Vad är bädd?

M

mirrevirre

Många som har häst pratar om att de inte mockar på vintern utan har en bädd.
vad innebär det och hur sköts det :confused:

Sv: Vad är bädd?

Det är olika. Jag har jobbat på två olka ställen. På det ena tog man inte ut ngt alls utan vände ned bajs i botten av bädden och strödde på ny halm överst när det behövdes. Sen mockades allt ut en gång mitt på innesäsongen och sen när hästarna gick ut på bete på våren.
På det andra stället tog man ut bajset men lät det blöta vara kvar. La alltid in nytt strö.
Jag föredrar som på andra stället! Blir inte blött då. Men det beror på hästarna och ströet också!

Man har alltid någon typ av bädd.

Växelströbädd - när man mockar ut all kiss och bajs varje dag och fyller på med strö.

Djupströbädd - när man inte tar ut något alternativt bara skiten och låter bädden bygga upp sig. Kräver lite jobb i början och det finns många sätt att göra det på -både rätt och fel. Men en korrekt uppbyggd bädd fungerar som en gödselstack inuti, man gräver inte i den, toppen som hästen står på ska alltid vara luktfri, torr och fast. Det är arbetsbesparande och ekonomiskt då det inte går åt så mycket strö om man gjort rätt.

Det enda stället där dom inte mockat alls som jag varit på är i ett större avelsstall där unghästlösdriften inte mockades, utan enbart fylldes på med mycket nytt halm med jämna mellanrum. På sommaren tömdes allt detta och sedan börjar det om från början.

Den bädd jag har haft är att jag enbart mockar bort bajset, för att få en mjuk och stabil grund. Detta självklart i samband med att man inte snålar med nytt fräscht strö.

Hej! Jag använder mig av växelströbädd dvs mockar ut både kiss och bajs och fyller på nytt varje dag och är nöjd med det. Fördelar: Det luktar inge amoniak eller kiss nästan inte häst ensengång fast det bor 5 st pållar där,Ser trevligt ut med nytt ljust spån, känns bra att släppa in hästarna i rena torra boxar på kvällarna och man slipper slitet att mocka ut en massa packad dynda på samma gång. Nackdelar : Det är dyrt går åt jätte mycket spån varje dag, tar lång tid innan man är klar i stallet på mornarna och inte så kul att köra ut flera skottkärror i snö på vintern. Fördelar med Djupströbädd: Enklare, tidssparande, billigare, hästarna får ett mjukt underlag att stå/ligga på i boxen. Nackdelar: Det blir tungt arbete när bäddarna ska mockas ur, luktar starkt när man börjar röra i dom,Kan lukta amoniak undertiden om dom inte gjorts rätt. Jag har haft djupströbäddar till tjurar och till våra får. Tjurarnas bäddar var ett elände att mocka ur tungt som bara den och det luktade apa när man rörde i bädden sen får dom inge slitage på klövarna när klövarna står mjukt ,fuktigt, varmt hela tiden. Fåren har alltid djupströbädd på vintern då dom bor oisolerat och får värme från bädden den bädden får man inte mocka ut eller börja röra ialls förens fåren gått på bete för det bildas giftiga gaser vet inte om just det gäller för hästar. Båda metoderna funkar det är bara att välja sin egen. Ha det bra!

har en fråga ang. "vanlig" bädd, där man endast tar ut bajs :

har för mig att förr om åren använde man kalk i botten, just av amoniak -stanken, eller är det något jag bara fått för mig?
eller hur gör man nu?

Hej ang "vanlig" bädd så är det djupströbädd om man spar halm, spån, kiss,bajs i botten och "bara" fyller på nytt. Ang kalk har jag inte en aning men kan säkert stämma vet att man kan använda det på tex utedass för att ta bort dålig lukt med så det kan ju vara riktigt.

jag har använt mig av både kalk och även stallosan när jag hade bädd i box. funkar även bra i "vanlig" box utan bädd om det börjar lukta, vi har en häst i stallet som vi får kalka imellan åt då han är en riktig gris.

det betyder att man ex. tar ut bajs men låter allt blöt ligga kvar och tar ut det efter en längre period. Passar mig bäst när hästen står på torv. Det luktar ingenting så!

I stallet där jag är har vi bädd.
Där mockar vi bara ut bajset och lägger på nytt halm. På så sätt blir det som en bädd under.

/ neres

Liknande trådar

Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
760
Senast: tanten
·
Hästhantering https://www.hippson.se/artikelarkivet/hoppning/albert-voorn-om-jag-inte-delar.htm?fbclid=IwAR0FTs4GkpUioptxwC32EKPYo-_CLV-fSAAI9wyk5opckE...
Svar
11
· Visningar
2 081
Senast: Badger
·
IT & mobiler Bonusdottern har pratat massor om att bädda och göra mysigt i studsmattan nån fin sommarkväll. Jag tänkte överraska henne med filmmys i...
Svar
0
· Visningar
260
Träning Hej alla! Har letat men verkar inte hitta någon tråd för oss som hoppar med islänningar! Tänker att detta kan bli en tråd för oss att...
2
Svar
20
· Visningar
1 917
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar