Vad är bästa hovvårdsprodukt?

eldkyss

Trådstartare
Vår ardennervalack får lätt ytliga sprickor trots att han verkas ofta. Finns det någon som kan tipsa om en bra hovvårdsprodukt som kan vara värd att prova?

Kan ju vara väldigt många olika skäl till sprickorna. Vad säger hovis?

En ardenner kan ju vara så pass tung att den mår bra av skor.
Den kan ha dålig hovkvalitet och må bra av ett tillskott med biotin+metionin.
Den kan ha brister i foder öht.
Den kan vara känslig och kräva extra fukt/se över underlag etc.

Har en häst som har och alltid haft dåliga hovar. Dom har tunna hovväggar, tunna sulor samt en spricka från bärytan till kronranden som funnits där i minst 20 år. Har prövat lite olika behandlingar bl.a biotion under en lång period och det hade ingen effekt alls! Det enda jag har sett någon skillnad med var när hästen fick linfröolja (av annan anledning), men det var ingen stor skillnad. Barfota/skor ingen skillnad.. En del hästar har helt enkelt dålig hovklalitet som beror på arv. En del hovslagare verkar på ett felaktigt sätt som kan ge sprickor... Men visst kan det vara värt att prova olika produkter, svårt att veta vad hovsprickorna beror på. Såhär års kan det väl knappast vara brist på fukt i alla fall? Kolla i första hand upp foderstaten så att inga spårämnen fattas.

Har en häst som har och alltid haft dåliga hovar. Dom har tunna hovväggar, tunna sulor samt en spricka från bärytan till kronranden som funnits där i minst 20 år. Har prövat lite olika behandlingar bl.a biotion under en lång period och det hade ingen effekt alls! Det enda jag har sett någon skillnad med var när hästen fick linfröolja (av annan anledning), men det var ingen stor skillnad. Barfota/skor ingen skillnad.. En del hästar har helt enkelt dålig hovklalitet som beror på arv. En del hovslagare verkar på ett felaktigt sätt som kan ge sprickor... Men visst kan det vara värt att prova olika produkter, svårt att veta vad hovsprickorna beror på. Såhär års kan det väl knappast vara brist på fukt i alla fall? Kolla i första hand upp foderstaten så att inga spårämnen fattas.

Biotin bör ha metionin också för att funka optimalt.

Vår ardennervalack får lätt ytliga sprickor trots att han verkas ofta. Finns det någon som kan tipsa om en bra hovvårdsprodukt som kan vara värd att prova?
Balansera både makro och mikromineralerna och se till att hästen får tillräckligt mycket mineraler. Även allt annat som hästen behöver såsom aminosyror, energi, protein, tillräcklig rörelse i vettiga hagar och bra hovvård behövs för att få till bra hovar. Det finns inga hovvårdsprodukter som fixar en obalans i kroppen och det är oftast brister och/eller obalanser som gör att hovarna blir dåliga. Inte heller biotin fixar sådant då det inte är brist på b-vitamin som är problemet. B-vitamin tillverkar hästen själv om hen inte har svåra tarmstörningar. Har hästen alltid haft dåliga hovar kan ärftlighet vara orsaken men att balansera och ge tillräckligt mycket mineraler och bra förutsättningar i övrigt brukar hjälpa även på en sådan häst. Det tar någonstans mellan 9 månader och ett år innan hoven har vuxit ner och det är först då när den nya hoven har vuxit ner som man ser en förändring på riktigt.

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 535
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
600
Senast: tara
·
Hemmet Vår tvättmaskin har gått sönder och vi behöver köpa en ny. Problemet är att vi behöver ha en högerhängd och jag hittar ingen i det nedre...
Svar
11
· Visningar
460
Senast: Smulu
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 935
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar