Vad är det för fel(sadelproblem)?

T

Tjalfe

Jag vet ju egentligen inte speciellt mycket om sadlar och så.
Fick en del hjälp när jag letade sadel till min ponny. Hittade typ inget som är var tillräckligt brett men tillslut blev det en Wintec Wide med cair-stoppning.
Enda "problemet" med den var att den "glappar" lite i bak när man inte sitter i, men det är inget som varken verkar störa mig eller hästen(sen är den kanske på gränsen till för lång men det är inte heller något problem).
Det jag reagerat på är att jag tycker den ligger riktigt bra INNAN ridtur men efter och undertiden tycker jag att den trycker så och ligger an så hårt, får inte in några fingar trotts att jag har pytte händer.:o:crazy:
Men jag vet inte om den ska trycka just där. Nånstans måste ju vikten hamna. Så jag tänkte fråga er vad ni tycker och tror och om jag ska göra något åt det. Byta järn? Lägga under en padd?

Här är några kassa bilder som är tagna EFTER ridtur där jag även har markerat vart jag tycker sadeln trycker när jag suttit i den. Kommentera även hur ni tycker jag har sadlat(för långt fram, för långt bak?) Vet att bilderna inte är dom bästa. Kan försöka ta bättre sen med riktig kamera.
Här är då markerat var jag tycker att den trycker:
DSC01170-1.jpg

(utan markering: http://i281.photobucket.com/albums/kk209/Zacke_/DSC01170.jpg )

DSC01175.jpg

Sv: Vad är det för fel(sadelproblem)?

Det troligaste är att han har musklat sig och nu behöver ännu vidare järn. Det är exakt på det stället där koppjärnet slutar.

Då ska jag testa att sätta i ett vidare!:laugh:
Dock tycker jag inte att han musklat sig nånting men.....:angel:

men om den glappar bak så har den väl "trillat" ner fram då känns det ju som om den är för vid, så har jag fått det förklarat av sadelutprovaren iaf, o en för vid sadel kommer ju oxå att klämma till fram, man kan vika en hannduk o lägga där koppgärnet sitter för att fylla ut bomvidden lite för att kolla om det är det som behövs

Intressant, jag har precis samma problem... ALLA sadlar jag provar glappar lite baktill (om de inte är på tok för smala förstås).

De klämmer även på samma ställe som du menar. Provar jag vidare så tippar de fram helt och lättar helt bak...

Vad beror detta på?

men om den glappar bak så har den väl "trillat" ner fram då känns det ju som om den är för vid, så har jag fått det förklarat av sadelutprovaren iaf, o en för vid sadel kommer ju oxå att klämma till fram, man kan vika en hannduk o lägga där koppgärnet sitter för att fylla ut bomvidden lite för att kolla om det är det som behövs

eller så är den kanske inte helt rätt formad för din pålles rygg

Kan en för rak sadel göra att sadeln glappar trots rätt bomvidd? Eller är sadeln för svängd då?

Kan en för rak sadel göra att sadeln glappar trots rätt bomvidd? Eller är sadeln för svängd då?

för rak sadel gör att den ligger an fram o bak o bildar ett glapp mitt på, så då är den nog snarare för svängd för den ryggen

Svårt att förklara men en sadel som har rätt vidd och rätt form kan lägga sig för långt ner och glappar då bak.

Oftast så är de då så att vidden är för bred även om ögat säger nåt annat och man får då ta en smalare och testa med. Jag tycker det är ofta man ser sadlar som ligger i framlut, då är de för breda.

Tjalve: Att sadeln glappar i ditt fall skulle jag inte oroa mig för, en luftstoppad sadel ligger inte perfekt innan man fördelat ut luften där den bäst behövs så den behöver inte vara för svängd.

Dessa sadlar har låg tolerans för felvidder eller om hästen tappar nån muskel kring manken eller fyller ut sig har jag märkt. Är den minsta för vid så lägger den sig ner när du sätter dig i den och för var steg eftersom det är luft som flyttar sig så kommer sadeln att röra sig upp och ner och ge tryck och rugg där du har markerat.
Skulle sadeln vara för smal och ge tryck av den anledningen så borde den ligga mer ibaklut.

Så var inte rädd att prova även ett smalare järn i ditt fall och hur ligger järnet naket över hästen? Har du kollat av det?

Senast ändrad:

Jag tycker ju att "glappet" i bak försvinner när jag sitter i sadeln. Det är iaf inget jag känner av.

Testade ett vidare järn idag och tyckte faktiskt att sadeln tryckte mindre då både före, under och efter ridturen. Tyckte dessutom att hästen gick bättre men det kan ju bara vara tillfälligt.:angel:
Dock var det ju fortfarande "glapp" i bak när jag inte satt i.

Pålle har ganska rak rygg och sadeln har ju varit ganska rak i mina ögon, iaf när man haft i det smalaste järnet(till wintec wide alltså). Har bara gamla bilder på den ifrån i vintras. Han har både växt och musklat sig sen dess:
rygg1.jpg

Med luftsadel så behöver du inte bekymra dig för det ev. glapp som är innan du suttit till sadeln vid varje ritt, luften fördelar sig ju inte förren man suttit till den på hästryggen.

Om det blir bättre med vidare järn så var det va du behövde och hästen har breddat sig även om du inte ser det, prova några gånger och se. Man blir lätt hemmablind och de ändrar sig SÅ fort.

I början av veckan provade jag en sadel till min unghäst, den låg toppen, idag la jag på samma sadel och den låg skit. Så på fyra dagar så har han förändrat sig så pass mycket att jag inte längre kan använda den sadeln.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Då min häst byggt på sig fram så började gamla allround/hoppsadeln tryckas längre bak. Letade runt efter beg sadel eftersom jag tyckte...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 848
Utrustning Världens vanligaste tråd här men har verkligen trasslat in mig totalt i sadeldjungeln!! Letar dressyrsadel Har en häst med superrörliga...
Svar
1
· Visningar
1 135
Senast: Aquakatt
·
Utrustning Jag har haft ute många olika utprovare och provat väldigt mycket olika sadlar men ändå har det inte löst sig för mig och min häst. Hon...
Svar
8
· Visningar
2 403
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
6 190
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar