Vad anser ni?

D

DancingFox

Vad anser ni finns för fördelar och nackdelar med okrossad havre?
:d :confused: ;)
För mig känns det att det finns massor av fördelar. :d :angel:
  • De får tugga lite mer.
  • Det går inte att slänga i sig maten lika väl.
  • Magen behöver tid att jobba igenom fodret.
Jag har för mig att energin är högre i den okrossade och att man behöver inte ge lika mycket okrossat som krossat, eller är jag ute och cyklar nu?:confused:

Sv: Vad anser ni?

*putt i putt i tråden*
Behöver svar ifrån er kloka bukefalister!! :bow:

Jag föredrar krossat. Mer för att veta att hästen kan tillgodogöra sig mer än hel.

Hur mycket du ger beror på vikt och inte volym. Krossad havre har oftast mera volym, men behöver krossas ofta för att vara färsk och inte riskera att härskna.

Har hästen god tandstatus ger jag hellre hel havre, gammeln vi hade kunde dock bara käka krossad. Tror inte att hästen tillgodogör sig mera av den krossade om bara tänder osv är ok, det är bara det att det syns mera i träcken. Slammar du upp den är det troligen inte så mycket hela korn med ut.

Helhavre, absolut. Krossad håller sig bra oerhört kort tid och ska färskkrossas vid fodring för att kunna jämföras med helhavre.

Har hästen normal tandstatus är det ingen fara med hela havrekorn i avförningen. Oftast är det bara skal vi ser, slammas träcken är det inte många korn som verkligen kommer ut hela om man ser till givan.

Ett kg havre är ett kg havre, om det sedan är krossad eller hel spelar ju ingen roll. Däremot hur rensad den är...

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 092
Senast: valpköpare
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 658
Foder & Strö Jag har en unghäst, 3.5 år, arab och sto. Hon är väldigt liten i maten och faller ur lätt. behöver alla tips jag kan få. Märkte redan...
Svar
12
· Visningar
1 734
Senast: lovehorses
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Guldfasanerna
  • reservdelar till klösträd