Vad anser folk här.......

Raggartass

Trådstartare
om avel på solid paint?
Köpte en kille förra året som inte kunde kastreras innan jag tog över honom, och uppfödaren sa då att han inte skulle gå i avel eftersom han är solid paint. Helt ok för mig då jag inte har en tanke på att avla på honom (har faktiskt beställt kastrering om två veckor), men har funderat på detta ett tag. Uppfödaren sa också att hon personligen inte heller skulle avla på ston som var s.p.
Eftersom vi ev ska till att skaffa ytterligare en häst (troligen sto), och som vanligt är plånboken inte allt för fet, så kanske det blir ytterligare en s.p. För hur man än vrider på problemet så är de billigare att införskaffa än "äkta" vara. Beror det på att man inte ska avla på dem? OM vi nu köper ett sto nästa gång, så är det ju inte säkert vi ska avla på henne, men jag vill ju ha möjligheten till det om det skulle bli aktuellt.

Så nu till Er uppfattning..............

ps: våran s.p är nog det goaste man kan hitta (är inte alls partisk :D ), så jag trackar absolut inte ner på dessa hästar för att de är lite billigare. Snarare undrar jag varför dom inte är lika mycket värda :confused:

Sv: Vad anser folk här.......

Den enda anledningen till att dom är billigare är för att dom inte har några fläckar helt enkelt!
Man tänker väl att vill man ha en "ofärgad quarter" så köper man en quarter och inte en paint. Fläckarna är ju trots allt paintens kännetecken....
Detta har dock inget med avelsvärdet att göra! Solida paintar bär också på anlagen och det finns massor och massor av uppfödare som använder solida paintar i aveln med framgång!

Tidigare hette dom ju Breedingstocks-alltså fritt översatt avelsmaterial!

Ju fler tävlingsklasser det kommer för solida paintar på APHA showerna, desto högre status kommer de säkert att få även bland tävlingsryttarna!

Läs mer här...http://www.solidpaintbred.com/

Tack för bra svar :banana:
Kanske ska jag försöka sätta in en bild på min gosekille, så alla får se hur en icke fläckig paint ser ut :D

Precis som Wrangler skriver så kallades de ju tidigare Breedingstock, just pga deras stora värde i aveln.

I USA så används de flitigt, framför allt till Overohästarna, som man ju oftast väljer en enfärgad partner till.

I Sverige är läget dessvärre lite annorlunda då vi ju inte får använda våra Overhästar. Då faller också breedingstock-idén lite, som ett ypperligt avelsmaterial.

Men jag har svårt att se OLWS-förbudet ska kunna kvarstå i Sverige framöver.

Breedingstockarna är ju ofta också mycket välstammade och hävdar sig bra i t.ex. NSBA-klasserna. Tyvärr har Breedingstockklasserna fortfarande ganska få deltagare på APHA-Showerna, men jag hoppas och tror att det kommer att ändra sig! Vi har jättemycket fina lovande breedingstockar i landet.

Men sen finns ju en annan fråga man bör ställa sig vad gäller hingst till avel.... Finns det flera hingstar med samma blodslinjer? Är min hingst bättre än dessa? osv osv osv..

Jag får inte posta bifogade filer :cry:
Någon som vet vad jag ska göra för att kunna visa bilder? PM gärna - annars missar ni ju charmtrollet ;)

Breedingstockarna är ju ofta också mycket välstammade och hävdar sig bra i t.ex. NSBA-klasserna. Tyvärr har Breedingstockklasserna fortfarande ganska få deltagare på APHA-Showerna, men jag hoppas och tror att det kommer att ändra sig! Vi har jättemycket fina lovande breedingstockar i landet.

Men sen finns ju en annan fråga man bör ställa sig vad gäller hingst till avel.... Finns det flera hingstar med samma blodslinjer? Är min hingst bättre än dessa? osv osv osv..

Vad är NSBA-klasser?
Givetvis köpte jag breedingstock så att det skulle vara mindre konkurrens på tävlingarna och mina vinstchanser skulle öka drastiskt *ASG*

Jag ska inte ha min hingst i avel, utan snart kastrera honom. Egentligen synd på ett så bra temperament, men jag vet ju att det inte är allt som räknas!! Frågan var om jag skulle kunna använda ett ev. framtida sto. Men när jag ändå frågar så kan jag ju tillägga att jag inte sett några breedingstock hingstar till avel i Sverige. Finns dom? För alla kan ju inte vara OLW positiva, eller??

Varför inte! Äger själv ett dubbelreggat sto Quarter/SPB och nog ska vi försöka få föl efter henne (har haft ett tidigare)....:D

Kolla vad jag har lärt mig :banana: - med lite hjälp!!!

8625928.jpg

8625927.jpg

;) Liten skitgris

Jag vill till varje en tid använde en BS sto med bra stam frem för en regular paint med sämre stam.
Skal man bygga upp avel kommer man längera för sina pengar ved att köpa bra stammad BS ston än an regular paint "bara" en stam.

Vi hade en BS sto ; Refunds Tuff Girl
toffy1.jpg

som fick et jätte läckert regular hingstföl m "ret" färg :)
Mighty2.jpg

BS hästar har ingen "fel" förutom att dom är BS.

Åh nej du - honom får du inte :p
Men visst är han snygg med sin ljusa man. Det var mening att vi skulle köpa tillbaka hans mamma, men när vi fick se honom så lät vi som matadorerna i tjuren Ferdinan: HONOM SKA VI HA :rofl:
Tyvärr verkar det som om manen mörknar med tiden, men han är så go att vi inte bryr oss så mycket om det!

Jag säger som Mark Rashid:

"A good horse is never a bad colour"

Enough said!

/Mike - som själv har 'solid bred/breedingstock' (dock valack :)

alltså detta är kanske en del OT men jag sökte på solid paint och då hamnade jag på denna sidan:

http://www.walkerswest.com/Champs/FamousHorses3.htm#PaintsRooster

verkar som det är fläckiga Tennessee Walking Horses, jag blir alltid så
krk.gif
-färdig när jag ser såna bilder med platådojjor osv.

i vilket fall som helst, har de avlat in ngn typ av paint för att få fläckarna, det är mest det jag undrar?

Liknande trådar

F
Islandshäst Det är trögt på islandshästmarknaden i Sverige just nu det tror jag många har känt. Delvis beror det på finanskris och osäkerhet inför...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
13 048
Senast: tina_sj
·
Z
Avel Jag skriver å en kompis vägnar och menar med nedanstående inlägg inget illa mot någon och mitt syfte är absolut inte smutskastning...
2
Svar
24
· Visningar
2 798
Senast: ishbel
·
C
Avel Tänkte att jag skulle visa för alla uppfödare här inne vad Heimdal sa på föreläsningen i Västerås på Häst 2006. Tråden är startad med...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
8 790
Senast: Animor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar