Vad är det bästa med din häst?

Sv: Vad är det bästa med din häst?

Att hon är klok, snäll, busig och charmig. Och hon har varit allt det jag behövde utan att ha varit något av det jag trodde jag ville ha.

Att hon ser mig för den jag är och hon lyfter mig varje gång jag faller och får mig att må bra igen :love:

Jag har fyra, men den första har jag ägt i 13 år och det är hon som ligger mig varmast om hjärtat.
Det hon har lärt mig under de här åren betyder mycket, mycket mer än allt jag lärt mig om hästar under de mer än 30 åren jag ridit innan jag köpte henne.
Hon var den klart mest svårridna häst jag någonsin suttit på, och hon var helt oskolad. Vi har gjort en resa tillsammans, och idag är vi ett team. Att sitta på henne, och att med minsta möjliga hjälper få henne att piaffera eller gå i passage, är underbart.
I år fyller hon 22. Hon är otroligt vacker och välmusklad, och dessutom är hon väldigt klok. Hon regerar i flocken enbart genom små, små signaler. Det räcker med att vinkla ett öra en centimeter bak så förstår de andra att de ska gå undan. Och när hon är hemifrån blir det oro i flocken, alla saknar henne.

Senast ändrad:

Han vill verkligen vara med och är intresserad, det gör att vill man så kan man nog lära honom de flesta trick. Jag nöjer mig dock med att löslongera och träna på inkallning och att han ska kunna stå still fast han är lös.

Det inte ett minus att han är vacker att se på också :love:

1eue.jpg

qwuu.jpg

Att hon oftast ger mig precis så mycket utmaning som jag behöver! Sen är hon så himla go och shysst.

Att han alltid är så glad, och genomsnäll! Lite känslig kille som så gärna vill göra rätt. Hur trött man än är när man åker till stallet så är man på bra humör och har fått mycket mera energi då man åker hem - även om man inte gjort annat än klappat lite. :)

Det bästa är att han älskar människor! Han skulle aldrig få för sig att röra en människa om inte denne tillät det och han är supersnäll med barn. Det går att lita på honom i alla väder (men jag är medveten om att han är ett djur) för han saknar flyktinstikt. Han vill hellre gå fram och nosa. Han litar helt på människan och vad denne gör med honom och han gör därför allt man ber om och lite till. Utöver detta är han väldigt samarbets- och arbetsvillig och han är väldigt lätt att handskas med. Min drömhäst :love: och verkligen en på miljonen :)
Om man nu ska nämna nåt negativt så gillar han inte andra hästar mer än att se dem. Han brukar backa efter alt jaga dem så han kan bara ha hagkompisar om de är väldigt låga i rang och går undan.

Svårt att gradera vilken egenskap jag tycker är bäst... men jag älskar att han är så känslig som han är, och att han samtidigt är väldigt tålmodig och lugn, och stabil i psyket. Han vill alltid, utan undantag, göra mig till lags. När det inte lyckas beror det i stort sett alltid på att jag inte lyckats göra mig förstådd. Vi har stort tålamod med varandra, han och jag. :)

Det går inte att bara säga en sak! :D
Att hon är så jäkla snäll, alltid pigg och glad och inte minst att hon är så känslig och trevlig att rida! <3

Först att det är en väldigt snäll häst jag har, och så är hon klok. Söt också!
Hon har en arbetsglädje och vinnarskalle som är helt makalös och hon är väldigt rolig att rida. Hon trivs bäst med tuffa pass när hon får tänka lite.

Jag kan faktiskt inte komma på hur en annan häst i framtiden skulle kunna mäta sig med henne! :love:

Det bästa med min häst är hennes förmåga att tänka (med det är också hennes sämsta sida :angel:). Ibland känns hon nästan mänsklig.

Jag har inom en tremånadersperiod blivit väldigt imponerad av henne vid två tillfällen då hon fastnat. Dels i ett hönät för några månader sedan, och nu i helgen när hon sparkade genom boxgallret och fastnade med benet utanför från hasen och ner.
Hon fick såklart panik, men när hon insåg att människor tänkte hjälpa henne blev hon helt lugn båda gångerna. Hon liksom förstod att hon inte kan slita sönder sig självt, eller sparka dom som ska hjälpa henne. Så hon har klarat sig förvånansvärt bägge gånger.

Förra året fastnade hon i en hinkupphängning. Och stod och väntade tills hjälpen anlände, ingen vet hur länge då hon stod där redan när morgonpersonalen kom...

Att hon e min bästa vän och gärna vill vara med mig
lostltgrym2.jpg

Hon kommer springande i hagen när jag ropar, händer det farliga grejer så lyssnar hon på vad jag tycker. Jag kan rida hela ridturer med bara halsring, rida volter, öppna, sluta, skänkelvikning i halsring. Häromdagen började jag plocka fram hinder i paddocken, gissa vem som ställer sig vid paddockstaketet o tittar längtande? O sen glatt springer o hoppar hinder fram o tillbaka...

Sammanfattat så är det bästa med min häst hennes psyke!

En bild till... Här är vi på tävling i Trail, moment där man lämnar hästen i en ring och går ett varv runt den. Tävlingsbanan ligger några hundra meter från Säve flygplats, där stora jetplan startar/landar ibland. Mitt i uppgiften startar ett Ryan Air plan och här ser man bra psyke! Står lös och tittar på jetplanet när det lämnar marken...
dsc_2447.jpg

Kl

Det bästa med mitt sto är att hon är så himla egen! Verkligen definitionen av "rött sto" och viker sig inte för något. Får man henne med sig så är hon supergo, om inte så får man öva på tålamodet :) Underbar så länge man dyrkar marken hon går på, typ :D

Det bästa med min valack, som är 3 år nu, är att han är så himla cool, lugn och mysig!
Världens snällaste varelse, vill helst sitta i knät. Känner mig verkligen ÄLSKAD så fort han är i närheten :love:

De kompletterar varandra så bra dessutom :love:

Att han är så oerhört intelligent och lyhörd! Allt jag hört om araber är helt fel. Kan iof förstå EN sak, som irriterar mig och som de är ökända för - jo, han "studsar till" och "ser spöken" vissa dagar. När han är på det humöret, inte annars! Men i övrigt...är han mer som en hund, tillgiven, lydig, följer som en hund, vill vara med överallt, nyfiken. Kan vara barbacka-lugn och strosa omkring eller uppklädd dressyrhäst och försöka göra allt rätt eller busig med turbospeed i skog och mark. Allt efter humör, dels hans eget men mest efter mitt. Känslan av att ha "skapat" allt det man önskar hos en häst genom att uppfostra honom från 2 års ålder. <3

Ja, som rubriken säger: Vad är det bästa med din häst?

* Hans arbetsmoral.
* Hans fina mun.
* Han är humörstyrd och tydlig - jag behöver aldrig gissa.
* Han är lättmutad.
* Han är kelig.
* Han har haft en något begränsad vänkrets, men blir bättre och bättre.
* Han funkar perfekt i flock.
* Han funderar, och drar slutsatser.

Ja, som rubriken säger: Vad är det bästa med din häst?

Jag har två hästar med mycket tydliga personligheter. Något jag värderar högt. Båda skiljer sig i typ från varandra men är arbetsvilliga och har lätt för sig.

Lilly är en het vulkan men otroligt säker, ber jag henne gå så går hon och hon är tydlig om det är en fara på g och hon vet att jag lyssnar. Har en naturlig bärighet.

Rocket är i jämförelse cool men snabb i reaktionen. Han är på väg att bli lika säker som donnan. Han jagar sällan upp sig för nåt, bara om björnen och vargen stryker runt, då stissar han lite.

Jag litar till 100% på båda! Svårt att nämna nåt som det bästa...

Det bästa med Pepsi är att hon vet alltid vilket humör jag är på innan jag kommit fram till henne. Och hon speglar mej väldigt bra. Dessutom så är jag arg/ ledsen/ frustrerad så brukar hon vara extra lugn och "mjuk". Är jag glad och nyfiken så är hon det samma :D Dessutom är hon så söööt ;)

Bella har både bra sidor och mindre bra sidor. Hon kan vara nervös, fjantig, orolig men så fort man kommer upp på henne så lyssnar hon till ryttaren även om hon tycker det är läskigt och vill uppmärksamma ryttaren på att det kan vara läskigt det där. På ridbanan ger hon så mycket hon bara kan. Hon försöker alltid förstå vad ryttaren vill och hon älskar att hoppa.

Liknande trådar

Gnägg "Från hästens rygg ser jag världen" Tycker om det, känns stort men ändå så enkelt och jordnära. Fyll på med fler ordspråk :)
Svar
12
· Visningar
671
Gnägg Hej, då min häst inte finns mer 😥skulle jag vilja byta häst på Equilab. Har provat radera gamla namnet där men det går inte? Hur gör...
Svar
4
· Visningar
364
Senast: sweep
·
Hästmänniskan Som rubriken lyder.. vilken gren/grenar eller annat inom häst sysslar ni med och hur kom det sig att ni började med just det?
2
Svar
36
· Visningar
1 872
Senast: Roxy
·
Småbarn Jepp, som rubriken säger. Vad lagas för vegetariskt till barnen (som dessutom går hem i stugorna)? Har lite idétorka när det gäller att...
2
Svar
23
· Visningar
1 158
Senast: cherie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar