Vad är det för Fel???

B

brosen

Hej!

Det började med att hon inte vill hoppa på en Hoppträning när det gått superbra en längre tid - bara vägrade på hinder efter hinder. Det gör hon änn idag, jag tänkte att hon kanske hade ont någonstans, men icke sa nicke!
hon är som EN HELT ANNAN HÄST! Inte ett digg sig lik mer änn utseende. Mycket lugnare, mycket mer takt i galopp och trav innan man änns hinner blinka..

I lördags när jag skulle hoppa så vela hon bara inte hoppa.., Bommar går bra, och hinder vi kommit 1000 ggr på förr - fält hinder och hon har hoppat vill hon bara inte hoppa nu, och bara skit jävla surig hela tiden.. Ikväll nrä jag skulle sätte på henne täcke så kickade hon åt mig, det har inte hänt de senaste 2½ åren som jag ägt henne..

Jag känner inte igen hästen.. Många säger att det är hormonerna som spökar - men är det verkligen så?:cry:

Är det någon som vet vad det är för något??
Myycket tacksam för svar!!

Sv: Vad är det för Fel???

Hur vet du att hon inte har ont?

Att hon tex går igenom en vet besiktning är inte det samma som att hon inte har ont.

Hon kanske har nackspärr, muskelinflammationer/späningar, ryggont mm mm.

Om du har gjort en vet undersökning så skulle jag ta ut en equiterapeft eller liknande och känna igenom henne.

Det är ju lite fel tid på året att få hormonrelaterade problem, det brukar ju snarare vara på vårkanten.

Ingen häst blir personlighetsförändrad bara "därför att".

det låter som klassiska symtom för ont i ryggen!

Låter verkligen som om hästen har ont. Ta den till klinik för genomkoll.

Som tidigare skrev ta ut en ET.
Hon kan mycket väl ha ont trots att vet inte hittat något.
Kollat tänderna?

Har hon gått omkull eller slagit i tex boxdörren någon gång?
Hon kan vara sned i ryggen.

Exakt vad kollade veterinären?
Vad säger din tränare?

En häst som vägrar har problem, antingen i kroppen eller hos ryttaren.
En häst som visar missnöje när man tar på täcken är oftast missnöjd med något annat (Fysiskt eller i miljön).
Om det bara sker EN gång att den visar missnöje kan ju vara något oviktigt men händer det fler gånger, ja då är det värre.

Min erfarenhet säger att det sitter i rygg/nacke,framknän när en häst börjar "nita" direkt...

OM det inte har nmed en så "löjlig" sak som pälssättning att göra vill säga, men det brukar max sitta i 1-2 veckor...

Nu vet jag inte vad för undersökning vet. gjorde men jag hade tagit ut kiropraktor om jag vore du. Det är inte heller omöjligt att det är brunst men du vet ju själv bäst din hästs brunstperioder, för det är ju inte ovanligt att de brusntar nu. En del hästar brunstar ju varje månad. Kan också vara pälssättning som sagt^^, men om det inte ger sig så är en kiropraktor enligt mig nödvändigt. Och jag vet av erfarenhet att de kan hitta en miljon saker som vet. inte kan.

Nu vet jag inte vad för undersökning vet. gjorde men jag hade tagit ut kiropraktor om jag vore du. Det är inte heller omöjligt att det är brunst men du vet ju själv bäst din hästs brunstperioder, för det är ju inte ovanligt att de brusntar nu. En del hästar brunstar ju varje månad. Kan också vara pälssättning som sagt^^, men om det inte ger sig så är en kiropraktor enligt mig nödvändigt. Och jag vet av erfarenhet att de kan hitta en miljon saker som vet. inte kan.

Okej..
När hon gick på travet så ''sydde'' dom igen henne i slidan eller vad man ska säga - så hon inte ska kunna bli betäckt, iaf enligt ägaren som hadde henne för - som också födde upp henne!
Jag har aldrig vart emd om att hon har brunstat så det synts, men förde så kan hon ju vara brunstig - och säkert päslssättningen, sen så vert jag att hon kan vara lite känslig och känner av när vädret ändras så här!

Fast jag ahr inget minne av att hon har blivit så pass knäpp!

När min häst gjorde så (började nita, trots att hon bjöd mot hindret så slog hon på tvärnit precis innan upphoppet) så visade det sig att hon hade muskelvärk i korset.

När min häst gjorde så (började nita, trots att hon bjöd mot hindret så slog hon på tvärnit precis innan upphoppet) så visade det sig att hon hade muskelvärk i korset.

Okej - och vad gjorde ni åt det?
Lät den vila bara, eller någon sorts behandling?

Jag tycker beteendet låter som det klassiska kotledinflammation. Har du vart och kollat ? Alltså, inte ala veterinär ute i stallet..för dom ser inte sånt, utan klinikbesök ?

Vila, värme, massage (hade hästmassör i familjen ;)) Allt efter inrådan av den veterinär som undersökte henne på klinik

Liknande trådar

Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 581
Senast: sorbifolia
·
Utrustning Jag köpte en ny häst i slutet av augusti. Det är en väldigt grön 6-åring som saknade allt vad muskler heter. Han är glad och positiv på...
2
Svar
27
· Visningar
4 382
Senast: Sofie_B
·
L
Hästhantering jag har haft honom i tre år. han har alltid varit lite dominant eller ibland verkar han bara väldigt osäker. det har aldrig gått...
2
Svar
33
· Visningar
3 401
Senast: IdaaaSun
·
T
Hästvård Nu behöver jag alla bukares hjälp med att lista ut vad min häst har tagit sig till! För några veckor sedan började hästen jag köpte i...
Svar
19
· Visningar
1 727
Senast: Ellyne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka