större skillnad mer än i sätet....

Så det där att de isis sadlarna skulle vara rakare i bommen är bara ett rykte?

Funderade lite på om jag skulle prova en isis sadel på min dam, då det är väldigt svårt att hitta en dressyr (hopp för den delen också) sadel till henne som ligger still på hennes korta och raka sadelläge....

Islandssadlar finns med både böjd och rak bom det har inget att göra med att det är just en islandssadel.
Har din häst rak och kort rygg så kan jag tipsa om Globus Gloi, de passar sådana ryggar.

vad gäller childeric så är sätet flatare, bommen något rakare och den är lägre i framvalvet än dressyrmodellerna. annars är det exakt samma sadel, och går nog inte riktigt att jämföra med klassiska islandssadlar ala ribbad säte och inga knästöd.

amerigo vega och equipe har även dom islandsmodeller som funkar som flatseat dressyrsadlar.

Jag har en Childeric islandssadel, jag kan inte rida i djupa sadlar då jag får ont i ryggen. Sedan så är det mer fart i min ponny
när hon går med islandssadeln (flatback) än i en sadel med djupt säte, så jag tror att hon föredrar den med.

Man blir inte låst på samma vis heller, vilket jag tycker om.

DSC00377.jpg

Slänger in en bild för att ni ska få se hur flat den är. (Ber om ursäkt för hur oputsad den är :p)

Jo, den är mycket mörkare i vanliga fall, den blir lite blek när den inte är oljad och putsad.

Islandssadlar finns med både böjd och rak bom det har inget att göra med att det är just en islandssadel.
Har din häst rak och kort rygg så kan jag tipsa om Globus Gloi, de passar sådana ryggar.

precis vad jag trodde... att de ser olika ut i bommen de ocså, men eftersom jag hört mer än 1 säga att de ska vara rakare så börjar man ju fundera...

Mina har en Glubus Crinkle nu ochs den är hemsk.... skulle precis till att byta när hon blev sparkad och fick en spricka i lårbenet...:crazy: så det blir till att rida lite i den gamla tills hon musklat ur den igen

går inte komma ifrån att childeric sadlar är bland det snyggaste och skönaste som finns:love:

Ja, man ser ju att den är betydligt flatare i sätet än den vanliga modellen....

:D Det känns som att rida i en hoppsadel med dressyrkåpor enligt en hoppryttare i stallet som blev helfrälst efter att ha suttit i den (Efter att ha klagat på hur obekväma dressyrsadlar är... ;))

jag har en utprovad islandsadel till min häst.
min är dock relativt uppbyggd framtill (läste att childeric är lägre i framvalvet...det upplever jag dock inte min som...och jag har x-vid bom...)

flat sits, knästöden är ett mellanting, dom är ganska små mot vad jag är van vid dock. Jag håller fortfarande på och lär mig rida i sadeln men i grund och botten är det nästan bekvämare att rida i en isis-sadel än en vanlig dressyrsadel...Många ryttare får ont i svanken av en djup sadel så det är ju skönt att då kunna ha en flatare sits. Som flera redan nämnt är det även mkt kort anläggningsyta vilket min häst behöver.

sadel.jpg

Senast ändrad av en moderator:

och går nog inte riktigt att jämföra med klassiska islandssadlar ala ribbad säte och inga knästöd

Eeeh... :crazy:
Som islandssadlar ser ut i tusenkronorsklassen på hööks eller Börjes
eller rent allmänt såg ut för 10-15 år sedan menar du? :p

Idag är nästan ingen modern islandssadel ribbad,
utom Hrimnir Legacy som finns att få som ribbad i tillval, och Prestige har väl också en ribbad islandsmodell.
Knästöd har de flesta sadlarna väldigt bra - iaf de jag ägt/äger,
men klart de skiljer i storlek o utseende mellan olika tillverkare,
men att det skulle vara obefintliga knästöd rent generellt tycker jag absolut inte.

Jag tror att de flesta som inte äger islänningar tror att islandssadlar är ribbade och har långa 'spadbossor' baktill, när det väldigt sällan ser ut så i sadelkammaren hos oss som faktiskt äger o rider dessa hästar.

exakt. klassiska islandssadlar ala ribbad säte och inga knästöd.

var ju sånt uppstyr här för en del år sen när nån sa att dom hört att minna telde red i ISLANDSsadel. och alla såg för sig just den där ribbade saken och sa att neeej inte kan hon väl göra det.... men det är vad folk flest tänker på när man säger islandssadel. som jag skrev så finns det i dag moderna modeller från bra märken som säljs som islandsmodeller, men dom är som sagt som vilken dressyrsadel som helst med platt säte. det är inget särskilt som skiljer dessa från tex en butet eller amerigo cc.

Senast ändrad:

exakt. klassiska islandssadlar ala ribbad säte och inga knästöd.

var ju sånt uppstyr här för en del år sen när nån sa att dom hört att minna telde red i ISLANDSsadel. och alla såg för sig just den där ribbade saken och sa att neeej inte kan hon väl göra det.... men det är vad folk flest tänker på när man säger islandssadel. som jag skrev så finns det i dag moderna modeller från bra märken som säljs som islandsmodeller, men dom är som sagt som vilken dressyrsadel som helst med platt säte. det är inget särskilt som skiljer dessa från tex en butet eller amerigo cc.

Ojoj, jag missade att du skrev 'klassiska' :p
Im sorry om jag lät vrång,
är bara så less på allas förutfattade meningar om 'våra håriga små ponnys med långa ribbade sadlar'.

Precis, nya tidens islandssadlar -oavsett om det står Equipe, Kentaur eller Topreiter tex på kåpan är ofta snarlika med en dressyrsadel men ofta kortare och med flatare säte. Och ibland rakare skuren för att ge mer bogfrihet.

Jag ska åka o titta på en equipe island i helgen, det tror jag kommer bli riktigt bra om den passar den häst jag tänkt den till :)

Hade ju tänkt prova den hemlånade equipen på Seifur igår,
men vi fick gratisbiljetter till en konsert och gick dit och drack en grogg
och spelade luftgitarr istället :p

Jag provade den ikväll istället,
och jag säger bara :love: :love: :love:

Vilken sadel!
Så mjukt fint skinn! Inget i kroppen kändes spänt eller ömmade,
allt kändes bara BRA! Och hästen gillade den mycket!
Alla hans rörelser kändes mycket välare och större i den här sadeln :bow:

Jag ska fundera lite till och prova några ridturer till, så jag är helt säker
(men jag är VÄLDIGT kär i denna fina sadel ) eftersom det handlar om så pass mycket pengar. (trots att den är begagnad) :banana:

*KL*

Fan, nu blev man ju sugen att prova en isissadel på pållen:P. Har fått prova en Jaguar med flatback på honom och den bara äääälskade han! Men tyvärr var inte denna sköna sadel till salu:(. Kanske skulle se mig om efter att få testa en isissadel istället^^

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 091
Senast: super
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 171
Senast: Jadzia
·
Utrustning Fortsatt sadelletande pågår ;) Nu undrar jag över Prestige och alla deras modeller på hoppsadlar. Det finns ju HUR MÅNGA SOM HELST...
Svar
8
· Visningar
3 234
Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna...
2
Svar
35
· Visningar
7 981
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar