Vad anser ni om bonuskort/medlemskort på butikskedjor?

Har det blivit ändring på det? vet själv att för en hel del år sedan så frågade jag många olika butiker om det fanns att köpa honung från lokal odlare, svaret blev nej i många kedjor med hänvisning att det ska vara lika över landet. Problemet togs även då upp av tidningar då det satte käppar i hjulet för mindre producenter som ville sälja direkt till butik istället för uppköpare.
På tal om honung har vi en egen bikupa utanför butiken som det sedan gjörs honung av som vi säljer. Väldigt lokalt :D
 
Mmm, jo. Jag kan väl då säga att en av de ica-affärer jag handlat i som ligger ute på landsbygden dit jag flyttade för 25 år sedan, och som jag fortfarande handlar vid, har under alla år sålt lokal honung från min dåvarande granne, struts och kalkon från en annan granne. Så det måste i såfall vara mer än 25 år sedan den ändringen gjordes. :)

Då ljög försäljare eller hade dålig då jag och andra som frågade om att sälja sina råvaror till olika kedjor. Närmare i tid än 25 år sedan var det problemet med i Hallandsposten.
 
Senast ändrad:
Då ljög försäljare eller hade dålig då jag och andra som frågade om att sälja sina råvaror till olika kedjor. Närmare i tid än 25 år sedan var det problemet med i Hallandsposten.
Det är nog korrekt, tror de så långt som möjligt egentligen ska hålla sig till centrallagret men att de kan ta in annat vid behov. Tex på frukt & grönt där man kan behöva få varor på dagar då centrallagret inte levererar eftersom frukt och grönt har lägre hållbarhet än andra varor.
Det är också mkt mer fördelaktigt ekonomiskt att beställa via icas lager än från lokala.
 
Jag har medlemskap nästan överallt där man inte behöver separat kort. Så Ica, Willys och citygross. Sen har jag Clas ohlson, jula, Blomsterlandet, Arken zoo, Granngården, Åhléns, MQ, apoteken mfl.

Bryr mig inte så mycket om bonus. Däremot medlemserbjudanden och rabatter. Sen om man får bonus också så klagar jag ju inte. Men det är inte primära anledningen.
 
Nu har Ica ändrat sitt bonussystem efter all kritik till att man måste handla för 1000 kr i månaden men två månader i rad
Hörde på nyheterna i P4

Jag antar att om man handlar för 940:- en månad och 1100:- nästa så räknas inte den månad där man inte nått upp till tusenlappen fast man sammanlagt handlat för 2000:-?
 
Helt rätt, minst 1000 kr två månader i rad. Jag förstår inte att om de nu ändå backar, att de bara inte låter bonusen vara kvar. Nu blev det ju bara ännu rörigare.
Vad de säger är att de vill premiera personer som väljer att handla på Ica, inte varje person som någon gång handlar på Ica. Då förstår jag varför de ändrar. Om det är så att alla kan få bonus så är ju bonusen inte till för de kunderna som handlar ofta på Ica. Nu gör de om systemet så att de som ofta handlar på Ica får bonusen och de som inte handlar så ofta inget får. Man prioriterar helt enkelt trogna kunder.

Dessutom har de gjort om rabatterna för stammisarna så de får bättre rabatter än de som inga ICA-kort har.
 
Vad de säger är att de vill premiera personer som väljer att handla på Ica, inte varje person som någon gång handlar på Ica. Då förstår jag varför de ändrar. Om det är så att alla kan få bonus så är ju bonusen inte till för de kunderna som handlar ofta på Ica. Nu gör de om systemet så att de som ofta handlar på Ica får bonusen och de som inte handlar så ofta inget får. Man prioriterar helt enkelt trogna kunder.

Dessutom har de gjort om rabatterna för stammisarna så de får bättre rabatter än de som inga ICA-kort har.
Fast jag tänkte mest att när de nu ändå ändrar sig så hade det väl varit enklare att bara låta bonusen ligga kvar, men förhoppningsvis lugnar kritiken ner sig.
 
Nu har Ica ändrat sitt bonussystem efter all kritik till att man måste handla för 1000 kr i månaden men två månader i rad
Hörde på nyheterna i P4
Korkat, hade varit bättre för imagen att säja att man lyssnat på sina kunder och ändrar tillbaka. Men det är väl en del prestige i det hela också.
 
Fast jag tänkte mest att när de nu ändå ändrar sig så hade det väl varit enklare att bara låta bonusen ligga kvar, men förhoppningsvis lugnar kritiken ner sig.
Fast låter de bonusen bara ligga kvar blir ju bonusen inte speciellt för de som handlar ofta och mycket på Ica. Då får ju alla den till slut. Vad de vill åt är ju att människor ska handla mer på Ica och att de som handlar mer på Ica ska få en större belöning. De har ju till och med sagt att detta systemet blir dyrare för Ica eftersom de kommer betala ut mer i bonus och ge mer i rabatter till "stammisarna".
 
Fast låter de bonusen bara ligga kvar blir ju bonusen inte speciellt för de som handlar ofta och mycket på Ica. Då får ju alla den till slut. Vad de vill åt är ju att människor ska handla mer på Ica och att de som handlar mer på Ica ska få en större belöning. De har ju till och med sagt att detta systemet blir dyrare för Ica eftersom de kommer betala ut mer i bonus och ge mer i rabatter till "stammisarna".
Det kan ju också vara tvärtom, när den lilla kunden efter långt om länge får sin bonuscheck på 25 kr blir kunden glatt överraskad och tänker att det här var ju en trevlig affär och börjar handla mer.
 
Fast låter de bonusen bara ligga kvar blir ju bonusen inte speciellt för de som handlar ofta och mycket på Ica. Då får ju alla den till slut. Vad de vill åt är ju att människor ska handla mer på Ica och att de som handlar mer på Ica ska få en större belöning. De har ju till och med sagt att detta systemet blir dyrare för Ica eftersom de kommer betala ut mer i bonus och ge mer i rabatter till "stammisarna".
Höjer de premierna eller något eller varför skulle de betala ut mer i bonus när färre kommer få sin check?
 
Vad de säger är att de vill premiera personer som väljer att handla på Ica, inte varje person som någon gång handlar på Ica. Då förstår jag varför de ändrar. Om det är så att alla kan få bonus så är ju bonusen inte till för de kunderna som handlar ofta på Ica. Nu gör de om systemet så att de som ofta handlar på Ica får bonusen och de som inte handlar så ofta inget får. Man prioriterar helt enkelt trogna kunder.

Dessutom har de gjort om rabatterna för stammisarna så de får bättre rabatter än de som inga ICA-kort har.

Njae. Trogna storhandlande kunder kommer i snitt landa på 12000 bonuslösa (eller blir det 6000 nu med ändringen?) inköpskronor om året som försvinner i nollställningar . Det är inte särskilt mycket av prioritering av trogna kunder.

Dessutom kan man vara trogen kund och landa på mindre än 2000 per månad. Fast där kan man förstå att det blir en avvägning på någon nivå.
 
Höjer de premierna eller något eller varför skulle de betala ut mer i bonus när färre kommer få sin check?
De sänker nivån för att få bonusen. Tidigare behövde man handla för 2500kr för att få 25kr och nu behöver man handla för 2000kr för 25kr. Likaså förut var det 5000kr för 50kr och nu 4000kr för 50kr. En del kunder kommer alltså att tjäna på det nya systemet. De som förlorar är de som typ handlar för 3900kr varje månad. Tror dock inte att de flesta handlar så exakt, utan någon månad kanske man handlar för 3650kr (med det nya systemet ”förlorar” man 1150 poäng) och nästa månad handlar man för 4050kr (då tjänar man istället 950 poäng jämfört med det tidigare systemet). Så jag tror nog att det för de flesta kommer jämna ut sig. I appen ska man tydligen kunna se om man hur många poäng ifrån man ligger. Dessutom ligger inte de stora pengarna i bonuscheckarna utan i det som var kortpriser och erbjudanden och blir dessa ännu bättre så sparar man ju mer pengar. Jag förstår systemet eftersom jag tror att man inte vill betala ut bonus till de som inte är stamkunder vilket känns rimligt för ett lojalitetsprogram för dagligvaruhandel.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tvättstugedrama
  • Parfym
  • Vad gör vi? Del CCIII

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp