Vad anser ni vara optimala värden på Hösilage till seniorhäst?

YorkWann

Trådstartare
Ja, som överskriften lyder, om ni fick välja fritt, vad hade ni velat ha för värden på grovfoder till gammal häst? ( 20 + ca )

Sv: Vad anser ni vara optimala värden på Hösilage till seniorhäst?

En äldre häst har lika stort proteinbehov som ett lakterande sto. Kvoten bör ligga någonstans på 8 (Smrp/MJ)

Om den har schyssta tänder och kan äta "hela tiden" så skulle jag vilja ha ett silage med TS på ca 65%, 4-5 MJ/kg foder och en kvot på ca 7. Då kan den äta mycket utan att bli fet och borde hålla hullet bra. Sen är det lite önsketänkande att få tag på ett foder med så lågt energivärde förstås. ;)

Mycket av allt, även energi. Skulle ta det bästa koensilage jag fick ta på. Tidigt skördat.

Ämnesomsättningen är sämre och om det tappar i hull och muskler är det svårt att få tillbaks igen.

En äldre häst har lika stort proteinbehov som ett lakterande sto. Kvoten bör ligga någonstans på 8 (Smrp/MJ)

Har dom?
Hade jag ingen aning om, har de att göra med att dom får sämre upptagnings förmåga?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 357
Senast: Shixle
·
Foder & Strö En sockerfråga.. Gjorde en sockeranalys hos Vidilab i år då de nu har analys uppdelat på de olika sockerarterna, men vad säjer dessa...
Svar
1
· Visningar
1 346
Senast: animalasia
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
7 090
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30