Vad är skillnaden på Irish Cob och Tinker?

Sv: Vad är skillnaden på Irish Cob och Tinker?

Jag har pmat dig igen. Du är välkommen att regga din bebis som ICC, då pappan är reggad IC.
 
Sv: Vad är skillnaden på Irish Cob och Tinker?

Har haft ett sto som strulat och inte velat bli dräktig under en längre tid så jag släppte henne på fribetäckning för att se om det kunde få igång hennes hormoner på rätt sätt. Och efter många UL och besök av veterinären så kunde det konstateras att hon faktiskt är dräktig.
Tyvärr visade det sig att "hingsthållaren" som gör reklam för sig och tar in övriga ston för betäckning inte hade några godkända hingstar, hon hade dessutom inte heller löst någon hingstlicens hos varken IC eller Tinker föreningarna.
Min fråga är nu, hur gör jag med min lilla oäkting nästa år när den skall födas ang pass?? Är det någon som haft en korsning?

Eftersom jag kan ana vart du varit med ditt sto i år,då du verkar bo i 'mitt område' och det finns bara en i området som har flertalet hingstar och som är ej godkända så kan jag svara dig på en del frågor.

En ev. två utav hennes hingstar är dubbelregistrerade,två utav de har genomgått en avelsvärdering men är ej godkända enligt rasvisa krav.
Tyvärr marknadsför hon sig med 'lappar' i butiker osv och det är rätt många som är besvikna på att deras fina fölunge inte är e: det de trodde,dvs efter en godkänd hingst osv.

STS har inget korsningsregister,det har däremot SFIC.
Har du bara fått din språngrulla så kan du registrera där men det är lite dyrare eftersom inga licenser och dyl. är betalt.

ameo> SH har inget med hingstlicenserna å göra,det är de resp. föreningarna som sätter upp det som 'krav'.
Åtminstone SFIC är medveten om dessa hingstar.


F ö så är jag också med på resonemanget kring en å samma häst med två rasföreningar..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad är skillnaden på Irish Cob och Tinker?

ameo> SH har inget med hingstlicenserna å göra,det är de resp. föreningarna som sätter upp det som 'krav'.
Om jag inte missminner mig så är bägge föreningarna anslutna till SH, för det första.
Sen kan SH hindra folk som inte sköter sina förehavanden hindras att avelsvärdera fler hästar. Ochom jag inte minns galet så är det inte SH som ligger bakom kravet på korrekt förda språngrullor och redovisning av dessa utan faktiskt jordbruksverket, så det är olagligt att ställa hingstar till förfogande om de inte sköter pappersexercisen.
 
Sv: Vad är skillnaden på Irish Cob och Tinker?

Hingslicenserna är valfritt från föreningarna.
Detta har tydligen inte SH något att göra med,jag har själv för nått år sen frågat om saken och fått till svar att det är upp till resp. förening att 'utfärda' ngn form av 'straff' ifall hingstlicenserna inte sköts.
Många föreningar har det i form av utökade registreringskostnader för fölungarna.

Stoavgifterna är däremot något som SH kräver in,likväl som att de kräver att man för en språngrulla och betäckningsrapport.
Hingstarna skall vara 'friska' och vara dna-typade
http://svehast.se/sh/doc/1047.asp


(Skrev fel i förra inlägget,stoägaren skall ha en betäckningsrapport,inte språngrullan :o )
 
Sv: Vad är skillnaden på Irish Cob och Tinker?

Det är den du tror.Jag visste inte att h*n hade avelsvärderat någon av hingstarna. Ber om ursäkt.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är skillnaden på Irish Cob och Tinker?

Det är lugnt,inget att be om ursäkt för.. :)

H' Ss. är avelsvärderad 2008 som IC med 36,3 p som resultat.
H' C. är avelsvärderad 2006 som Tinker med 35 p. som resultat.

Resultaten kan man hitta på www.svehast.se under rullisten Avelsvärdering,där finns resultat för de senaste åren :)

I övrigt har hon visat en avkomma e: H' C. på en sommarpremiering som 1-åring och fick 39 p. på den då,det är vad hon använder som marknadsföring på den hingsten.
 
Sv: Vad är skillnaden på Irish Cob och Tinker?

Mm,en avkomma till H' C. som såldes till södra Sverige varpå de ägarna visade den.
 
Sv: Vad är skillnaden på Irish Cob och Tinker?

När kan jag begära betäckningsrapporten? Som det märks är jag ny på detta planet.. tråkigt att man ska gå på en nit när man ska försöka lära sig, mkt finns ju att läsa sig till men inte allt!!
 
Sv: Vad är skillnaden på Irish Cob och Tinker?

Är det någon som vet ifall man kan se ifall hingsten har en registrerad språngrulla hos sh? Eller måste man ringa dit.. Känner mig som ett blåst pucko...
 
Sv: Vad är skillnaden på Irish Cob och Tinker?

Du kan maila registratorn/kassörn i SFIC och se om hon fått in rapporterna från årets betäckningar med den hingsten du använt.
Du kan även maila/ringa SH då jag tror att de nu ska ha fått slutrapporterna från föreningarna.

Du ska ha fått en 'liten vit remsa' från nedre delen av betäckningsrapporten där det står uppgifter om när stoet blev betäckt och som du sen skall använda för att återrapportera till hingstägaren och därefter får du ut den större delen som du använder i samband med registreringen av fölet.

Att du gått på en nit är tråkigt,men all info kring visade/godkända hingstar går att hitta på bl a nätet och man kan dessutom kontakta föreningarna om man undrar något kring den hingst/hållare och dess tidigare åtaganden osv.
De godkända hingstarna i resp. förening finns upplagda på resp. föreningens hemsida.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är skillnaden på Irish Cob och Tinker?

Bara en nyfiken fråga..
Hittade i en annan tråd där det stod vilken utav hingstarna du har använt..
Har ägaren påstått att den hingsten är godkänd? :confused:
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är skillnaden på Irish Cob och Tinker?

Hon sa att hon hade visat dem, med vissa poäng.. Och då tittade jag på alla hingstarna, och insåg att 2 av dem inte föll mig i smaken alls. Så den jag valde var inte godkänd, men trodde faktiskt att de andra var det. Fick intrycket av det.
Idag spelar det mindre roll, kommer att vara överlycklig bara det lilla livet tittar ut och då den antingen kommer hamna hos min mamma eller sambons lillasyster, så gör det inget. Då dräktigheten kom som en total överraskning i september så började jag kolla upp vad det skulle innebära och därför alla frågor.. Tur att ni finns, alla kunniga hjälpsamma härinne :bow:
 
Sv: Vad är skillnaden på Irish Cob och Tinker?

Irish sport cob hittade jag inte på google :(
Nej, för de heter helt enkelt bara cob. Cob på Irland är inte en ras i sig, utan reggas som ISH, men de är alla under 157 cm höga, lite kraftigare i typen och traditionellt sett varit till för jakt. Idag går cobbarna jakt, men majoriteten av cobbarna ställs ut. Utställning (eller showing) är väldigt stort på Irland och många hästar gör ingenting annat än ställs ut. Cobbarna rids i olika viktklasser.

En cob ska vara en bold horse, alltså kraftig och modig. Gärna med lite stort huvud, men med mycket massa. Den ska vara viktbärande och uthållig. De ställs ut med manen hoggad.

ShowCob.jpg


butter-NEC.gif


Thomas%20RIHS1.jpg


DSCF9790.jpg
 
Sv: Vad är skillnaden på Irish Cob och Tinker?

Aha, men då är jag bekant med coben redan. Jag fick upp en bild i huvet av en halvsmäcker skäck med hovskägg men nu efter lite förklaring kommer minnet om "rasen" cob upp...
 
Sv: Vad är skillnaden på Irish Cob och Tinker?

Mäste bara säga att de hästarna på bilderna ser riktigt häftiga ut.. :)
 
Sv: Vad är skillnaden på Irish Cob och Tinker?

Ringde till Svehäst idag för att se om språngrullan var rapporterad för hingsten som jag använt, och som jag misstänkte var den inte det..
Tog dock mod till mig och åkte ut till min "hingsthållare" och bad om att få min del av betäckningsrapporten, och fick den.. Det hade jag verkligen inte trott:confused:
Så nu lägger jag allt på is och hoppas att när jag ska regga in min lilla nästa år så finns det en språngrulla rapporterad, om inte.. lämnar jag över det till länsstyrelsen som får ta henne i örat. Kollade vad jag behövde för att slippa allt trassel och det var bara min del av pappret underskrivet, vilket jag har numera!! Är så himla lättad :)
Tack alla ni som hjälpt mig och ingett mig mod :bow: Kram
 
Sv: Vad är skillnaden på Irish Cob och Tinker?

Skönt att du är en bit på väg i allafall!
Hoppas ni får en fin föling som ni kan njuta utav!

Lycka till! :)
 

Liknande trådar

Gnägg Hej alla IC-folk där ute! 👋🌹 Jag har blivit med Irish Cob 🤗 Har köpt ett stoföl som flyttar hem till mig i oktober efter avvänjning 😃...
Svar
3
· Visningar
628
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 534
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 072
Senast: mamman
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
706
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp