Vad är bäst?

N

Nalle_Björnen

Hur är det man bör göra med kraftfodret? Kan man blöta krafft grund,betfor,havre,korn i samma vatten? Vissa blandar bara betforn med vatten och låter kornet och havren vara torra. Förlorar fodret någonting om det blöts eller kan man med fördel blanda allt med vatten?
Alla säger olika!:confused:

Sv: Vad är bäst?

Jag ser ingen anledning att blöta upp de andra foderna. Det behövs ju inte.
Men som svar på sin fråga:
Jag kan inte se att det förlorar något i värde så länge du ger hästen allt det vattnet som fodret har legat i.

Men jag är ingen expert och skriver bara vad jag tror och anser.

Det är egentligen inte dåligt att blötlägga kraftfodret i betforen, men mineralfoder brukar fastna på botten av hinken. Vissa hästar gillar inte heller att äta gröt/soppa.

Jag brukar blötlägga betforen i hinken, sedan gör jag något annat i 5 minuter (bär fram borstar och utrustning, sopar stallgången eller delar ut hö t.ex.) och lägger sedan resten av fodret ovanpå den halvsvällda betforen.

På så sätt slipper man få allt foder blött, och att mineralerna sjunker till botten och fastnar i hinken.:idea:

okej. saken är den att jag vill få min häst att dricka mera (drack dåligt en tid & blev sjuk) så därför blandar jag allt med vattnet. Är det bättre då att göra "betforsoppa" (eller kanske inte direkt soppa men ni fattar säkert) & ge de andra torrt?

Havre och Korn kan bu blötlägga med betforen.
Speciellt om det är hel havre och korn då det blir lättare för magen att bryta ner det.

Jag blöter allt mitt kraftfoder. Detta p g a damm i kornkross och havre. När jag inte gör det hostar min unge kille efter bara ett par dagar. Däremot blandar jag aldrig allt samtidigt. Sätter betforen först och det sista jag gör när jag fodrar så blandar jag i havre och kornkross.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 066
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 962
Senast: Bee
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 532
Senast: Irival
·
Relationer Det var bekvämt det här med anonym användare, så jag fortsätter här en stund. Jag älskar mina vänner, vi är lika på vissa plan och...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
9 360
Senast: Anonym_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hur ska jag rida het häst