Vad är acceptabelt?

"vad som är acceptabelt vad gäller hagens skick?"

Att staketet är helt, att strömmen fungerar.
Att underlaget är lerigt är något man kan påpeka men eftersom det är en stor investering för stallägaren så får man som inackorderad bestämma sig för vad man själv anser acceptabelt. Är man inte nöjd med hagarna så får man nog ta sitt pick och pack och flytta till ett ställe med bättre hagar´, om man inte kan komma överens om åtgärder. Jag har insett att vi som bor norröver har stora hagfördelar då vi har en mycket kort lerperiod.
Jag har också för vana att besiktiga hagar innan jag bestämmer mig för att flytta till ett stall. Ju större hagar och ju mer omväxlande de är terrängmässigt desto större chans till "torra" fläckar.

"vad kan jag kräva att stallvärden ska göra åt min hästs hage?"
Du kan nog inte kräva så mycket men du kan be, samt komma med förslag. Du kanske är villig att betala en dränering mot nedsättning i stallhyran under en tid framöver?
Finns det möjlighet att slå upp någon till hage så att ni kan växla hagar under den värsta lerperioden?
Kanske jag läser in för mycket i din fråga men det verkar som du är alltför snar att ta det hela till en juridisk nivå istället för att kommunicera med stallägaren och där framföra dina önskemål.

Undrar själv vad man skall göra åt dessa leriga hagar??

Vår pålle går med sin "bästa kompis" i en ganska stor hagen som vi igentligen är nöjda med förutom på denna årstiden......lera upp till knäna på vissa ställen.

Har tänkt på olika lösningar, men undrar om man hämtar en massa sand (bor nära stranden) i hästsläpet??? Blandas det då bara ut med leran eller kommer det att funka lite grand??? :confused: :confused:

Har dessutom problem var vi skall lägga ut middagsensilaget nu när marken är så gäggig. Finns det ngn som har tips på hur man kan fixa ngn anordning där hönäten kan hängas??
Har elstaket runt hela hagen.

i stallet där jag står nu har de badkar som hösilagen läggs i. hemskt smidigt - inget geggigt foder och mycket mindre 'fult' höspill som blåser omkring.

29 § I anlagda rastgårdar samt vid av djur hårt belastade ytor i det fria skall marken vara hårdgjord, dränerad eller naturligt ha motsvarande funktion.

MEN hästar "bör" bara vistas utomhus (och det kan de ju dessutom göra med ryttare), så jag tror inte du kommer längre än att din häst får stå kvar inne!

Jag tycker i alla fall det ska bli intressant att se vad som händer när det krävs tillstånd att ta emot uppstallningar. Rimligtvis borde man kräva dränerade hagar?

Vissa stallägare är värre än sina inackorderingar oxå så det är inte bara stallägarna som har det jobbigt.

Jag har varit både och, för mig är det självklart att hästarna får foder tidigt på morgonen och komma ut, få sin lunch i TID och inte kl 14 när dom skall ha kl 12. Att hästarna får fräscht fint hö , Att hagarna är hela och strömmen fungerar, att harva i ridbanan/ridhuset minst ett par gånger i veckan.

Detta är tyvärr inget självklart för vissa stallägare , inte minst där jag stod senast. Där fick hästarna mögligt hö, nu får dom andraskörden av hö som är taget i slutet av oktober med en ts halt på ca 45 mot tidigare 80, dessutom skall dom ha 3kr kg för det oxå och man får inte ha något eget hö för då delar dom inte ut det på morgonen och kvällen :eek:.

Lyckligtvis står jag inte där längre och dom lär ju få det svårt med 5 uthyrda boxar av 21st :devil:

Tror inte att det är tillåtet att ta sand utan kommunens godkännande. De kör ju själva ut sanden till stranden för att folk ska sola på den.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 202
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 802
Senast: Hoppsin
·
Hästvård Hej! Behöver dels skriva av mig, men kanske någon som är eller har varit i en liknande situation som mig. Hästen i fråga är ett...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 224
Senast: fruxolisa
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 148
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar