Vad använder ni för Flug/mygg/broms medel i sommar??

Kicki_83

Trådstartare
Ja precis som det står i rubriken vad använder ni för medel på era hästar mot sommarens ohyra??

Just nu använder jag renons men det fungerar inte så bra.
Så jag tänkte kolla här om nån kanske har något bättre förslag eller kanske till och med något recept på ett man kan göra själv som fungerar.

Sv: Vad använder ni för Flug/mygg/broms medel i sommar??

Absorbines Ultra-shield!

Dock missar många skötselråden samt att det är livstids karens på den...

Har Absorbine Ultra Shield till mina pållar och tycker att det fungerar bra:) Drygt är det också, en flaska räcker nästan en hel sommar till 10-15 hästar:)

Testade det förra sommaren. Det e det bästa jag testat hittills men det var ju inte så bra som det står att det ska vara :crazy:

Ja det är ju bra att det är så drygt. Ska bara försöka få min stallkompis att fatta att man inte behöver ha på så ofta :crazy: Karlar e visst lite dålig på att läsa instruktioner :mad:

Tycker inte att det håller bort kryp/flygfän så länge som 10-14 dagar som det står i instruktionerna.
Vi sprayar hela hästen, 3 dagar i följd, borstar ut lite efter varje gång men sen underhåller jag med att spruta lite extra under mage, bringa, hals och vid skapet nästan varje gång han rids. Tycker inte att det räcker med 3 dagar i följd och sen ska det hålla i 10 dagar. Bra är det, men inte så bra.

Ja så upplevde jag det också den korta stund jag använde det.

Ska kanske åka och köpa sej en sån flaska och se om det fungerar.

kl

Har kört med Ultrashield och tyckt de varit de klart bästa men förra året så vet jag inte vad som hände. Även om jag spraya varje eller varannan dag så var hästen biten. Förut var de knappt ett bett och sprayade nog i snitt en gång per vecka (de håller ju inte så lång tid som de står) så vet inte vad jag ska köra med i år.

Har provat en del genom åren och Ultrashield har varit bäst.

Renons tycker jag har funkat bra om man kan smörja 2 gånger per dag (använt mest krämen) men den har jag använt för att hålla flugorna borta från ögonen på hästar mest.

Har provat egna recept som jag hittat på nätet men ingen superhit

Senast ändrad:

Okej...man får testa sej fram då. Kanske lite olika vilka medel som fungerar beroende på vad det är för sommar det blir :)

Switch + Absorbines Ultrashield + Hästsalva Fyra Ess. Sprayar ofta dock.

Har beställt ett annat amerikanskt flugmedel nu också, dom är lite bättre på insektsgifter där borta :grin:

Delvis knapplån*

Jag kör samma kombination. Switch är ovärdeligt mot alla knott som är här ute, även fästingarna håller sig borta. Menar du skillingarydsalvan från 4 Ess? Den tål inte min häst, vilket är väldigt tråkigt eftersom jag upplever den som bra..

Sen tror jag att Absorbine Ultrashield håller olika bra beroende på vad man gör med sin häst och hur vädret är. Om man rider så den svettas varje dag får iallafall jag det till att flugorna dras med till hästarna och även att medlets funktion sänks. Om det är ok väder (inte regn) och hästen bara går på bete håller det längre på min häst, men knappast 10 dagar.

På ridskolan vet jag att förra året körde de stenhårt efter instruktionerna och då var alla hästar mer eller mindre sönderbitna. Spciellt efter en regnig dag (Fast det står på att man ska spraya igen efter regn ..)

Jag sprayar ultra shield typ varannan - var tredje dag så den lär inte räcka så länge som det står att den gör.

Men jag tänker, min häst rullar sig, kliar sig mot träd och mot andra hästar, jag spolar honom efter varje ridning nästan eftersom han blir sjöblöt när det är såhär varmt....

Så inte 17 kan medlet sitta kvar 2 veckor då??

Jag kör med hederlig bäckolja som blandas i vatten innan man sprayar på. För mig fungerar det bättre än switch och annat som jag provat. Dessutom så håller sig även bremsen på avstånd.

Switch , men det har jag bara satt på hästarna en gång och nu är den slut.
Prob Deo
Nån flugspray ..
Hästsalva & kylbalsam där hästarna fått bett ev. jodopaxgel vid större bett

Än så länge räcker Renons spray och kräm men när bromsarna dyker upp brukar jag gå över till Ultra Shield och det brukar hålla insekterna på avstånd. Hästarna är roliga för när dom ser att jag kommer med sprayflaskan blir det livat värre och dom rejsar till mig med glada språng så dom upplever klart lindring då ;)

Jag har Renons sprej nu, har sprejat varje dag och tycker att det har funkat hyfsat i alla fall. Nu är ju det min första test-omgång oxå, men känns lite jobbigt att behöva lägga ut 300 spänn för en flugsprej som man inte ens vet om den funkar.. :crazy:

US, Switch, Flusa och RB86 tål inte min gubbe. Blir stora utslag av det, nästan bölder...:(
Har Renons nu, men det funkar inte riktigt 100. Även eget hemkok - funkar halvdant
Letar efter ett medel som pålle tål?:confused:

Jag använder Switch, ko insektsspray från Holland, flugtäcke samt H-trap som är en bromsfälla och fångar dom rackarna.

Ultrashield + skillingarryds salva den som luktar tjära kör vi på våra 3 men att de sitter i 14 dagar kan jag ju inte hålal med om ... sprayar i bogen och under magen lite extra typ var 2-3 dag för att hålla ohyran borta.. men den e klart bättre än renons och RB 86 som jag provat tidigare

*kl*

I morgon ska jag köpa citron och vitlök och koka i hop det och se om det fungerar. En kompis har testat och tyckte det fungerade ganska bra.

Hur tror ni det fungerar? kan man ha i nå mer för att det ska bli ännu bättre?

Liknande trådar

Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
598
Senast: Bamburine
·
Trädgård & Växter Jag flyttade in i mitt hus för 7-8 år sedan, mitt första egna hem. Det följde med en gammal gräsklippare och en gammal bensintrimmer...
2
Svar
22
· Visningar
910
Senast: Angel
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 424
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 308
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka