Vad använder ni för torra hovar?

Prova med BIOSA IPONA det bästa som finns.... spruta hovarna och gör ett bad som hästen trampar i,, ... spruta även i boxen...

Prova med BIOSA IPONA det bästa som finns.... spruta hovarna och gör ett bad som hästen trampar i,, ... spruta även i boxen...

Vad är det för kvacksalveri försäljning? det finns inget som påverkar så mkt i själva matsmältningen i tarmen på hästen att det skulle göra mirakel för lite torra hovar sommartid.

Vad är det för kvacksalveri försäljning? det finns inget som påverkar så mkt i själva matsmältningen i tarmen på hästen att det skulle göra mirakel för lite torra hovar sommartid.

Men ett preparat som kan läka ut fång på en vecka måste ju vara något i särklass....! :angel:

Den blötaste årstiden är sommar, de torraste hovarna är på sommaren. Snö är inte blött, man kan gå i strumpor i snö men inte i vatten. Det är ett stort missförstånd att hovar skulle bli fuktiga av vatten. Hästar som lever i torra miljöer, araber i i ökenlandskap och vilda mustanger i USA har hårda och starka hovar. Vatten har samma egenskaper på hästhovar som det har på våra händer och hår, det blöter ner och sedan torkar det ut. Om man vill ha porösa hovar så kan man sätta dom i vatten. Vill man fukta hästens hovar, olja dem.

Den blötaste årstiden är sommar, de torraste hovarna är på sommaren. Snö är inte blött, man kan gå i strumpor i snö men inte i vatten. Det är ett stort missförstånd att hovar skulle bli fuktiga av vatten. Hästar som lever i torra miljöer, araber i i ökenlandskap och vilda mustanger i USA har hårda och starka hovar. Vatten har samma egenskaper på hästhovar som det har på våra händer och hår, det blöter ner och sedan torkar det ut. Om man vill ha porösa hovar så kan man sätta dom i vatten. Vill man fukta hästens hovar, olja dem.

Det är få som säger att man ska använda vatten för att fukta hovar. Däremot skrivs det om hur man sommartid behåller fukt i torra hovar, och det är inte via vatten......

Det är få som säger att man ska använda vatten för att fukta hovar. Däremot skrivs det om hur man sommartid behåller fukt i torra hovar, och det är inte via vatten......
Jag tycker det är rätt många här i tråden som förordar vatten, antingen hovar direkt i hink eller mha tofflor. Vatten gör sig bäst invärtes enligt min uppfattning. :D

Alltså, jag tänker såhär. Fysikaliska lagar vill utjämna koncentrationer. Är hagen snustorr så innehåller hoven mer vatten - den torkar ut. Alltså lyssnar jag på min hovslagare som säger vatten. Testar denna skoperioden bara vatten, 30 min helst alla dagar det inte regnar/är blött i gräset.

Min häst är iaf blöt om hovarna när han går i snö :) Borr i Skåne så det är inte snustorr pudersnö och -20 grader direkt, då smälter snön iaf tillräckligt för att hålla hovarna fuktiga i hagen.

Men jag tyckte också kommentaren om att hoven suger upp vatten undertill och förlorar det ut genom hovvägen (mao olja på väggen hjälper) lät rimlig. Och jag har tidigare alltid använt fodertran på kronrand och utsida hov.

Vattenboots lät smidigt att ha över natten för att slippa ha hästen i hinkar :)

Min häst har helt klart bäst hovar i snö, då är de alltid fuktiga men rena och lera/skit fastnar inte i strålfårorna. Näst bäst är vår och höst om man håller rent (blir lätt lite, lite röta i mittstrålfåran). Sommartid katastrof, spricker satan.

Jag har märkt stor förbättring på mina hästars hovar när jag började olja in dem flera gånger i veckan, oljan gör hovarna lite tåligare så när det väl blir torrt så spricker de inte och blir sköra och på så vis släpper in massa vatten när det väl blir blött för då blir dem alldeles för mjuka och spröda. Men beror kanske på om man har hästar som är känsliga för fukt eller torka, mina klarar torka bra utan att spricka men har alltid fått problem när det blivit för blött framåt augusti :)

att vatten torkar ut stämmer åtminstone på min hud, blir snustorr efter att jag duchat t ex.

men extra fukt under hovarna och fett på utsidan av hoven är det som hjälpt bäst under sommar halvåret.
blöter hovarna, tar på hovlera och fettar utsidan.
vatten en lång tid tror jag inte på, att smörja in sulan med en fuktighetskräm är nog bättre och mer effektivt. fick ett tips ombatt smörja sulan med helosan och låta det sugas in, tydligen så gjorde det undervärk med den hästen. jag har inte testat det själv men det låter åtminstone lite vettigt.

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 656
Senast: super
·
Hästvård Min häst får extremt torra hovar sommartid. Det blir sprickor och ser inte alls kul ut. Vad kan jag göra? Läst många olika tips om att...
2
Svar
22
· Visningar
3 563
Senast: Cattis_E
·
D
Hästvård Har sökt på forumet men hittar inte det svar jag vill ha. Min häst har alldeles för torra hovar, går i en hage med torrt och lite...
Svar
2
· Visningar
716
Senast: Colombia_Girl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka