Vad använder ni för torra hovar?

Har inte heller lyckats med hovarna i vattenhink, undrar hur i hela friden man får hästen att stå still?
Med förra medisen var det alltid spola efter ridning/gå ner till sjön och plaska, och sen direkt på med rapsolja. Inte på vintern dock, för kallt för det, då var det bara rapsolja som gällde. Ibland lyxade jag till det med olivolja :D Det funkade bra.

Min står nu 30 min minst varannan dag. Han har dock lärt sig stå still innan så det var bara att visa honom att han nu skulle stå i hink. Man får hälla i vattnet försiktigt med honom och sedan fick man lära honom att han inte fick stå och vila på ena benet (då måste man isf ha mer vatten). Har honom på stallgången eftersom det finns djur ute som irriterar så vill helst inte ha mer än en bit över kronranden, det blir drygt 5 l i mina hinkar. :-)

Jag använder vattenboots, det vill säga boots i yllefilt eller liknande material som man blöter och sen lämnar på hovarna under natten.

Min står nu 30 min minst varannan dag. Han har dock lärt sig stå still innan så det var bara att visa honom att han nu skulle stå i hink. Man får hälla i vattnet försiktigt med honom och sedan fick man lära honom att han inte fick stå och vila på ena benet (då måste man isf ha mer vatten). Har honom på stallgången eftersom det finns djur ute som irriterar så vill helst inte ha mer än en bit över kronranden, det blir drygt 5 l i mina hinkar. :-)

Det gör jag också i land och sen filtboots efter för extra fukt. Bra att lära dem stå i hink :)

allmänt: det finns inget som gör hovarna bättre av att de står i vatten långa stunder i sig. det räcker att spola vatten på hovarna så att de får fukt som grund en stund, och sen vegetabilisk olja som bibehåller vattnet och fukten i hoven samtidigt som de inte torkar ur.
vatten på hovarna får hästarna i övrigt varje dygn om de endera går ute dygnet runt då det blir dagg i gräset, eller om de släpps ut tidig morgon osv.
Poängen är att behålla den fukten långvarigt i hoven och då funkar ovan väldigt bra.

Jag penslar på torsklevertran på hovarna och det funkar jätte bra!
Dock får man passa sig lite för att ha på hovfett på hovarna om de är torra. Det kapslar in hovarna och stänger ute fukt. Man ska pensla på sådant efter att hovarna fuktats ordentligt.

har förresten fått tips om att ta på helosan salva på sulan, tydligen så var det väldigt bra på torra hovar. var tydligen bara att smörja, sen vänta en kvart och se om den absorberats.

Jag penslar på torsklevertran på hovarna och det funkar jätte bra!
Dock får man passa sig lite för att ha på hovfett på hovarna om de är torra. Det kapslar in hovarna och stänger ute fukt. Man ska pensla på sådant efter att hovarna fuktats ordentligt.
Det är inga problem med att pensla torra hovar med vegetabiliska oljor, det är genom sulan hoven tar upp den mesta fukten som sedan dunstar genom hovväggen. En oljehinna på väggen saktar ner avdunstningen. Av samma anledning bör man ta bort lera på väggen medan lera i hoven hjälper till att hålla kvar fukten då den inte torkar ut på samma sätt.

Tänkte precis skriva en tråd om torra sommarhovar och messade nyss min hovslagare (kommer ju bara ihåg hälften av frågorna när hon är här!) :-D

Hur länge bör hästen stå med hovarna i blöt för att det ska "hjälpa"? Ska det vara vatten över hela kronranden? Ska man smörja så fort hoven "runnit av" lite?

Jag har tidigare bara smort med torsklevertran, kronranden runt om och utsidan. Är dock alldeles för dålig på det vintertid för jag har inte velat smörja blöta hovar. Inte insett förrän nu att det kanske är bra.

Nu har jag skaffat 4 mjuka höga hinkar och pålle står snällt med fossingarna i vatten medan jag fixar annat i stallet. Jag spolar aldrig. Igår stod han i 20 min, blev borstad o fixad o sen på med tran. Ska man göra så alla torra dagar?

Han var naturligt spröda och tunna hovväggar och tappar skorna lätt. Ätit biotin i mängder i många år och extra zink o koppar för att balansera mikromineralerna i ett år nu men ingen skillnad.
Extra biotin hjälper bara om det finns en brist, annars slänger du pengarna i sjön.

Extra biotin hjälper bara om det finns en brist, annars slänger du pengarna i sjön.

Det vet jag :-) Dock vill jag gärna testa en längre period (minst ett år vad gäller hovar) för att så säkert som möjligt veta om ev förändring beror på i detta fallet biotin eller annat.

Nu ingår biotin i mineralerna i sådan mängd att det blir överskott annars hade jag dragit ner till grundgiva eller slutat helt.

@Connemara : biotin (vitamin b8) är mycket ovanligt som brist hos häst, och enklast om man misstänker ngt sånt är ett litet simpelt blodprov. Eftersom du dessutom microanlyserar dina mineraler torde risken vara nästintill obefintlig att det är det som är problemet med din hästs hovar, verkar mest som att den trampar av sig skor allmänt, jag hade sett över hur den skos framför allt i första hand, har du en bra hovslagare som kan motivera hur den skos som nr ett, och nr 2: hur mycket röjer hästen i hagen samt är balanserad i sig själv, och 3: har du boots på den i hagen? Det minskar typ avtramprisken med 50 procent, om det handlar om att de röjer i hagen och kanske trampar av sig i kombo med det och att de är lite obalanserade dvs slår på sig själva osv.

@Mia_R Jaha! Jag har alltid hört att man inte ska ha på fett osv på hovarna om de är torra, alltså speciellt under sommaren när det inte regnat så mycket. Då lärde jag mig något nytt :up:

Vintertid går ju hästen antingen i lera eller snö = blött. Är det fruset och torrt blir ju hovarna torra precis som på sommaren när det är torrt i backen. Våra händer påverkas ju självklart mer av luftfuktigheten än vad hovarna gör av underlaget, mitt inlägg var lite nedkortat!

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 656
Senast: super
·
Hästvård Min häst får extremt torra hovar sommartid. Det blir sprickor och ser inte alls kul ut. Vad kan jag göra? Läst många olika tips om att...
2
Svar
22
· Visningar
3 563
Senast: Cattis_E
·
D
Hästvård Har sökt på forumet men hittar inte det svar jag vill ha. Min häst har alldeles för torra hovar, går i en hage med torrt och lite...
Svar
2
· Visningar
716
Senast: Colombia_Girl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka