"vad som är acceptabelt vad gäller hagens skick?"
Att staketet är helt, att strömmen fungerar.
Att underlaget är lerigt är något man kan påpeka men eftersom det är en stor investering för stallägaren så får man som inackorderad bestämma sig för vad man själv anser acceptabelt. Är man inte nöjd med hagarna så får man nog ta sitt pick och pack och flytta till ett ställe med bättre hagar´, om man inte kan komma överens om åtgärder. Jag har insett att vi som bor norröver har stora hagfördelar då vi har en mycket kort lerperiod.
Jag har också för vana att besiktiga hagar innan jag bestämmer mig för att flytta till ett stall. Ju större hagar och ju mer omväxlande de är terrängmässigt desto större chans till "torra" fläckar.
"vad kan jag kräva att stallvärden ska göra åt min hästs hage?"
Du kan nog inte kräva så mycket men du kan be, samt komma med förslag. Du kanske är villig att betala en dränering mot nedsättning i stallhyran under en tid framöver?
Finns det möjlighet att slå upp någon till hage så att ni kan växla hagar under den värsta lerperioden?
Kanske jag läser in för mycket i din fråga men det verkar som du är alltför snar att ta det hela till en juridisk nivå istället för att kommunicera med stallägaren och där framföra dina önskemål.