Vad är bäst att komplettera betet med?

skuggi

Trådstartare
Man har ju ingen analys på beteshagen precis, hur räknar jag nu foderstat och vad är det bäst/säkrast att komplettera med?

Har en 4-årig valack korsning IC/halvblod/varmblod som är tunn fortfarande efter att jag inte fattat hur mycket han behövde över vintern.
Sedan februari har han fått 0,75 kg Krafft Protein Pluss samt ett par liter Lucernhack om dagen, det har matchat höet bra. Men hur gör jag nu?
Han har börjat ta sig fint, vi tränar för att bygga muskler nu. Nu går han snart på bete hela dygnet, hur ska jag fodra vidare? Jag tänker att jag inte kan lita på att gräset innehåller allt han behöver nu när vi tränar ganska hårt, samtidigt är jag rädd att det ska vara för mycket att bara köra på med samma giva som under vintern.

Spontant känns ju Lucern "naturligare", så jag tänker att man kanske skulle ta bort kraftfodret. Men där är ju en massa mineraler och annat som han kanske behöver?

Hur tänker ni?

Sv: Vad är bäst att komplettera betet med?

Ger lite Hö eller Lucern Hack, då slappa man den hemsk Gräs Magen.
Jag kör med ett salt block och Hippo Selection Mineral Slick 10kg. (finns på Svensk Foder).
Kraftfoder efter behov.

Sommartid behöver man ge mer mineral än lusern innehåller . Likaså selen . Selen finns knappt i svenska marker vilket drabbar människa också . Selen i mineralierna man köper uppfyller inte behovet på enbart bete .

Jag har kört med SeloE hela vintern, hade tänkt fortsätta med den i sommar. Så selen har jag koll på iaf ;)

Vilka mineraler då? Kvarnby foder har något som heter Balans Mineral, den låter bra för magen iaf. Eller finns det några "betesmineraler"?

SeloE känns väl ganska onödigt, bete innehåller väl ett himla överskott av e-vitamin? Jag bytte mot selevitan nu över sommaren.

Mineraler undrar jag oxå. Skiter man helt plötsligt i kvoterna (antingen inte ge alls och man vet ju inte kvoter i gräset eller ge och ge vilka och VARFÖR?).

Jag tänkte dock analysera gräset i sommarhagen när jag läst på lite :-P

För övrigt innehåller väl växande gräs väldigt mycket protein? Undra vilken kvot typ? Så du kanske borde satsa på att ge mer energirikt tillskottsfoder?

Selevitan och typ krafft vit ... Om man inte har växande hästar .
Selevitan ovanpå det en gång per månad i dos ....

Connemara : du lär vara unik i världen om du ska analysera ditt bete . Jag kan därmed inte ge svar på dina frågor ....;)

Senast ändrad:

När räknas de inte som växande hästar längre? Min växer (hoppas jag verkligen inte!) mer på höjden, men nu ska han ju växa på sig en massa muskler. Det behöver man väl extra för?

Är det extra protein i "riktigt" gräs? Eller är det bara en massa socker(=energi)?

Om man ska gissa på kvoterna i gräset, kan man tänka sig att närproducerat hö kan ha liknande värden som våra beten? Höbonden bor bara någon mil bort, och jag tror hela dalen här bortöver är gammal sjö/flodbotten...

Tycker du ska lita på betet. Varför skulle betet vara dåligt ? Jag menar, hästen blev ju tunn för du inte visste hur mycket den krävde. Nu får den gå på bete, äta så mycket den vill, varför inte då vänta och se ? OM hästen tar sig och OM hästen håller sitt hull, då behöver du inte ge någonting alls..inte ens mineraler eller selen. Salt givetvis, men det känns som att alla bör veta det. Men faktum är ju att: en stor procent av de flesta hästägare tror att: så fort betet kommer, då får hästen mineralbrist om man inte stödfodrar med detta. SKULLE det råda så allvarligt brist av mineraler på betet, ja då skulle inte grästet växa speciellt bra.

Jag är sjukt nyfiken :-D

Dessutom fattar jag verkligen inte hur man bara kan skita i kvoterna hela sommaren? Min häst lever liksom på gräs då. Eller vad är magiskt med växande gräs att det är i hyfsad balans medan när det slås oftast behöver kompletteras med mineraler för att balansera?

Vilka kvoter? Mineral beror väl på bla grässorter och gödning, förutom jordmån.

Protein/energi är jag nyfiken på!

Tycker du ska lita på betet. Varför skulle betet vara dåligt ? Jag menar, hästen blev ju tunn för du inte visste hur mycket den krävde. Nu får den gå på bete, äta så mycket den vill, varför inte då vänta och se ? OM hästen tar sig och OM hästen håller sitt hull, då behöver du inte ge någonting alls..inte ens mineraler eller selen. Salt givetvis, men det känns som att alla bör veta det. Men faktum är ju att: en stor procent av de flesta hästägare tror att: så fort betet kommer, då får hästen mineralbrist om man inte stödfodrar med detta. SKULLE det råda så allvarligt brist av mineraler på betet, ja då skulle inte grästet växa speciellt bra.[/QU

Tycka det var bra skrivet :up:
Jag undra om dessa Näring Nurds är lika mån om sitt egen näring som dom är med sina hästar :confused:

Hade jag ätit lika ensidigt som hästarna (samma parti grovfoder m e m hela året) hade jag absolut varit intresserad av att se att jag fick i mig det jag behöver.

Nu äter vi inte på samma sätt som hästarna, utan mer varierat. Men jag är övertygad om att många människor är undernärda om man ser till vad maten faktiskt innehåller. Därmed inte sagt magra.

Tycker du ska lita på betet. Varför skulle betet vara dåligt ? Jag menar, hästen blev ju tunn för du inte visste hur mycket den krävde. Nu får den gå på bete, äta så mycket den vill, varför inte då vänta och se ? OM hästen tar sig och OM hästen håller sitt hull, då behöver du inte ge någonting alls..inte ens mineraler eller selen. Salt givetvis, men det känns som att alla bör veta det. Men faktum är ju att: en stor procent av de flesta hästägare tror att: så fort betet kommer, då får hästen mineralbrist om man inte stödfodrar med detta. SKULLE det råda så allvarligt brist av mineraler på betet, ja då skulle inte grästet växa speciellt bra.

Mja, fast det tog ju halva vintern innan det märktes att han fick för lite, då bara RASADE han. Och sedan har det tagit nästan 4 mån att komma tillbaka, så jag vill inte vänta och se hur det går med den här killen. Han ska tränas och bygga muskler i sommar, massor med muskler.

Ponnyn får bara selen i sommar, där oroar jag mig inte så mycket.
Fast faktum är att ponnyn nog behövt extra protein i vintras, pga knepiga värden i höet. Han har liksom lyckats bli fet, och tappa muskler.. Och så är det med alla i den hagen.

Gräset växer väl bra för sina egna behov så att säga, men innehållet i gräset skiljer sig ju väldigt mycket åt beroende på var det växer och vad som finns i jorden. Min häst har antagligen inte samma mineralbehov som ett grässtrå, så gräsets tillväxt är inget jag vill använda som mått på om min häst får rätt mat eller ej..

Hade jag ätit lika ensidigt som hästarna (samma parti grovfoder m e m hela året) hade jag absolut varit intresserad av att se att jag fick i mig det jag behöver.

Nu äter vi inte på samma sätt som hästarna, utan mer varierat. Men jag är övertygad om att många människor är undernärda om man ser till vad maten faktiskt innehåller. Därmed inte sagt magra.

+1 på det!

Skilnaden är att jag som människa själv kan känna om jag blir mer orkeslös, och då kan jag testa att äta annan mat för att se om jag mår bättre. Personligen kan jag märka stor skillnad i min kropp beroende på vad jag äter, men jag är ganska säker på att skillnaden inte syns på utsidan.

Jag skulle inte strunta i mineralerna framför allt inte salt och selen. Det är inte alltid hästen använder saltstenen tillräckligt för att få i sig det den behöver. Det finns i vissa foderstatsprogram generella värden på olika slags beten som går att använda men det kanske inte alltid stämmer i verkligheten då det bara är genomsnittsvärden.

Ska hästen arbetas och är fyra år och varit tunn skulle jag inte skippa mineralerna

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 318
Senast: Cattis_E
·
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 857
Senast: super
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 560
Senast: mackan
·
Foder & Strö Ska i vinter ha hösilage igen till mina hästar, men har bara 4st (1 mini shettis, en lättfödd liten islänning, 2st unghingstar...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 404

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka