VAD ÄR DET? :confused:

F

Fanny-A

-hejsan. Mitt varmblod "Blosan" har fått bulor på halsen & magen & ganaschen. Jag evt itne ALLS vad det är. Först trodde jag att han var allerigsk mot mitt nya myggmedel. Men nähä, Jag bytte men dom kom ändå tillbaka. Och bett kan det inte heller vara. Jag menar, Hästen är nästan dränkt i myggmedel. Ibland försvinner bulorna, och sedan kommer de ändå tillbaka igen. Det finns inga skorpor på dom, dom är som lagomhårda. Han har inte ont i dom, Men avd ska jag göra? Tänk om det blir allvarligare!! :(

Sv: VAD ÄR DET? :confused:

-hejsan. Mitt varmblod "Blosan" har fått bulor på halsen & magen & ganaschen. Jag evt itne ALLS vad det är. Först trodde jag att han var allerigsk mot mitt nya myggmedel. Men nähä, Jag bytte men dom kom ändå tillbaka. Och bett kan det inte heller vara. Jag menar, Hästen är nästan dränkt i myggmedel. Ibland försvinner bulorna, och sedan kommer de ändå tillbaka igen. Det finns inga skorpor på dom, dom är som lagomhårda. Han har inte ont i dom, Men avd ska jag göra? Tänk om det blir allvarligare!! :(

Är du säker på att det inte är bett? Inget flugmedel (vad jag har provat) funkar på bomsar iaf.:confused:

Ni har inget jordgetingbo någonstans i hagen då? De brukar ju strunta i att hästen är flugmedelsimpregnerad om den råkar promenera över boet.

Hur ser bulorna ut? Höga, låga, runda, regelbundna eller "utflutna?

Är hästen avmaskad med ivermektin för ca en vecka sedan kan det vara en reaktion på en större mängd döda larver från nackbandmasken.

okej, nej, han står på en stor äng, med sin kompis. en b-ponny. hon ahr ingenting på hela kroppen, och dom försvinner & kommer tillbaka oxå.. Vi ahr sattit mkt mygg/flugmedel. Men jag förstår itne vad det är /: Dom är runda kanske 0.8 cm höga,, och 0.5 cm breda..

Min häst har och så 2 bulor på halsen som han fick i vintras, man ser dom från sidan. Dom är som du beskriver dom, han har inte ont, det är som om det typ växt ut något där :confused: Men han har inte något besvär med dom, så dom fick sitta där.

min ena häst fick liknande bulor och har haft det flera gånger... de är som du beskriver men vi använda magboy ett magnet redskap som man kan beställa via din hästhälsokonsulent.. de försvinner inte helt utan bara nästan.. vet inte vad detta är kan vara kvalster det funderade vi på men vet ej..

Jag vet att mina hästar inte tål allt de pillar i sig i hagen. När det blir mkt knutor brukar jag ta bort de från betet ett tag, tills det lagt sig. Sen brukar det vara bra.

Har inte kommit på vad det är de inte tål!:idea:

Sådär såg min gamling ut förra året på betet. Han hade antagligen blivit biten/stucken av något otäckt djur. Såg nästan ut som bölder. De försvann.

okej, nej, han står på en stor äng, med sin kompis. en b-ponny. hon ahr ingenting på hela kroppen, och dom försvinner & kommer tillbaka oxå.. Vi ahr sattit mkt mygg/flugmedel. Men jag förstår itne vad det är /: Dom är runda kanske 0.8 cm höga,, och 0.5 cm breda..

Det är nog troligen flugbett som hon råkat på och inte tål medan andra ponnyn inte reagerar särskilt. Så är det med min ponny också, hon har inte bulor men kompisen har det.

Liknande trådar

J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 664
Senast: Fille
·
Hästvård Varning.. Bilder längst ner som kanske kan vara äckliga/obehagliga för någon? Skitlångt.. Jag behöver mest skriva av mig men har även...
2
Svar
28
· Visningar
14 298
Senast: Summerwind
·
Träning Egentligen skulle jag komma med en löshopningsrapport. Hästen har hoppat, ca 1 meter. Dock inte på löshoppningen. Vi kom aldrig så...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
13 347
Senast: Tarantino
·
N
Träning Usch nu är jag så arg och ledsen så jag knappt vill titta åt en häst igen! För c:a två månader sedan köpte jag en D-ponny valack från...
14 15 16
Svar
314
· Visningar
23 867
Senast: P.G
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka