Vad använder ni för sadlar?

Sv: Vad använder ni för sadlar?

Hello!
Går i sadellängtan. Men eg tror jag att jag ska vara nöjd med min bomfria läderlapp från Fitform. Uppbyggd lete med urklippt sittunderlag för att komma upp och slippa bresa så stort...

Har provsuttit en ST epaniola, men hamnade i kraftig bakvikt. En ARtränare som stod intill tyckte att det var ok att dras mot bakvikt för att få fokus på att vinkla fram bäckenet i stället för tvärt om. Men jag vet inte jag, vill helst sitta rakt upp och ner och själv tippa bäckenet åt det håll jag vill.

Min bomfria lämnar mig helt och hållet åt min egen sits och varken hjälper eller stjälper. I början var det knepigt då jag inte hittat formen hos hästen. Då hästen korvar sig är det en utmaning att behålla sitsen och inte puttas ur balans.
Nu har jag upptäckt att så länge hästen jobbar rätt sitter jag och finåker på ryggen. Men ush vad det blir fult då vi tappar tråden.

Då skulle man ha en djup dressyrsadel, helskott och läderstövlar som suger fast... För att dölja missarna menar jag...

Welshkorsning alá coböverlinje. Pendlar mellan 115-120 smidiga grader, så det behövdes en XXW. Önskar jag kunde hitta en allround också i den vidden. Lite överdrivet med två dressyrsadlar.

Min har en sadel som är 108 grader nu, hon är arab med ganska rak rygg men medelstor manke.

Då klarar du dig ju med en W-XW, finns ju mängder superbilligt beggade i kanonskick. De passar ju raka ryggar.

Min häst har ganska svängd rygg, men under arbete kommer den upp och blir rak så därför passar den här så bra.

Jag har en vanlig dressyrsadel, en Amerigo. Min häst har väldigt märkligt sadelläge. Ja, han är eg ganska märklig hela han.;)
Han är överbyggd, väldigt kort rygg, stora bogblad, lägsta punkten långt bak och väldigt bred. Som tur var hittade vi en sadel som ligger jättebra. Och som även passar mig bra.
Det är en jätteskön sadel, som sätter mig väldigt bra.

Är lite inne på bomfri sadel, men har aldrig provat ngn. Ska få en hemskickad på prov nästa vecka. Heter Barefoot London Dressage, tror jag:confused:

Nackdelen med dessa sadlar är ju att de är så otroligt fula:eek: Men passar det pållen o mig så får jag väl stå ut:smirk:

Ett problem bara - får man tävla dressyr i dessa sadlar:confused: (Vet inte än om jag vill ägna mig åt renodlad AR) Den ser ju inte riktigt ut som de vanliga bomfria sadlarna, men är ändå inte riktigt som en vanlig engelsk, något mellanting kanske man kan säga. I TR står det ju att man måste ha "sadel av engelsk typ", vad det nu innebär exakt:confused:

känner folk som tävlat på lokal nivå i freeformen iaf så helt omöjligt är det nog inte. finns bomlösa som ser nästan ut som "engelsk dressyrsadel" oxå har jag för mig.

Jag är inte helt säker. Men tror man får tävla i de bomfria som ser ut som engelska sadlar. Du får väl maila och fråga?:)

Ridsportförbundet. Du får tävla i de som ser ut som engelska sadlar, men inte i de andra. (Utom på klubbtävlingar, där arrangerande klubb kan ge dig tillstånd att vara med ändå.)

Amerigo Classic dressyrsadel och Prestige Eventing och Butet Close Contact.

de här sadlarna ska jag ha med i graven!:D

har passat på så gott som alla hästarna i jobbet.... :bump:

En sån här fast i den har två olika skinnfärger och är inte köpt härifrån (inköpt i frankrike, hangjord o stoppad m hästhår), men hittade denna bilden när jag googlade..:

http://www.masboulanger.com/cselle.htm

Den är SÅ skön, som en fåtölj, o ändå får man en jättebra sits och närkontakt m hästen. Älskar den!:love:

Skulle helst av allt vilja ha en Childeric el Amerigo cc, men priset är ju inte riktigt detsamma;)

Har dessutom en omusklad 3,5 åring som kommer ändra sig en hel del. Då känns det ju lite som att slänga 30 000:- i sjön;)

:bump: :bump: :bump:

Köper du Amerigon från Ridin så får du ju byta in den allt eftersom hästen ändrar sig. Jag antar att man kanske får betala någon mellanskillnad. Men det kanske kan vara något?

Jo tack, har kollat deras hemsida x många ggr:D Och det är en jättebra deal, men jag måste ju kunna motivera sadelköpet för min icke hästintresserade sambo, vilket inte är så lätt om jag säger att den kostar 30 000! Så det får nog en billigare modell tillsvidare iaf:cry:

Sen tycker jag faktiskt att det verkar som om det är himla många fördelar med bomfria sadlar som inte de med bom har. Tex att man kommer nära hästen, vilket iof kanske kommer innbära att jag aldrig kommer kunna sitta ner i traven mer:D Det jag läst är att hästarna verkar trivas väldigt bra med dem oxå, iom at det inte finns ngn hård bom på ryggen. Har skickat efter en demosadel som jag ska prova, så får vi se vad vi tycker!:bump:

Är lite inne på bomfri sadel, men har aldrig provat ngn. Ska få en hemskickad på prov nästa vecka. Heter Barefoot London Dressage, tror jag:confused:

Nackdelen med dessa sadlar är ju att de är så otroligt fula:eek: Men passar det pållen o mig så får jag väl stå ut:smirk:

Ett problem bara - får man tävla dressyr i dessa sadlar:confused: (Vet inte än om jag vill ägna mig åt renodlad AR) Den ser ju inte riktigt ut som de vanliga bomfria sadlarna, men är ändå inte riktigt som en vanlig engelsk, något mellanting kanske man kan säga. I TR står det ju att man måste ha "sadel av engelsk typ", vad det nu innebär exakt:confused:

Hej. Jag tycker att London sadeln är en av få som ser bra ut bland dom bomlösa. Det finns en till som ser bra ut den heterStar-Trekk Dressage Close, men kostar dubbelt så mycke som London. Har själv en London och är jättenöjd med den. Lycka till med ditt sadelköp.:rofl:

Då klarar du dig ju med en W-XW, finns ju mängder superbilligt beggade i kanonskick. De passar ju raka ryggar.

Min häst har ganska svängd rygg, men under arbete kommer den upp och blir rak så därför passar den här så bra.
Har just nu hemma en Albion Kontroll XW som vi provat att rida i branta uppför och nedförsbackar med, den funkade perfekt och var helt super att rida med. Skulle provar att skutta över några små hinder idag oxå, men stormen satte stopp för det.
Bara ett problem, prislappen:mad:

När det gäller skolsadlar, vad föredrar du,

bomfri, läderbom, flexibom? Motivera gärna!

Finns det flera modeller av bomfri? Den enda jag har hört är ST Espaniola.

Ex på ngt speciell sadel - fördelar, nackdelar med den?

jag har också en ST espaniola, som jag trivs super i, utan specialtillbehör.. känner inte att jag hamnar i bakvikt, skulle då hellre säga i framvikt, men inte det heller!

Hamnar inte heller i bakvikt i Espaniolan, måste säga att jag aldrig suttit i en sadel som placerat mig så korrekt som den.

Liknande trådar

Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
988
Senast: Barret
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 880
Senast: super
·
Utrustning För behovet uteritter och lätt dressyrarbete, vilken sadel etc. gör det lättast att sitta kvar på hästen och inte åka av? (dvs för att...
2
Svar
20
· Visningar
1 783
Senast: Oknytt
·
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 871
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama