Sv: Vad är bädd?
Hej! Jag använder mig av växelströbädd dvs mockar ut både kiss och bajs och fyller på nytt varje dag och är nöjd med det. Fördelar: Det luktar inge amoniak eller kiss nästan inte häst ensengång fast det bor 5 st pållar där,Ser trevligt ut med nytt ljust spån, känns bra att släppa in hästarna i rena torra boxar på kvällarna och man slipper slitet att mocka ut en massa packad dynda på samma gång. Nackdelar : Det är dyrt går åt jätte mycket spån varje dag, tar lång tid innan man är klar i stallet på mornarna och inte så kul att köra ut flera skottkärror i snö på vintern. Fördelar med Djupströbädd: Enklare, tidssparande, billigare, hästarna får ett mjukt underlag att stå/ligga på i boxen. Nackdelar: Det blir tungt arbete när bäddarna ska mockas ur, luktar starkt när man börjar röra i dom,Kan lukta amoniak undertiden om dom inte gjorts rätt. Jag har haft djupströbäddar till tjurar och till våra får. Tjurarnas bäddar var ett elände att mocka ur tungt som bara den och det luktade apa när man rörde i bädden sen får dom inge slitage på klövarna när klövarna står mjukt ,fuktigt, varmt hela tiden. Fåren har alltid djupströbädd på vintern då dom bor oisolerat och får värme från bädden den bädden får man inte mocka ut eller börja röra ialls förens fåren gått på bete för det bildas giftiga gaser vet inte om just det gäller för hästar. Båda metoderna funkar det är bara att välja sin egen. Ha det bra!