Uppfödare, jag behöver er åsikt!!

Sv: Uppfödare, jag behöver er åsikt!!

Men det finns, mig veterligen, inga krav på att röntga igenom hela hästen för att lagen om dolda fel ska gälla. Rätta mig någon? Så frågan är hur långt undersökningskravet sträcker sig.

Som jag förstått det så ingår det i undersökningsplikten att kolla upp speciella svagheter inom rasen. Alltså att man som köpare till en arab tar reda på eller känner till att cystor i bakknän är vanligt, samt att man undersöker det spciellt noga.
Om det är nåt speciellt undantag för så unga hästar som 1åringar vet jag inte. Men då cystor, enligt tidigare skribent här i tråden, ofta bildas innan 2 års ålder så borde det ju innebära att man som köpare kollar upp detta på en ettåring?

Som jag förstått det så ingår det i undersökningsplikten att kolla upp speciella svagheter inom rasen. Alltså att man som köpare till en arab tar reda på eller känner till att cystor i bakknän är vanligt, samt att man undersöker det spciellt noga.
Om det är nåt speciellt undantag för så unga hästar som 1åringar vet jag inte. Men då cystor, enligt tidigare skribent här i tråden, ofta bildas innan 2 års ålder så borde det ju innebära att man som köpare kollar upp detta på en ettåring?

Jag skulle säga att både uppfödare och köpare bör kolla detta. Men uppfödaren torde i det här fallet var mer upplyst än köparen och ta plåtar, om inte annat så för sitt avelsarbetes skull och för sitt ryktes skull. Om det fordras bilder för att kunna hävda/avslå dolt fel borde det väl ske rutinmässigt?

Om det nu är cystor som är problemet! Det verkar ju inte vara ställt utom allt tvivel?

Nu kan det vara så att säljaren har röntgat hästen ua o sålt den som 1 åring. Detta kan som sagt uppstå senare. Därav skriver många idag in detta i kontraktet när man köper en arab...att om det uppstår senare så hävs köpet o att hästen ska hållas försäkrad för köpesumman tom 2 årsdagen tex.

Jag skulle säga att både uppfödare och köpare bör kolla detta.

Ja det kan man kanske tycka. Men en annan sak är vad juridiken anser. Jag har fått för mig att det är den som reklamerar som får på sin lott att bevisa. Alltså att om jag reklamerar en häst för en skada, är det på mitt lott att bevisa att den var sjuk vid köpetillfället. Speciellt om säljaren inte uppsåtligen lurat mig. Men jag kan ha fel.

Jag som uppfödare hade inte tagit tillbaka hästen.
Av 2 anledningar.
För det första kunde uppfödaren omöjligt veta hur stoet skulle se ut efter 2 år. Kanske beror det på den nya ägarens uppfödning(sätt att fodra hästen, avmaska osv osv) Behöver alltså inte vara uppfödarens fel.
För det andra så är man som köpare undersökningsskyldig...finns någon fin forumulering på det som jag just nu inte minns.
Med det menas iaf att köper man en häst är man skyldig att besikta den innan köp. I princip får man skylla sig själv om det visar sig att hästen haft dessa fel innan köpet om man inte kollade.
Trodde tex inte att det fanns någon idag som köpte en häst dyrt utan att röntga dem först framförallt inte en arab som är kända för cystor i bakknäna...vilket jag tror att det är det denna häst har fått.
En cysthäst blir sällan bra av en operation o man ska inte avla på dem. Vet inte någon som blivit ridduglig efter en operation.
Med det sagt så menar jag givetvis inte att dem inte finns.
Cystor brukar uppstå före 2 års ålder... köper man den som 1 åring o man röntgar så kanske det inte finns några. Antingen så försäkrar man sin arab då för det belopp man köpte för eller så skriver man in i kontraktet att köpet går tillbaka om cystor dyker upp före 2 års ålder. men att hästen då ska vara försäkrad för köpesumman.

Mycket tråkigt för din vän, men nej jag skulle inte känna mig skyldig att ta tillbaka en häst efter 2 år när jag inte kan råda överhuvudtaget som uppfödare hur den blivit skött.
Då kan man ju lika gärna lägga ner avel...om man ska tvingas ta tillbaka hästar flera år senare...
Det man vet om cystor är att de uppstår pga miljö, foder o arv.
Men vilken del som gjorde att just en enskild individ fick cystan kan man inte svara på.

Håller med till fullo! :bow::bow:

Liknande trådar

T
Hästvård Min kompis köpte en häst för drygt ett år sedan, med godkännt vet. besiktningsprotokoll. Hon bytte försäkringsbolag utan några problem...
2
Svar
20
· Visningar
2 130
Avel Jag VET, det är inte jätteaktuellt just nu men hästen kom precis hit och jag kan inte låta bli att börja planera :angel: Tilläggas bör...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
9 195
Senast: Behati
·
Distans Det finns säkert de av er som har åsikter om varför en del av dessa saker hände och hur man hade kunnat undvika dem. Men å andra sidan...
2
Svar
24
· Visningar
3 380
Senast: Madde71
·
Hästvård Hej alla! Måste få skriva av mig lite o kanske höra andras tankar o funderingar. JAG GER UPP! I hela mitt 29- åriga liv har pållarna...
2
Svar
22
· Visningar
3 716
Senast: 333
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Förbereda hundar inför bebis?