Vad använder ni för Flug/mygg/broms medel i sommar??

Sv: Vad använder ni för Flug/mygg/broms medel i sommar??

Har provat en variant med vinäger, vitlök, rosmarin och något mer tror jag de var. Den funka ganska ok för att hålla lite bromsar borta om man spraya direkt innan man red men annars var de ingen höjdare. Var ganska många som undra vem som hade pizzasallad med sig *s*

Haha okej...kanske ska köpa lite rosmarin och testa ha i också då.

Jag använder superbra hästsalva grön, fungerar kanon! :)

Är mindre naturvänlig... Switch och skillingaryd...Dock försvinner alla fästingar,myggor, knopp mm :)

Ang. medel som hästen inte tål...
Jag hade en häst förut som var överkänslig mot i princip allt.

Han fick vätskande utslag/bölder av RB och blev riktigt dålig av Switch.
Ändå så valde jag att Switcha honom i alla fall en gång/sommar för att åtminstone slippa fästingarna. Han fick hög feber och blev rejält dålig några dagar men jag tyckte det var bättre än att få Anaplasma (igen).
Det var som att välja mellan pest eller kolera.

Utöver Switchen så hade jag Renons. Sen fick han klara sig... :grin:

På nuvarande hästen använder jag Switch och kompletterade med Broms Blocker. Nu har de ju plockat bort den för tillfället (på utredning ang. kemikalierna)så då köpte jag en Ultra Shield. Vid mycket knott så har jag FyraEss under mage/ljuver.
Hon har flugtäcke för det mesta så jag sprejar mest när jag rider.

kl

Ingen annan som använder Effols bromsblockare? Jag är jättenöjd med den. Då står vi visserligen i ett stall som är mycket förskonat från flygfän men när vi rider upp i skogen kommer de ju fram.

Om du läser i mitt inägg ovan så skrev jag om just den.
Den har tagits bort från marknaden och är inne på analys/mätning för att se om den är godkänd. Kan tänka mig att det har med EU att göra.

Har du kvar av den så var rädd om den skvätten. :)

Typiskt att jag missade just det i ditt svar! ^^

Men det var det värsta! Jo, jag har precis påbörjat den nya flaskan så jag har mycket kvar. Tycker den funkar kanon men det känns ju sådär om den skulle visa sig vara skadlig. :confused:

Switch, Ultra-shield, renons, tjärsalva (skillingaryd?), beckolja, täcke. Men inte allt samtidigt.

kl

Undra om jag inte köpte Ultra-shield ur någon defekt laddning förra året? De stack i ögonen idag när jag öppnade och sprayade ur flaskan och de blåste till mot mitt ansikte. De gjorde inte de förra året

Jag använde Ultrashield förut och tycker det är bra, men nu när jag har ett högdräktigt sto vill jag inte använda det eftersom det är så starkt. Jag hari nte läst att det skulle vara farligt, men har inte velat chansa... Nu smörjer jag bara med 4 Ess. Hur gör ni andra med dräktiga ston och flugmedel?

Senast ändrad:

Jag kör på en komb av Swich, Renons och skillingaryd - samtidigt. Funkar superbra!
Men vad är bäckolja?

Bäckolja är det som kommer först när man utvinner tjära ur en tjärstubbe... Fungerar superbra mot all ohyra. Jag blandar bara ett par droppar med vatten och sprayar på.

Mvh Carro

Jag köpte Ekholms Prob Deo när jag hade dräktigt sto och sen när föl + sto gick íhop. Den är giftfri, enligt deras hemsida. Inga orange kryss osv. på den flaskan.

Jag använde Ultrashield förut och tycker det är bra, men nu när jag har ett högdräktigt sto vill jag inte använda det eftersom det är så starkt. Jag hari nte läst att det skulle vara farligt, men har inte velat chansa... Nu smörjer jag bara med 4 Ess. Hur gör ni andra med dräktiga ston och flugmedel?

Jag kör på med US ändå. Jag anser att dom lider/stressar mer av odjuren och jag tror inte det är farligt. Vet många i USA som sprayar på mycket starkare saker på sina dräktiga ston - nu har ju dom en del värre odjur men det verkar inte skada sto eller föl.

Ett alternativ om man är osäker är ju att lägga på ett flugtäcke!

*kl*

Kan bara upplysa om Ultra-shields nya, typ storebror:
"Before there was Ultra Shield, now it´s Ultra Shield EX"

Gad däjm säger jag bara! Förr i världen kunde man köpa Beelzebug, något
giftigt åbäke från England som var utvunnen av något trä/olja. Med det
medlet trillade bromsarna döda ned vid kontakt. Numer är det inte lika bra.

Men US EX är fan nästan lika bra som den!! Dom är mer ärliga nu också,
menar på att grundbehandla hästen och fyll på var 3:e dag så är hästen
besvärsfri. Och jag kan bara hålla med! Ni vet det där när det är helt svart
på himlen, men det finns en osynlig barriär mellan molnet och hästarna.

Nu ska jag bara se om det fungerar lika bra i längden, but for now: :love::love:

(4 liter ink frakt 650:-, importerat)

Ultra-shield, bästa myggmedlet om du frågar mig! Visserligen står det att man bara behöver spraya på var 14dag men jag duschar av min häst så ofta så det blir flera dagar i veckan. Ändå räckte en flaska till hela sommaren + lite mer! :)

Jo men ska vi dra in dom utländska dundermedlen så säger jag bara Pyranha och Absorbines Bug Block! :bow:

Liknande trådar

Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
598
Senast: Bamburine
·
Trädgård & Växter Jag flyttade in i mitt hus för 7-8 år sedan, mitt första egna hem. Det följde med en gammal gräsklippare och en gammal bensintrimmer...
2
Svar
22
· Visningar
910
Senast: Angel
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 424
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 308
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka