Vad anser ni om bonuskort/medlemskort på butikskedjor?

Butik... men jag gillar inte koncernen som sådan heller. Butikerna jag känner till omkring mig är rätt ökända AG (bli för allt i världen inte gravid!) och jag gillar inte koncernens styrning av vilka varor som ska finnas i sortimentet. Nu är det ju inte unikt för ICA men jag hatar EMV också och ICA är extremt duktiga på att plocka bort allt annat ur sortimentet och bara ha EMV.
Jag gillar inte heller EMV. Det skulle vara om någon har gjort bra ifrån sig i ett test, typ "bäst i test" (förekommer), men annars upplever jag att de traditionella varorna är bättre.
 
Jag kände mest att ok, då slipper jag dra deras kort hela tiden, en manöver mindre. Har redan tänkt tidigare att är det verkligen värt det att hålla på och tjabba med ett extra kort för en så pass liten summa? Nu gjorde de valet åt mig. Bekvämt!
Jag får ofta rabatt på saker jag brukar handla, som t.ex. 15% på den (dyra) olivolja jag brukar köpa och ganska ofta 5% på allt. De rabatterna är betydligt större än bonusen som mer var som en trevlig överraskning, typ att det finns en tiokrona kvarglömd i kundvagnslåset :)
 
Men det är vanligt att de då snålar in på råvarorna, det kan t.ex. gälla makrill i tomatsås där tomatsåsen kommer från en annan billigare leverantör och med mycket sämre smak. Fabriken har med EMV inte ett varumärke att skydda utan går enbart på största möjliga vinst och då blir ofta kvaliteten lidande även om samma fabrik tillverkar liknande produkter av bättre kvalitet under eget namn.
Visserligen, men innehåll och mängd ska ju stå på produkterna så det är ju ”bara” att läsa och jämföra (om en känner att en har tid och möjlighet).
 
Visserligen, men innehåll och mängd ska ju stå på produkterna så det är ju ”bara” att läsa och jämföra (om en känner att en har tid och möjlighet).
Men det står ju inte om tomatsåsen är gjord på solmogna goda tomater eller smaklösa otrevliga, eller om makrillen är andrasortering som ratats för konserverna med fabrikens egna varumärke.

För mig är kvaliteten (på råvarorna) helt avgörande, jag köper hellre en mindre mängd av bra kvalitet än mer av sämre.
 
Jag kommer fortsättningsvis endast dra mitt kort när det är rabatt på någon vara jag vill ha eller slippa köer. Där det finns snabbkassor kommer jag troligen att scanna ut mig utan att använda kundkortet på ICA.
 
Men det står ju inte om tomatsåsen är gjord på solmogna goda tomater eller smaklösa otrevliga, eller om makrillen är andrasortering som ratats för konserverna med fabrikens egna varumärke.
Nej det lär knappast stå oavsett varumärke. Jag ville bara få fram att det finns andra alternativ.
 
Jag får ofta rabatt på saker jag brukar handla, som t.ex. 15% på den (dyra) olivolja jag brukar köpa och ganska ofta 5% på allt. De rabatterna är betydligt större än bonusen som mer var som en trevlig överraskning, typ att det finns en tiokrona kvarglömd i kundvagnslåset :)
För mig har det inte varit så, jag har fått jättekonstiga erbjudanden, typ chips fastän jag inte äter det osv. Men det kan kanske olika ICA-handlare ställa in på olika sätt. DVS en ICA-handlare kanske vill marknadsföra vissa produkter oavsett kund, andra vill gå på vad kunden redan köper
 
För mig har det inte varit så, jag har fått jättekonstiga erbjudanden, typ chips fastän jag inte äter det osv. Men det kan kanske olika ICA-handlare ställa in på olika sätt. DVS en ICA-handlare kanske vill marknadsföra vissa produkter oavsett kund, andra vill gå på vad kunden redan köper
Så kan det nog vara, åtminstone 4 varor av 5 av det jag får rabatt på är sådant jag brukar handla. Sen får man ibland gratisvaror och det är mera blandat med ganska mycket "skräpvaror" jag inte vill ha.
 
Butik... men jag gillar inte koncernen som sådan heller. Butikerna jag känner till omkring mig är rätt ökända AG (bli för allt i världen inte gravid!) och jag gillar inte koncernens styrning av vilka varor som ska finnas i sortimentet. Nu är det ju inte unikt för ICA men jag hatar EMV också och ICA är extremt duktiga på att plocka bort allt annat ur sortimentet och bara ha EMV.
Och handlare kan du inte komma utifrån och bli. Hen ska ha gått centrala utbildningar och bli godkänd av ICA centralt för den butik hen vill köpa. Så nog styr de vilken sort de vill ha som handlare.
 
Jag är bonuskund lite här och var där jag handlar, får man rabatter eftersom man är bonus är det ju bra, själva bonussystemen med checkar har jag inte lagt så stor vikt vid eftersom kortpriset har känts som det man kan spara in mest på egentligen. Visst handlar jag för mer än 2000 kr i månaden, men inte bara på ICA så jag lär vara en av dem som inte kommer få de här 25 kr i bonus varje månad. Det gör mig inte så mycket eftersom jag sparar in pengar på kortpriser och övriga rabatter på olika ställen ändå.

Att bara handla på ett ställe för att få en check känns inte som att man sparar pengar, så när jag och mamma ändå handlar en gång i månaden tar vi flera olika ställen i staden. Man kan ju hävda bensinkostnad osv men det är småkronor för så långt emellan ligger inte affärerna att man inte tjänar in det ändå. Så... mitt handlarmönster kommer inte att ändras. Coop har varor som är bättre än ICA så de köper jag där, ICA har varor som är bättre än COOP så de köper jag där och så har Willys varor som är bättre än de andra två så de tar jag där och den ligger ändå på vägen....
 
Nu har jag räddat mina coop-poäng från att försvinna från månadsskiftet. Tror jag i alla fall... Jag köpte en check för mer än det beloppet, men det står fortfarande att poängen kommer att för falla? Hoppas att det bara inte uppdaterats?

Jösses vad pengar som försvunnit för att jag inte fattade att de tog tillbaka det som man en gång fått. Dessa poäng är dessutom från när jag fick mycket fler än jag får nu. :(
Man kan ju köpa massa saker för sina coop-poäng. Är väl bara att tömma poängkontot om du har så mycket gamla poäng?

Det är ju meningen att man ska använda sina poäng, inte bara lägga dem på hög för evigt.
 
Tack vare den här tråden fattade jag att man måste logga in för att få ut poängen på Coop :bow: Har antagligen massa poäng som förfallit för jag har inte fattat hur det funkar utan trodde man skulle få hem en check som man får på Ica. Vet att jag flera gånger tänkt på att de säger sig ha ett poängsystem, men jag har aldrig sett röken av det 😂 Så jag har snällt dragit kortet utan att få något för det i flera år... (och jag har ändå jobbat på Coop...! Och haft praktik i en annan Coop-butik, visserligen korta perioder, men ändå).
 
Tack vare den här tråden fattade jag att man måste logga in för att få ut poängen på Coop :bow: Har antagligen massa poäng som förfallit för jag har inte fattat hur det funkar utan trodde man skulle få hem en check som man får på Ica. Vet att jag flera gånger tänkt på att de säger sig ha ett poängsystem, men jag har aldrig sett röken av det 😂 Så jag har snällt dragit kortet utan att få något för det i flera år... (och jag har ändå jobbat på Coop...! Och haft praktik i en annan Coop-butik, visserligen korta perioder, men ändå).
Jag minns inte när det ändrades, men det är nog inte jättemånga år sen. Förr fick man ju kupong i brevlådan 😊
Då har du säkert en rejäl slant att hämta ut nu då 👍
 
Tack vare den här tråden fattade jag att man måste logga in för att få ut poängen på Coop :bow: Har antagligen massa poäng som förfallit för jag har inte fattat hur det funkar utan trodde man skulle få hem en check som man får på Ica. Vet att jag flera gånger tänkt på att de säger sig ha ett poängsystem, men jag har aldrig sett röken av det 😂 Så jag har snällt dragit kortet utan att få något för det i flera år... (och jag har ändå jobbat på Coop...! Och haft praktik i en annan Coop-butik, visserligen korta perioder, men ändå).
I butikerna finns en ”station” där man kan dra kortet och blir då inloggad och kan ta värdecheck som laddas på kortet och ska användas inom en viss tid. (Man måste handla för mer än värdecheckens summa).
Jag gjorde så senast jag var på Coop, där stod ”stationen” utanför ingången så jag laddade en check på kortet, gick in och handlade och sa i kassan att jag ville använda den. Smidigt.
 
I butikerna finns en ”station” där man kan dra kortet och blir då inloggad och kan ta värdecheck som laddas på kortet och ska användas inom en viss tid. (Man måste handla för mer än värdecheckens summa).
Jag gjorde så senast jag var på Coop, där stod ”stationen” utanför ingången så jag laddade en check på kortet, gick in och handlade och sa i kassan att jag ville använda den. Smidigt.
Man kan också välja i appen, funkar på samma sätt 😊
 
Fast det kan ju butiken styra själv, vad gäller EMV. Kan ju köpa in externt också inte bara via ica :up:
Har det blivit ändring på det? vet själv att för en hel del år sedan så frågade jag många olika butiker om det fanns att köpa honung från lokal odlare, svaret blev nej i många kedjor med hänvisning att det ska vara lika över landet. Problemet togs även då upp av tidningar då det satte käppar i hjulet för mindre producenter som ville sälja direkt till butik istället för uppköpare.
 
Har det blivit ändring på det? vet själv att för en hel del år sedan så frågade jag många olika butiker om det fanns att köpa honung från lokal odlare, svaret blev nej i många kedjor med hänvisning att det ska vara lika över landet. Problemet togs även då upp av tidningar då det satte käppar i hjulet för mindre producenter som ville sälja direkt till butik istället för uppköpare.
Det kan inte stämma. Jag handlar regelbundet på några icaaffärer med väldigt lokala produkter i sitt sortiment.
 
Därför jag undrade om det ändrats, var för 15 eller 20 år sedan jag frågade runt och skriverierna.
Mmm, jo. Jag kan väl då säga att en av de ica-affärer jag handlat i som ligger ute på landsbygden dit jag flyttade för 25 år sedan, och som jag fortfarande handlar vid, har under alla år sålt lokal honung från min dåvarande granne, struts och kalkon från en annan granne. Så det måste i såfall vara mer än 25 år sedan den ändringen gjordes. :)
 
Har det blivit ändring på det? vet själv att för en hel del år sedan så frågade jag många olika butiker om det fanns att köpa honung från lokal odlare, svaret blev nej i många kedjor med hänvisning att det ska vara lika över landet. Problemet togs även då upp av tidningar då det satte käppar i hjulet för mindre producenter som ville sälja direkt till butik istället för uppköpare.
Ica är självägda och sortimentet varierar från butik till butik. Att ta in en helt ny leverantör kan ta tid, men iaf på frukt och grönt kan vi i princip köpa in vad vi vill från våra 5 olika leverantörer :up:
På kolonial (torrvaror) är det nog mest i köp från Ica centralt, men Vad som köps in därifrån kan butiken styra upp.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp