Vad är bäst..

Om du har en unghäst skulle jag rekommendera en remontgrimma. Men annars väljer man ju själv vad man tycker är snyggast på sin hästs huvud. Men tänk på att kolla tänderna så att hästen inte får ont av nosgrimman. Jag har en achengrimma till min häst, men vilket som är bäst avgör man från häst till häst.

Har jättesvårt för Aachengrimman! Varför behöva dubbla nosgrimmor på våra moderna hästar? Hur var det förr?? :confused: Jag tycker att du ska välja antingen remontgrimman eller engelsk nosgrimma.

Tack för mig

har det med utseenende å göra om hästen ska bära nosgrimma eller inte :confused: :confused:

har det med utseenende å göra om hästen ska bära nosgrimma eller inte :confused: :confused:

Starkt argument... :smirk:

Nej, men allvarligt talat, jag använder också nosgrimma, men bara när jag tävlar dressyr, men då p g a att man inte får tävla utan. Hade man fått det hade jag gladeligen tävlat utan. :)

D är vanligast också, sen går hon bra mkt bättre med nosgrimma än utan. Men d var så långt å skriva ;)

Att ha en viss utrustning för att det är snyggt är vanligt enligt mig. Hur många av hopphästarna behöver pullarträns tror du? :smirk:

Håller med flera andra här, varför ha nosgrimma? Förstår om det är en prydnad eller när du ska tävla (vilket jag iallafall tycker jag är okej eftersom det är då jag använder min nosgrimma :D), Men om du är ute efter någon effekt av din nosgrimma så tycker jag att du är helt fel ute.
En häst som är nöjd med ridningen och utrustningen gapar inte. Nosgrimman har som värkan att när hästen protesterar emot handen tex, för att den är för hård och gör ont, så ser nosgrimman till att häsen inte kan komma undan handen! :crazy:

vissa hästar har inte ont men är lata å smiter i från arbetet genom å göra massa krumelurer m munnen...

Om man får hästen att arbeta i huvudsak genom munnen (så att den kan komma undan arbete genom "krumelurer" med munnen) bör man nog ta timeout och fråga sig vad man egentligen sysslar med.

En häst som gapar, lägger tungan över bettet eller på annat sätt visar obehag behöver en utredning VAD som gör att bettet är obehagligt. Är det fel modell (tvådelat som går upp i gommen?), ryttarens hand (för hård?), skador (på gom, laner eller tänder?) eller ont i annan del av kroppen (bakhälta som visar sig när man kräver böjning).

Om hästen tycker arbetat är obehagligt och tråkigt är det min förbaskade skyldighet som ryttare att se till att det blir roligt!

Remont!

Bäst för tänder och kinder, och så går det inte att spänna den för hårt utan att märka av att hästen får andningsbesvär...

Jag tycker ändå att det estetiska är ett ganska hållbart argument...

Smaken är som baken, delad.

Jag tycker att en engelsk nosgrimma är snyggt, samtidigt som jag inte gillar käkrem(och därför inte har ngn), jag tycker också att schabrak är snyggare än vojlock och att det kan vara snyggt att linda ibland :)
Jag behöver det inte men jag tycker att det är snyggt!

(Jag har saker till mig själv också som är totalt onödiga egentligen men som jag ändå använder för att de är snygga! :D )

dressyrtönt och modeslav eller bara snyggt? välj själv ;) :p

Liknande trådar

Utrustning Har insett att jag behöver en ny håltång, den gamla gör knappt hål längre😏Men vilken är den bästa egentligen? Vore tacksamt med lite...
Svar
12
· Visningar
396
Senast: ptr
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
717
Senast: fio
·
Utrustning Hej Behöver lite tips. Har en kvalitetssadel "Butet" som är något smal vid manken och vid sadelprovning sa sadelprovaren att jag...
Svar
16
· Visningar
666
Senast: Smultron
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka