Vad använder ni för käkbett på era hästar???

ghost

Trådstartare
Nu är spöket nyfiken...

Som gammal ponnytravmänniska använder jag så enkelt uppkäk som möjligt vilket oftast för mig innebär läderstroppen under hakan. :idea:

Om inte det funkar så brukar jag exprimentera vidare därifrån. :idea:

Sv: Vad använder ni för käkbett på era hästar???

Vi gör likadant

Samma här.
Av mina 10 hästar som körs så har två Raymondcheck, en går med rakt checkbett samt kindstropp, en går med rakt checkbett utan stropp och resten bara med kindstropp. De flesta skulle eg kunna gå utan check men har den bara för att...

tävlingshästen går med käkpinne bara , hon gick med bara stroppen innan men sen blev det bara så att det blev pinne

unghästen går utan käk nu men då hon kördes in gick hon med pinne för det gjorde alla hos han.

min går med huttonkäk.

men dom andra går med en läderklädd pinne eller gummklädd pinne. utan kindstropp.

Jag har alltid kört med så lite som möjligt och kännt mig snäll.

Sen skulle jag snabbt byta bett på en häst och det enklaste var ju att ta det huvudlaget som redan hade ett sånt bett (jag är huvudlagoman, har ....snuskigt många huvudlag :o ) och på det huvudlaget så satt det en pinne och jag e liksom lat ju så pinnen fick sitta kvar...
Jäklar vilken skillnade det blev på hästen. Precis som om den kände sig säkrare.
Så numera utgår jag alltid från käkpinne och tar nåt annat om det skulle behövas. (Det har aldrig behövts för jag är inte så glad i käken, kör hellre utan eller med en lång)

jag kör antingen med kindstropp eller pinne brukar bli det som sitter på huvudlaget eftersom det inte brukar va nån större skillnad på det :p

sen så har jag raymond på en het litet kallblod men det var väl en annan sak ;)

Intressant men det stödjer mina teorier lite även om jag gjorde tvärt om och fick en likartad reaktion på en av mina hästar... Det var lite ångvältsstuk på henne och hon var inte helt med på noterna när det gällde styrningen alla ggr (vilket C-E Lindblom och Ö.K. blev varse :o ). När jag plockade bort pinnen på henne (som proffskusk rekommenderat) blev hon mycket mera styrbar, hon tog stöd på det bett hon fick stöd på och käkbettet tog ju först när hon höll på....

Jag har exakt samma erfarenhet!:)

Vi har fått göra tvärtom på vår Unga Fröken, het och stark, betydligt mer lättstyrd med pinne

Vi har fått göra tvärtom på vår Unga Fröken, het och stark, betydligt mer lättstyrd med pinne
Det var den erfarenheten jag hade med:) Svarade Djurjouren.. Pinne funkar bättre!
//C

min ena går med en frank o mara check. med henne har jag provat med både pinne och utan men då knäcker hon bara checken :crazy:
annars testar jag alltid utan pinne först..

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 527
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 210
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 784
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 565
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård