Vad är bäst att ge?

Fibusen

Trådstartare
Min häst har fått diagnosn artros,återbesök 29/10 för att se om hon svarat på behandlingen (tuppkam/cortison)

OM det skulle visa sig att det går åt rätt håll så tänkte jag ge henne lite extra hjälp,för att må bra,frågan är vad?

Verkar som om det finns detta att välja på:

Djävulsklo

Nyponpulver

Glukosamin

Det enda jag hört talas om är glukosamin eftersom människor äter det...

Har ni erfarenhet av nått annat?

Sv: Vad är bäst att ge?

De bästa effekterna på artros och artrit som jag har märkt, ger nog nyponpulver samt ett flytande tillskott som heter Ortohyl.
Ortohylen fungerar som uppmjukande och nyponpulver har du säkert läst om redan.

Ortohyl låter mycket intressant. Har googlat men hittar absolut ingen information. Har det något annat namn också? Var köper du det? PMa gärna om du inte kan skriva det här.

Min gubbe (26 år:love:) med artroser, äter BioGlucomin eller Flexijoint (beror på vad som finns hemma) och Nyponskal.
Nyponskalen kommer ifrån Borgeby Kryddgård.

*kl*

Kan man ge detta på "eget bevåg"? Utan veterinärs rek? Finns det någon risk att ge tillskott av detta? ( alltså, om man håller sig till den dos man ska ge)

Verkar som om det finns detta att välja på:

Djävulsklo

Nyponpulver

Glukosamin

Djävulsklo-rot är antiinflammatoriskt och smärtstillande.
Glucosamin hindrar nedbrytning av ledbrosken (på människa, verkar oklart om det finns någon forskning på häst och vad denna i så fall visat)
Nypon innehåller antioxidanter, enligt någon tillverkare "GOPO, som är en galaktolipid som liknar cellmembranens fosfolipider". Vad det betyder på vanlig svenska vet jag inte.

Andra tillskott man ibland ger vid artros är
Chondroitin - tillverkas av hajbrosk
DMSO "löksoppa" - antiinflammatoriska egenskaper
Gurkmeja- antiinflammatoriskt, innehåller antioxidanter
MSM - ett svavelhaltigt ämne som behövs för cellbildningen

Om detta hjälper din häst eller inte beror på en massa saker så det låter jag vara osagt.

Är det någon som har provat nyponpulver och sett att det funkar (alltså BARA nyponpulver, inte tillsammans med djävulsklo eller liknande)? Jag vill inte ge smärtstillande preparat eftersom jag vill märka om hästen får ont när jag rider, men är nyfiken på något som kan förebygga ledproblem.

Hur mycket ger du av det varje dag?

1100 för en liter var ju som sagt lite dyrt,men om det funkar,så är det värt det!

Gav min gamle ponny glucosamin på äldre dar och såg tydlig skillnad i hans sätt att röra sig.
Gurkmeja ska ha samma effekt, kan vara lite svårt att lära dem äta, men det brukar gå efter lite invänjning. Eftersom jag började med glucosamin och sedan gick över till gurkmeja kan jag inte säga att jag såg ngn skillnad han fungerade bra på båda. (dock stelnade han till ngt utan)
Japp, lite virrigt, men förhoppningsvis till ngn hjälp.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 093
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 192
Senast: Nepenthe
·
Mat Som några av er nog redan har förstått har jag lite matfobi och har svårt för mat som KAN vara äcklig på något vis. Jag har ofta noga...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 157
Senast: Enya
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 551
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Malignt melanom?