Vad är carpus?

L

LillAmi

Snabb fråga: Vad innebär det att en häst "har carpus i båda fram"?
Om säljaren hävdar att detta inte märks av, skulle ni då överväga att köpa en sån häst?

Sv: Vad är carpus?

Carpus .. är inte det knä ? Ngt knas med knä kanske ?
Äh, lyssna på ngn som har bättre koll än vad jag har ... ;)

Förhoppningsvis har den carpus i båda frambenen, det är nämligen "knät".

Har du tappat ett ord?

Carpus = framknä.

Har hästen problem i framknäna skulle jag vara försiktig med köp - de är svåra, framknäna - många småben o "leder i leden".

Är det en carpit = inflammation i framknät så kan det bero på en mängd saker som att hästen är felriden eller att den har ont någon annanstans i kroppen som gör att den belastar framdelen ännu mer än de normalt gör.

Ta reda på mer vad problemet är och sen skulle jag ta mig en ordentlig funderare.

Lycka till!

Ja jag hoppas verkligen att hästen har carpus på bägge fram, annars skulle jag inte köpa den :angel: carpus=knä (framknä)

Om det är knäledsinflammation säljaren menar (carpit) så skulle jag absolut inte köpa. Finns många friska hästar till salu.

kan det vara samma häst som det stod om häromdan i tråden carpus-allvarligt ? det va någon som läst i en annons om en häst som hade carpus båda fram....

Senast ändrad av en moderator:

Tack alla för svar! Blev inte mycket klokare, eftersom detta var som stod i annonsen: har carpus i båda fram???!!! ;)
Tack ändå!

Tack alla för svar! Blev inte mycket klokare, eftersom detta var som stod i annonsen: har carpus i båda fram???!!! ;)
Tack ändå!

Måste ju mena carpit i båda fram, men man säljer ju inte en häst som har inflammation i knäna :confused: Eller att den haft det kanske.. Eller jag vet inte. Maila och fråga! :idea:
Jag vill iaf veta!!! :p

då är det nog samma häst. tråden finns nu på sidan 6

Jag har med sett den annonsen, fin häst, billig, men jag skulle inte våga chansa. Det är aldrig bra med problem i framknäna,, spec inte båda...

Liknande trådar

Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
699
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 059
Senast: Freazer
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 132
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
593
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka