Vad använder ni för sadlar?

Sv: Vad använder ni för sadlar?

Bomfria har många fördelar, men också nackdelar. En stod ju skriven lite längre upp i tråden, de är verkligen fula:eek: . Några problem att sitta ner märkte jag aldrig och inte tyckte jag att jag kom närmare hästen heller, den jättetjocka paden man var tvungen att ha för att hålla den från ryggraden kändes i början som ett helt höghus, men efter en stund hade den plattat till sig, då hängde sadelgjorden och glappade så man fick spänna X antal hål till. Det borde t.ex gå att bygga in stöd som i en vanlig sadel i en sådan sadel, men icke sa nicke, det hade ingen tänkt på. En nackdel är också att man inte ska hoppa i den. Jag rider ju AR så då ska man väl inte hoppa:confused: , men jag och hästen vill skutta över våra små hinder i skogen :love: när vi är ute, inte skritta runt dem.
Så den bomlösa hängde med under första året sedan var det tack och adjö.
Nu har vi en Ultra Flex Relvas som också känns som man kommer högt över hästen (men jag har ju tränat på Freeformen:) ) fast skillnaden mellan den och den bomlösa är att här sitter jag inte lika brett.
Ute i skogen har jag en Albion kontroll hopp :love: :love: en helt underbar sadel att skutta över stock och sten med samt klättra i de allra brantaste backarna. I Albionsadeln tycker jag att jag kommer väldigt nära hästen, detta är nog den sadeln jag själv tycker mest om att rida i:o .

Bomlös St Espaniola
Hittade ingen bomsadel som passade hästen när jag fick hem han. Provade dussintals olika märken & varianter & sadelutprovare som slet sitt hår. Blev enklast med bomlöst som lösning tills jag hittat en passande sadel.
Och skulle jag ändå köra bomlöst & jag rider klassiskt så blev det en Espaniola. :d

Nu har han byggt upp massvis med muskler i manke & rygg så han kan ha en Griffin allround vid med pad. Tog ca ett år. :crazy: Överlycklig att han passade en så pass billig sadel. Nu kan vi träna hoppning lite seriöst utan att skada hans rygg med en bomlös.

Får se om jag inte kommer att skaffa en måttbeställd skolsadel med bom när ekonomin tillåter, tror inte han kommer muskla sig mycket mer i manken. Samt han är 19 & i sitt livs esse, tror han kommer gå fullt tills han är minst 26 år gammal.

Men har inte riktigt bestämt mig ännu, riktig skolsadel till gamlingen, eller en yngre förmåga att köra paralellt tills hans pension. :crazy:

Vi använder en KenTaur Medea. Väldigt skön och jag får bra sits!

*KL*

Jag har en ST Espaniola...

Många turer fram och tillbaka. Jag köpte en när de precis kom ut på marknaden och då var sadeln 52 cm lång och bossorna 50 cm. Den placerade mig i bakvikt så jag oftast satt med ordentlig framåttippat bäcken (fanns två lägen jag kunde sitta i), försökte fixa en pad för att få upp dne i bakkant, funkade hjälpligt. Jag behöll den dock ett tag, även om den låg på manken och tryckte lite bak...

Sålde den efter inte alltför många ridturer.

Beställde en custom-made, där jag beställde sadel som var 46 cm och bossor som var 42 cm, som var dubbelt så höga bak som fram (för att inte hamna i bakvikt).

Sadeln anlände ett antal månader senare än vad som var sagt. Jag var superglad och det funkade bra vid ridning. Jag tänkte inte så långt att jag skulle ha mätt bossorna, men det fick jag ju ångra.. Under några månader red jag inte i sadeln så jättemycket av olika anledningar och det var först när jag började rida i den mer och fick problem som jag kollade upp sadeln mer nogrannt och då upptäckte att bossorna var 46 cm långa! :eek:

De bossor jag beställt låg dock fortf kvar på ÅF lager, så de fick jag ganska snart efter jag påpekat felet.

Nu har jag tillräckligt korta bossor så att de inte ligger på manken eller trycker bak. Problemet blev ju då att eftersom bossorna är uppbyggda i bakkant satte sadeln mig helt plötsligt i framvikt! Så nu blir det att beställa lika korta bossor, men sådana som är lika höga bak som fram.

Vi hoppas att sadel-soppan blir bra till slut...

Jag använder en allroundsadel, märke "Hercross". Den är stoppad med gel i sätet och är underbart skön att rida i. Jag sitter perfekt i den, och blir varken fram eller baksutten.

När det gäller skolsadlar, vad föredrar du,

bomfri, läderbom, flexibom? Motivera gärna!

Finns det flera modeller av bomfri? Den enda jag har hört är ST Espaniola.

Ex på ngt speciell sadel - fördelar, nackdelar med den?

Puttar lite.. :o :angel:

Min häst har passat på att muskla sig ur sin Branderupsadel med bomvidd 3, så nu rider jag barbacka tills jag har råd med en läderbommad Epona.
Ska ev låna en bomlös syntetsadel eller en barbackapad så småningom, men det kan nog ge en hel del att rida barbacka ett tag. Lyckligtvis är han väldigt behaglig att sitta på med rund och mjuk rygg och lagom stora rörelser.

Jag har inhandlat en Amazonas Elisabeth med läderbom. Hästen trivdes i den från första början men jag får erkänna att frustrationen var på en hög nivå efter de första ridpassen, då jag inte alls kom överrens med sadeln. Det är lite speciellt att rida med läderbom, och jag fick ställa om nervsystemet lite. Därtill kräver dessa sadlar lite "inridning", enligt utsago. Nu börjar jag känna mej hemma i den, efter någon månads ridning i den.

Den är i storlek två i sits och bom. Provade även en 3:a (bom) men den såg snarare smalare ut :confused:
Den är kort i anläggningsyta också, kortare än "standard" (dock ej mätt).

På vilket vis tyckte du det var annorlunda att rida i sadeln med läderbom? Jag är i sadelköpartagen, men vet än inte vilken modell jag ska ha eller om jag ska välja ultra flex bom eller läderbom. Kan du berätta lite om skillnaderna för dig som ryttare?

Jag är fortfarande lite tudelad. Läderbommen är väldigt böjlig och visst är det positivt att den förmedlar mycket både från hästens rygg & min rumpa - men den förstärker en del grejer på ett negativt sätt också, tycker jag. Bland annat uppfattar jag det supersvårt att verkligen sitta rakt över hästen, det är svårt att hitta något att "förhålla" sej utifrån. Svårt att beskriva!

Den kräver absolut mycket mer sitsprecision i alla fall, den kräver att man tar ansvar över sitt bäcken & sin kropp på en annan nivå än flexbom. Just den biten har jag inte så mycket bekymmer med, men känslan av att det är svårt att hitta rakriktningen för mej själv ger lite frustration. (andra sadlar, till exempel min BB med flexbom, formar sej inte lika mycket efter häst & ryttares snedhet, så att säga)

Ok, kan vara bra att veta. Är på gång att beställa en sadel med läderbom. Tror jag har bestämt mig.
En fråga till bara: Tycker du det är skillnad att rida i sadel med vanlig bom och en med flexibom också?

är själv inne på sadelköp..till min 2,5åring.
jag är inne på en portrero...ngn som har använt sig av sådan?

Flexibomen gillar jag jättemycket. Stabilitet men samtidigt barbackakänsla. Överlägset vanliga bomsadlar, tycker jag. Har väldigt svårt att rida i vanliga bomsadlar idag, då jag upplever dem som på tok för osmidiga. (på den typ av häst jag haft senaste åren funkar det inte heller på grund av att de är för fladdriga - sadlarna "skadar" dem om de inte är någotsånär flexibla) Men det kan vara för att jag "vant" mej vid det.

Jag frågade därför att jag själv inte upplever någon skillnad på att sitta i sadel med vanlig bom eller en flexibom. Jag känner däremot att hästen trivs bättre med flexibommen, men jag själv sitter som vanligt. Jag funderar på att beställa nya sadeln med läderbom, men eftersom jag aldrig provat en sån är jag osäker på om jag inte gillar det. Jag trodde inte det var så stor skillnad. Nu får jag fundera lite till.

Men du har nog rätt egentligen, att man sitter som vanligt. Men känslan från hästen blir annorlunda eftersom hästen kan röra sej bättre och mer obehindrat, och därav är känslan som ryttare betydligt bättre än med vanlig bom. Förstår du hur jag menar?

Jag rekommenderar att prova läderbommen först, under vägledning av någon som förstår sej på ridning med läderbom!
Jag är nog lite onödigt kinkig också, och har ju min speciella "känsla" för sadlar, så det är bättre att gå till dej själv och prova än att lyssna på mej tror jag :D

Det är intressant att höra hur du upplever det.
Min känska är faktiskt densamma med flexibom och vanlig bom. Däremot är känslan bättre i en skolsadel än en vanlig dressyrsadel. Just för att hästen blir mycket mera viktkänslig. Jag kan rida med mellandelen.
Jag beställer sadeln efter hästens mått så jag måste bestämma mig för vilken bom jag ska ha. Kan nog inte skicka tillbaka en måttbeställd sadel. Jag får nog ringa och diskutera med säljaren igen. Det blir säkert bra. Om jag skulle tycka det är annorlunda med läderbommen så får jag väl lära mig sitta bra i den.
Jag kan tänka mig att det kan skilja mycket från häst till häst också.

Jag klampar in, och frågar vilka sadelmärken som har flexi-bom?
Är det tex Kari-flex?

Det finns engelska sadlar med flexande bom också, men jag har inte koll på alla som har det. Kentaur har flexande ortspetsar på sina sadlar i alla fall. Sen vet jag inte om de är flexande på samma sätt som Deubers sadlar. Det skiljer säkert något eftersom det är olika typer av sadlar.

Liknande trådar

Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
988
Senast: Barret
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 880
Senast: super
·
Utrustning För behovet uteritter och lätt dressyrarbete, vilken sadel etc. gör det lättast att sitta kvar på hästen och inte åka av? (dvs för att...
2
Svar
20
· Visningar
1 783
Senast: Oknytt
·
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 871
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama